MDalen Posted February 11, 2010 Share Posted February 11, 2010 Hallo, misschien een stomme vraag maar ik wil van de zomer mijn aardbeienplanten stekken. Dit doet mijn buurman al jaren! Kan iemand hier een uitleg over geven? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik Posted February 11, 2010 Share Posted February 11, 2010 Hallo Mdalen, stomme vragen bestaan niet. Ik heb hier enkele jaren terug is een artikel over geschreven, ik heb het hier even gepost omdat het niet meer online staat. Aardbeien velden worden doorgaans eens in de 2 of 3 jaar vernieuwd. Het makkelijkst is het om dan nieuweaardbeienplanten te kopen. Maar zelf aardbeienplanten vermeerderen is eigenlijk heel simpel. Juni en juli is de tijd om dit te doen. In dit artikel een beschrijving. Tijdens het groeien ontwikkeld de aardbeiplant zijscheuten. Stop de wortels van de zijscheuten in de grond en zet de zijscheut vast, maar laat de zijscheuten wel aan de de moederplant zitten. Je kunt er ook voor kiezen om ze in potjes te laten wortelen zodat het verplanten makkelijker gaat, maar nodig is het niet. Laat maximaal 5 zijscheuten ontwikkelen tot nieuwe planten. Geef de zijscheuten voldoende water om de vorming van wortels te bevorderen. Houdt ongeveer augustus aan voor het verplanten van de nieuwe planten, dan zijn de zijscheuten voldoende ontwikkeld. Iets vroeger kan ook maar let dan goed op of ze voldoende wortelen op het nieuwe veld. Snijd ze los van de moederplant en zet de stekken op het nieuwe veld. Blijf bij droogte water geven en bemest het nieuwe veld met koemestkorrels. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MDalen Posted February 13, 2010 Author Share Posted February 13, 2010 Bedankt Erik, gaan ik is proberen om ze in potjes te zetten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted March 28, 2011 Share Posted March 28, 2011 de scheuten kun je makkelijk vastzetten met een ( grote ) paperclip Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
familymen Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willemGN Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Tip (ik weet niet of het mag) maar een verkooppunt via internet waar ik erg goede ervaringen mee heb en die een groot assortiment heeft is http://www.kweduivenvoorden.nl/ je kunt ze daar zelfs al per 3 aardbeiplanten kopen. (Dan heb je al een ruime stekkende meter) Quote [*] Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Ja hoor, dat mag. Van Duivenvoorde is bekend op dit forum. Een hele goeie Heeft alleen niks met dit topic te maken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted August 10, 2013 Share Posted August 10, 2013 Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?Dat mag je helemaal zelf weten. Als je sterke planten wilt hebben dan moet je idd de uitlopers van de uitlopers en de bloemen eraf halen. Als je veel nieuwe plantjes of nog aardbeien wilt hebben dan moet je dat laten zitten. Feel free Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
familymen Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Dit is dus mijn eerste keer is dat probeer en nu zie ik dat er aan sommige van die uitlopers terug uitlopers aan komen, ik veronderstel dat ik deze dien te verwijderen. Alsook komt er aan 1 van de vertakkingen bloemen aan, deze ook verwijderen?Dat mag je helemaal zelf weten. Als je sterke planten wilt hebben dan moet je idd de uitlopers van de uitlopers en de bloemen eraf halen. Als je veel nieuwe plantjes of nog aardbeien wilt hebben dan moet je dat laten zitten. Feel free Toppie, bedankt voor de reactie. Ik zal mijn inspiratie laten werken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbivora Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 Begrijp ik het dus goed dat je om de 2/3 jaar de oude aardbeien planten eruit moet trekken? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bee Posted August 12, 2013 Share Posted August 12, 2013 is een algemene stelregel, je merkt het zelf wel wanneer de productie sterk achteruit gaat, dan is het tijd om ze te vervangen. Maar zo loop je weinig of geen risico op een lage opbrengst...Kan je deels ondervangen door plantjes van verschillende "jaren" te zetten... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 15, 2013 Share Posted August 15, 2013 verslag van een experimentje: we hebben hier een veldje van 2x3 meter eens 6 jaar laten staan. Na elke oogst de planten afgeknipt tot 5 cm boven het hart en gemest met koemestkorrels, compost en kali in augustus en februari tot het 6e jaar kregen we veel (steeds kleinere dus steeds meer plukwerk) aardbeien, oogstgewicht ongeveer gelijk elk jaar, prima van smaakweinig ziekte in de planten, uitlopers na 3 jaar gebruikt voor een tweede veldje dat dezelfde opbrengst heeft als die mammaveldje !?! de planten werden wel steeds bossiger, ondanks het knippen en het rhyzoom steeds dikker we hebben ze nu geruimd omdat het risico op ziekten toch wel groter werd en we een ook ander soortje wilden proberen; het tweede veldje staat er nog fris&fruitig bij Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 bij welk ras heb je die aardbeien teruggesnoeid op 5 cm boven het rizoom ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 bij merk onbekend en bij lambada, frau mieze schindler en ananasaardbeivolgend jaar de korona's Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
citroen Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 ligt dan de aanmaak van nieuwe bloemen niet stil Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 ik heb 2 weken geleden uitlopers van mn buurvrouw gekregen deze hadden mooie worteltjes ik heb ze geplant en de bodem meststoffen gegeven en toch zien ze er een beetje belabbert uit ik giet elke dag als het niet geregent heeft maar toch blijven de blaadjes plat en precies verkreukt of verdroogd liggen ze willen precies niet aanslaan wat mag ik ervan verwachten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 ligt dan de aanmaak van nieuwe bloemen niet stil nee, we knippen na de oogst, dus normaal vóór half juli; daarna worden de nieuwe bloemen pas aangelegd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 ik heb ze geplant en de bodem meststoffen gegeven en toch zien ze er een beetje belabbert uit ik giet elke dag als het niet geregent heeft maar toch blijven de blaadjes plat en precies verkreukt of verdroogd liggen ze willen precies niet aanslaan wat mag ik ervan verwachten Mogenlijk te diep geplant Heb je een foto Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carmen Posted August 21, 2013 Share Posted August 21, 2013 Best in augustus nieuwe stekjes al planten lees ik hier... Ik heb deze week pas mijn uitlopers in potjes gezet.Onze aardbeien staan hier op een soort van worteldoek, massa's aardbeien gehad dit jaar. Zowel aan de 1jarige planten, maar ook aan de 2jarige. 2jarige planten waren de aardbeien wel kleiner dit jaar, dus we gaan hier een 60-tal nieuwe stekjes voor zetten.Stekjes zijn nog vrij klein, maar doen het goed in de potjes. Ik geef ze elke avond flink wat water. Ik heb nog nooit de potjes-methode toegepast, maar doordat de stekjes nogal klein waren en vaak niet aan de grond geraakten over het doek, leek me dit een goede oplossing. Kan je ook nog later planten dan eind augustus? Want ze zijn nog volop aan het worteltjes kweken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 ziehier een foto van de plantjes graag jullie mening Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Foto ( s ) via "voeg - toe "knop toe voegen in bericht, daarna op bevestigen drukken. Kan haast niet fout gaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
maggy Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 ja maar ik upload de fotos en als ze geupload zijn druk ik op bevestig maar ze staan niet bij mn bericht is er een aantal berichten nodig eer je kan fotos plaatsen misschien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Nee hoor, niet dat ik weet. Firefox gebruiken schijnt te helpen, en anders weet ik het ook niet. Bij mij werkt alles gewoon. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 Na het uploaden moet je ze nog wél in je bericht plaatsen voor dat je op Bevestigen drukt...Dan komt de code in je bericht te staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted August 22, 2013 Share Posted August 22, 2013 nou, hier werkte het niet in IE en niet in firefox maar wel in chrome je kon wel uploaden maar invoegen in bericht gaf geen image tag; flash probleempje misschien? (...en ik heb al heul lang mijn ict diploma ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts