Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Groenbemesting met bonen


Jalapeno

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

In mijn tuin heb ik op het moment Stamslabonen staan (Hinrichs Riesen), deze kan ik al bijna oogsten. Ik wil nu deze bonenplanten als groenbemester gaan gebruiken (toevoegen van organisch materiaal + stikstof). Mijn vraag aan jullie is nu; wat kan ik het beste doen, planten dood laten vriezen en als mulch laten liggen. Of planten direct na oogst afknippen en als mulch gebruiken of planten composteren.

 

Alvast bedankt,

 

Jalapeno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tsja, in denk: een groenbemester zou je moeten onderspitten voordat de planten vruchten/zaad gaan maken. Anders stoppen ze hun stikstof in de eiwitten van bloemen en zaden en die haal je weg. Wageniungen WUR geeft aan dat een goed gebruikte groenbemester nog tot 3 jaar stikstof kan leveren linkje

 

Bonenplanten zou ik zelf afknippen of helemaal rooien en composteren (en dan winterrogge oid zaaien). Als je het laat liggen als mulch verdrogen ze snel tot droog stro (als dat niet al is gebeurd) en is de waarde als mulch wat minder, denk ik. De stoppeltjes met resterende stikstof zou je kunnen onderspitten, dat verteert nog wel op eigen stikstof en geeft idd humus en later weer stikstof aan de volgende teelt.

 

Maar gewoon laten liggen kan natuurlijk ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bonenplanten gaan wel snel achteruit na het oogsten maar de planten laten staan heeft natuurlijk wel de meeste waarde voor de bodem (bodemleven, stikstof, schaduw, etc). Of ze echt echt veel waarde heeft als 'echte' groenbemester weet ik niet.

 

Laat dus maar staan zolang het gaat. Daarna afknippen zodat de wortels in de grond blijven zitten. Plant zelf composteren of zeer fijn knippen en uitstrooien over de grond (er is dan wel niet echt sprake van mulch = te dun.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

 

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga de planten boven de grond afknippen en laat daarbij de wortels in de grond zitten, de planten zelf gaan op de composthoop. Daarna ga ik winterrogge zaaien, ik geloof dat dit tot in oktober nog kan. Hoe kan ik het beste de winterrogge inwerken en wanneer? Heb hier zandgrond.

 

Groeten,

 

Jalapeno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...