Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Goudsbloemen drogen in het donker?


HuubvG

Aanbevolen berichten

Van tomaten drogen weet ik niks, maar kruiden moet je in elk geval niet in de zon drogen maar juist in het donker...

 

O ja, dat zou ik bijna vergeten. Dat geldt dus ook voor de goudsbloemen?

 

Ik kan het ding wel in het donker zetten, met een ventilator in de buurt lijkt het me prima om kruiden te drogen, hoewel ik de meeste gewoon op kan hangen in de donkere ruimte.

 

Het lijkt me dat alleen tomaten, paprika's en pepers insectengaas nodig hebben.

 

De goudsbloemen liggen daar wel gemakkelijk om het zaad op te vangen, dat kan ik met meer bloemen gaan doen. Maar moet dat ook in het donker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van de bloemen weet ik het niet zeker, maar de blad-delen van kruiden moeten in elk geval wel in het donker, en hebben in principe ook geen ventilator nodig, alleen een goed geventileerde ruimte (raampje open ofzo), én dus in het donker. In het licht is de kans erg groot dat de bladeren bruin worden en dan zijn ze onbruikbaar.

 

Als je de bloemen daar hebt liggen voor het zaad, lijkt me dat er wel licht bij mag komen (maar ik spreek niet uit ervaring...).

Zelf heb ik mijn goudsbloemenzaad gewoon rechtstreeks vanaf de plant geoogst. Gewoon lang genoeg laten hangen tot het rijp is. Daarna heb ik ze afgeknipt en in een papieren zak gedaan zodat ze nog wat verder kunnen drogen. Nu moet ik ze nog uit de bloemhoofdjes halen en in potjes overdoen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja van het blad wist ik van donker en luchtig. Het meeste dat ik zal gaan drogen komt te hangen in zo'n donkere luchtige ruimte.

 

Het gazen ding heb ik vooral voor de tomaten etc, gemaakt.

 

De bloemen kon ik meenemen van de tuinen waar ik vrw werk doe, de kans is dat de bloemen niet lang blijven staan daar, dus ik heb er zo een paar meegenomen en zomaar even in het apparaat gelegd.

 

Volgend jaar hoop ik zelf weer oranje goudsbloemen te telen en dan laat ik ze staan tot het zaad er bijna uitvalt, het is dan al zo goed als droog en iets donker gekleurd.

 

Ik heb er zo weinig zaad van nodig dat een envelop voldoet.

 

Heb jij gele of oranje goudsbloemen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb oranje, dit jaar voor het eerst.

En in een bloemenmengsel bleken een paar gele te zitten. Oh goed dat je het zegt, gauw nog even kijken of ik daar nog wat zaad van kan oogsten!

Kun je eigenlijk nog iets anders doen me dat zaad, dan het opnieuw zaaien? Ik heb inmiddels bérgen zaad verzameld!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wilde al vragen wat je met al die potjes zaad ging doen... volgens mij wordt het nergens anders voor gebruikt.

 

De gele goudsbloem heb ik zelf ook in de tuin, deze verdient eigenlijk meer zijn naam dan de oranje variant.

 

Waarom ik nu oranje wil is dat ik het en der (hier dus) geregeld lees dat je voor thee, zalf, tinctuur etc. de oranje moet hebben, weet jij daar meer van?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben toevallig gisteren naar een kruidenworkshop geweest waar ook de Goudsbloem werd besproken.

De blaadjes kunnen in een salade, in vruchtensap, je kunt er Goudsbloemolie van maken die je als huidverzorging kunt gebruiken of als basis voor zalf, de blaadjes kunnen ook in thee (ik meen ook gedroogde blaadjes).

Dus ja, je kunt er van alles mee doen!

Over de gele goudbloem hebben we het niet gehad, geen idee of die een andere werking heeft dan de oranje.

Maar in de tuin vind ik 'm in elk geval wel mooi.

 

Ach nou ja, als ik straks teveel zaad heb, ga ik het wel uitdelen.

Ik vind het ook leuk om het zaad te winnen als experiment, kijken of het goed gaat met drogen en bewaren enzo. En het staat zo mooi, een rij van die gevulde potjes!

 

Voor wie ook op kruidenworkshop wil: http://www.stadskruidentuinnijmegen.nl/

(Ff reclame maken, het was namelijk érg leuk!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...