MH95 Posted July 28, 2024 Share Posted July 28, 2024 Dag,, Dit jaar draagt mijn kwets voor het eerst vruchten, ik heb deze plant gekocht als Hauszwetsche, maar die is het zeer waarschijnlijk niet, want die zou pas eind september rijpen. Zojuist zie ik dat de eerste vruchten beginnen te kleuren. Kan iemand op dit forum mij helpen welke kwets het wel kan zijn. Hier enkele foto's. Mathijs Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted July 28, 2024 Share Posted July 28, 2024 Dat de vruchten nu voorzichtig beginnen te verkleuren wil nog niet zeggen dat ze niet pas in september rijp zijn. Bovendien hebben we een zachte winter gehad waardoor de planten eerder zijn gaan bloeien en een voorsprong hadden op andere jaren. Verder is 'september' een indicatie, een paar weken vroeger of later is echt niet uitzonderlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelru Posted July 28, 2024 Share Posted July 28, 2024 (edited) Eens met @Inloggevens kwijt, dit jaar is alles erg vroeg. Je kunt ook eens kijken of de verkleurende vruchten bewoond zijn, dat geeft meestal aanleiding tot versnelde afrijping. Qua vorm zou het prima Hauszwetsche kunnen zijn. Ik weet niet waar je de boom vandaan hebt, maar in de handel is schrikbarend veel materiaal verkeerd gelabeld. Mocht je echt twijfelen, bewaar dan een stuk of tien stenen van de vruchten. Via de stenen is wel uit te zoeken welk ras het is. Edited July 28, 2024 by marcelru toevoeging info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted July 28, 2024 Author Share Posted July 28, 2024 Bedankt voor de reacties. Ik dacht 2 weken eerder rijp zou kunnen, maar niet maanden. Ik zal eens kijken of er pruimmot in zit, maar de vruchten die kleuren worden ook al zachter. Van het verkeerd labelen is me bekend, zou jammer zijn. Ik wilde juist Hauszwetsche. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MH95 Posted August 11, 2024 Author Share Posted August 11, 2024 Inmiddels beginnen ze goed te kleuren. Eerder al 2 geproefd, maar die waren toch niet rijp, ondanks dat ze al wat zacht waren. Die op de foto zijn het zachts, maar hoe weet ik of ze rijp zijn? De verkleuring komt omdat ik steeds voel. Moet het steeltje bruin worden, moeten ze makkelijk los laten? Of kan het zijn dat kwetsen nog weken deze kleur hebben voor ze rijp zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts