Jump to content

Perenboom ziek: zwart blad, verschrompelde vruchten

ElkeV80

Recommended Posts

Ik lees dat bacterievuur voornamelijk in koud en nat voorjaar na de bloei tot stand komt.
Als het warmer weer wordt, kan de boom binnen 3 a5dagen er zo uitzien.  (bron: https://edepot.wur.nl/417149 )

Staan er een zieke meidoorn in de omgeving?
Ziekte overwinterd in kankergezwellen, in voorjaar komt er vocht uitzetten. en kan verspreid worden door insecten naar andere bomen. Dus hoeft niet in jouw boom ontstaan te zijn.

Wat is nog niet zo lang in de volle grond? Heb exact dezelfde verschijnselen gehad bij een peer in pot die last had van wortelverbranding omdat deze in de zomer in de zon had gestaan. De pot werd warm en de haarwortels aan de buitenkant verbrandden met dit ziektebeeld als gevolg. Vandaar mijn vraag en opmerking. Dus als deze peer nog in pot stond in juli, dan is dit niet ondenkbaar.

Hij staat sinds eind juni in volle grond dus ik denk niet aan hitteverbranding. Zou het kunnen dat hij, ondanks het regenweer, toch te weinig water heeft gehad? Of zou er iets mis kunnen zijn met de grond? Vorige herfst plaatsten we op exact dezelfde plek een sterappel (blote wortel) en die werd eveneens binnen de maand ziek en heeft het niet gehaald :-(.