ElkeV80 Posted August 2, 2024 Share Posted August 2, 2024 Hey, onze perenboom (nog geen jaar geleden gezet) ziet er bijzonder slecht uit: zwarte blaadjes en de peren zelf worden zacht en verschrompelen. Wie weet wat er aan de hand is? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted August 2, 2024 Author Share Posted August 2, 2024 Is dit zwartvruchtrot? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 3, 2024 Share Posted August 3, 2024 Staat deze in pot? Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inloggevens kwijt Posted August 3, 2024 Share Posted August 3, 2024 Ben er niet van overtuigd dat dit zwartvruchtrot is. Bij zwartvruchtrot zijn er doorgaans bruine plekjes op de peren te zien. Op bovenstaande foto's zie ik een peer die ingedroogd is. Dat vind ik eerder een kenmerk van perenvuur/bacterievuur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted August 3, 2024 Author Share Posted August 3, 2024 Staat in volle grond maar nog niet zo lang. Bacterievuur had ik ook overwogen maar de takken vertonen geen zwarte plekken :-/. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 3, 2024 Share Posted August 3, 2024 Is dit in de afgelopen 2 weken begonnen met de zon en warmte. Of begon dit al in de regen periode? Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted August 3, 2024 Author Share Posted August 3, 2024 Ja, voordien was hij open en top gezond. Denk ik toch... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted August 3, 2024 Share Posted August 3, 2024 Ik lees dat bacterievuur voornamelijk in koud en nat voorjaar na de bloei tot stand komt. Als het warmer weer wordt, kan de boom binnen 3 a5dagen er zo uitzien. (bron: https://edepot.wur.nl/417149 ) Staan er een zieke meidoorn in de omgeving? Ziekte overwinterd in kankergezwellen, in voorjaar komt er vocht uitzetten. en kan verspreid worden door insecten naar andere bomen. Dus hoeft niet in jouw boom ontstaan te zijn. Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
MSDG Posted August 4, 2024 Share Posted August 4, 2024 Wat is nog niet zo lang in de volle grond? Heb exact dezelfde verschijnselen gehad bij een peer in pot die last had van wortelverbranding omdat deze in de zomer in de zon had gestaan. De pot werd warm en de haarwortels aan de buitenkant verbrandden met dit ziektebeeld als gevolg. Vandaar mijn vraag en opmerking. Dus als deze peer nog in pot stond in juli, dan is dit niet ondenkbaar. Quote Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
ElkeV80 Posted August 4, 2024 Author Share Posted August 4, 2024 Hij staat sinds eind juni in volle grond dus ik denk niet aan hitteverbranding. Zou het kunnen dat hij, ondanks het regenweer, toch te weinig water heeft gehad? Of zou er iets mis kunnen zijn met de grond? Vorige herfst plaatsten we op exact dezelfde plek een sterappel (blote wortel) en die werd eveneens binnen de maand ziek en heeft het niet gehaald :-(. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts