Ga naar inhoud

Wat is de allerleukste/meest verrassende groente?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad; lekker vullen en dan in de oven, maar dan liefst wel met jonge pattisons, dan heb je dat taaie velletje niet.

Of een soepje, of in schijfjes, plakjes en dan gillen.

eigenlijk zijn alle recepten voor courgette en pompoen ook wel geschikt voor pattison.

Ik heb dit jaar gele en witte, vorig jaar ook lichte en wat donkerder groene.

Geplaatst:
Of een soepje, of in schijfjes, plakjes en dan gillen.

Nou Borderrose, dan moet hij wel erg lekker zijn!

Maar ik vind die pattison en pompoenen er altijd zo mooi uit zien, maar wij houden niet van pompoen en courgette, en om ze nu voor de sier te kweken.... tsja.... misschien toch maar eens leren eten

Die Olluco is inderdaad grappig!Wat een kleuren ook

Heb wat gegoogled en vond dit:

wiki: http://en.wikipedia.org/wiki/Ulluco (bladeren en knollen zijn te eten)

Op mijntuin.org: Ulluco (Ullucus tuberosus)

oogsten

Van midden Juli tot eind Augustus • elke 2 weken

Bladeren oogsten

Van eind Oktober tot midden November • eenmalig

Oogsten na het afsterven van de bladeren. Droog en koel bewaren.

planten

Van eind Maart tot eind April • eenmalig

knollen laten kiemen en binnen voorkweken.

Van midden Mei tot midden Juni • eenmalig

de in maart/april binnen gekweekte plantjes buiten planten

Als het gras altijd groener is bij de buren, wordt het tijd je eigen tuintje water te geven.

Geplaatst:

Patisson: In partjes gesneden, aardappelkruiden van Indasia er op, door de bloem gewenteld en gebakken in distelolie, parmezaanse kaas en peterselie er over; was lekker, steviger dan courgette.

Geplaatst:

De allerleukste / verrassende groente ?

Niet gelijk een groente, maar wel eetbaar: Grote zonnebloemen zijn natuurlijk altijd een feest ( vooral voor de kids ). Liefst een meter of 4 hoog

Zelf vind ik die 'Eeuwige moes' een wel erg verrassende ondekking dit jaar voor mij. Dat zo'n kool gewoon lekker vast kan staan en doorgaand te plukken valt. Heerlijk makkelijke teelt en niks gedoe met wisselteelt

Een echt grote tomaat is ook altijd leuk. Helemaal natuurlijk als ie ook nog lekker is. Staat ook prachtig op tafel trouwens. Een 'centre-piece' !

Een meloen die ook nog rijp wordt ook !! ( bij mijn buurman op de tuin buiten de kas )

Topper is toch wel voor mij de Morgenster of 'Haverwortel' of 'Boksbaard' : Tragopogon pratensis ( de gele ) en Tragopogon porrifolius ( de paarse ). De gele is gewoon een inheemse plant en kan je dus ook wildplukken. De paarse is ooit ingevoerd en komt ook in het wild voor.

Een raar behaarde wortel van een ook prachtige plant. Al moet je oogsten van niet bloeiende planten, want anders zijn ze niet voldoende sappig en te hard.

Een sappige wortel met een zoete en wat rare zee-achtige smaak, maar érg verrassend.

• 3 maanden later ...
Geplaatst:

Aardpeer vind ik verrassend! Zo hoog dat die planten worden. Ze groeien ook op vrij arme grond. Misschien het leukste is nog wel dat je in het najaar, terwijl andere planten er uitgebloeid bijstaan nog mooie bloemen hebt.

Het wordt echt een soort van windscherm, 3m ~ 3,50m hoog ongeveer. Het nadeel is wel dat de stengels echt ongelooflijk hard zijn en blijven.

Uiteraard blijven pompoenplanten ook heel leuk. De snelheid waarmee ze groeien , je ziet ze bijna groeien.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...