Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rode bes... Welke bes?!


AvS

Aanbevolen berichten

Welgeteld 0 bessen in de struiken, in april geplant. Bij de buren loopt ie over, dus de grond lijkt me geschikt. Staat vanaf een uur of 2 tot zonsondergang in de volle zon, dus ook dat lijkt me niet het probleem. Kan het zijn dat ie effe een jaartje moet 'landen' in mijn tuin? Zelfde overigens met de framboos en zelfs de braamstruik (die er al jaren staat) levert weinig vrucht. Wat kan dit zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die plant is waarschijnlijk nog te jong, wacht nog een jaartje.

 

Wat betreft die framboos: correct snoeien. Als dat een zomerframboos is die je dit jaar hebt geplant is het perfect normaal dat je geen vruchten hebt gezien, pas volgend jaar

 

De braambes : correct snoeien , een braam draagt vooral fruit op die het jaar ervoor gegroeid zijn. De nieuwe groei van dit jaar overhouden voor volgend jaar, de rest wegsnoeien. Meer info (https://fruitberg.wordpress.com/2013/07/30/braambessen-en-braambozen-zomersnoei/)

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb afgelopen winter ook een rode bes gezet (Rovada, was opgekweekt als 3-takker, ik vermoed 2 jaar oud?), deze heeft een kleine oogst gegeven. Net zoals de witte bes die ik heb gezet. Alleen de mijne heb ik in de winter (januari) gezet, misschien dat dit het verschil heeft gemaakt tussen kleine en geen oogst. Deze waren gekocht met blote wortel. Als je in april plant verwacht ik container planten? Geen idee wat het beste is voor hergroei.

 

Btw: Mijn bes staat tot ongeveer 2 uur in de zon, vanaf dan schaduw. Dus deze krijgt minder zon dan de jouwe. (De witte bes krijgt een uurtje meer zon)

 

 

Ook hier braamboos en framboos gezet (Loganbes & Malling Promise), deze geven (vind ik) wel een goede oogt (geven momenteel nog steeds), maar deze maken naar mij zin maar weinig nieuwe scheuten voor volgend jaar (Zomer framboos). Ik heb gelezen dat je bij frambozen moet snoeien (toppen, lateralen enz) om de verhouding nieuwe scheuten/vruchtdracht goed te krijgen, die lijkt me bij mij te veel richting veel oogst over te hellen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine topic-kaap:

 

Ik heb deze (framboos & framboos) ingekort op 1 tak van 40cm na aanplant. Alle ogen op deze tak zijn uitgelopen en dragen momenteel vrucht. Deze zijn pas begonnen met nieuwe grondscheuten te maken nadat er vruchtknoppen waren gevormd op die 40cm lange tak (Ongeveer einde juni). De vruchten heb ik met behulp van kleine bamboestokjes van de grond gelicht.

 

Momenteel heb ik 1 nieuwe scheut van de Loganbes, die vlak boven de grond in 2 is gesplitst, beide aangebonden en getopt op ~1.5m.

Een 4 scheuten van de Malling promise, 1tje getopt op 1.5m, de andere zijn zo hoog nog niet. 2 Scheuten zijn zo'n 50cm hoog momenteel, de andere is een metertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...