Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
nou, hier werkte het niet in IE en niet in firefox maar wel in chrome

je kon wel uploaden maar invoegen in bericht gaf geen image tag; flash probleempje misschien?

(...en ik heb al heul lang mijn ict diploma )

StampOK40971377229926.jpg

Geplaatst:

Of niets anders er aandoen dan weg plukken van het blad of anti-schimmelmiddel als Teldor gebruiken. Je schade komt door schimmels en ook als je nieuwe planten zet kan je het zelfde probleem weer krijgen.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Die schade is puur droogte.

Waren die planten mooi geworteld in pot ? of heb je die met blote wortel zo overgeplant in volle grond.

Indien dat laatste , dan is het normaal dat ze doodgaan.

Geplaatst:

ja idd ik heb ze zo in de volle grond gezet ai weer iets bijgeleerd maar tot nu toe gaat het zeker niet slechter hoor met de plantjes misschien hier en daar een dat het toch nog gaan halen denk ik droogte zo ziet het eruit ja maar ik geef ze toch alle dagen veel water en ja ze blijven er verdroogd uitzien ik zie wel wat er van komt

Geplaatst:

Finita, je kan ze nu nog planten. Ik heb dit afgelopen week gedaan, de mijne stonden al wel in potjes of hadden al flinke wortels. Maar als je stekken uit de grond moet herplanten, kan dit ook nog wel. Maar niet te lang meer mee wachten denk ik.

De winter komen ze zo wel door als ze in volle grond staan. In potten gaat ook, in een hoekje uit de wind zetten en eventueel wat afdekken met stro ofzo en een worteldoek erover hangen.

Maggy, heb jij graag wat nieuwe plantjes om eerst even in een pot te zetten?

Geplaatst:

carmen dank je wel voor aanbod maar ik ga afwachten en zien of deze het gaan halen ze lijken stilletjes aan zich te herpakken groetjes en dank je wel

Geplaatst:

die grond is ook helemaal niet luchtig , wat aardbeitjes toch wel graag hebben . je kan de grond luchtig maken veel turf erin te mengen .

zwartveen of witveen .

veel suc6

• 1 year later...
Geplaatst:

Heb je nu al goede uitlopers dan? Zelf pot ik ze eerst een week of drie op voordat ze in augustus in de volle grond gaan. Dan zijn ze goed doorgeworteld. Ik zorg ervoor dat het nieuwe bed goed voorzien is van rijpe compost en stalmest. En heel belangrijk: de eerste maand na het planten op het bed vochtig houden, zeker niet laten uitdrogen! Anders heb je volgend jaar weinig vruchten

• 3 years later...
Geplaatst:

Hoi,

Mijn stekjes staan een cm of 10 naast de moederplant van 2 jaar oud. Ik heb maximaal 4 stekjes aan de plant.

Het nieuwe bed waar de stekjes naartoe moeten staat nog vol met boontjes en komt van de winter pas beschikbaar.

Nu lees ik dat je de stekjes al in augustus op hen nieuwe plek moet zetten.

Kan ik ze niet laten opgroeien aan de moeder en pas van de winter verplanten? Of krijg ik volgend jaar dan onvoldoende vruchten aan de stekjes?

Ook zijn mijn sonatas erg laat met stekjes vormen. Die hebben nu een paar kleine stekjes per plant welke nog veel te klein zijn om uit te planten.

Ps heb daarnaast als test stekjes zonder moeder gestekt van de uitlopers toen ze nog erg klein waren en nog geen wortels hadden. Ik had namelijk veel meer dan 4 uitlopers per plant. Ik ben benieuwd wat de opbrengst van deze stekjes wordt.

Geplaatst: (aangepast)

Ik vermoed dat als de stekjes op dit moment voldoende ruimte hebben voor hun wortels, het ook nog wel gaat om vroeg in de winter, als de grond nog een beetje warm is, ze pas op hun definitieve plek te zetten. Wel nieuwe uitlopers aan de stekjes blijven verwijderen en met ruime kluit verplaatsen.

Als je ruimte hebt om ze nu in potjes te doen zou ik dat wel verkiezen. Bloemknoppen voor volgend jaar worden al dit jaar gevormd, dus het liefst zorg je voor zo weinig mogelijk stress voor de planten dit najaar!

Ik weet niet of het uitmaakt of je de moederstreng doorknipt of niet.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Mijn stekjes staan een cm of 10 naast de moederplant van 2 jaar oud. Ik heb maximaal 4 stekjes aan de plant.

- Stekken worden over het algemeen genomen van eenjarige planten, de groei en stekkracht is dan veel groter.

Ook is er minder kans op ziekten en aantastingen.

De uitlopers zijn over het algemeen langer dan 10 cm, wat de natuur niet voor niets doet….

Aardbeien hebben baat bij een zo lang mogelijke wisselteelt.

Het nieuwe bed waar de stekjes naartoe moeten staat nog vol met boontjes en komt van de winter pas beschikbaar.

- Welke soort is dat die tot de winter boontjes geeft? Bij mij zijn zelfs de droogbonen al klaar dit seizoen.

Nu lees ik dat je de stekjes al in augustus op hen nieuwe plek moet zetten.

Kan ik ze niet laten opgroeien aan de moeder en pas van de winter verplanten? Of krijg ik volgend jaar dan onvoldoende vruchten aan de stekjes?

- De aanmaak van de bloemknoppen ( vruchten) vindt deze nazomer plaats, daarom moeten de stekken voor half augustus op hun nieuwe plek staan zodat ze ongestoord kunnen groeien. Geef de stekken voor het planten een ruime compostgift, geen (verse) mest!

Wel kan je de stekken opkweken in potjes om ze beter te kunnen verplanten.

Ook zijn mijn sonatas erg laat met stekjes vormen. Die hebben nu een paar kleine stekjes per plant welke nog veel te klein zijn om uit te planten.

-Droogte en ouderdom kan het stekken tegengaan. Ook verschilt de stekkracht per soort.

Ps heb daarnaast als test stekjes zonder moeder gestekt van de uitlopers toen ze nog erg klein waren en nog geen wortels hadden. Ik had namelijk veel meer dan 4 uitlopers per plant. Ik ben benieuwd wat de opbrengst van deze stekjes wordt.

- Aardbeien zijn net onkruid en kunnen lang onder zware omstandigheden overleven.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...