Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Perenbomen op bosgrond


Fruithapje

Aanbevolen berichten

In de bossen rond Gouvy, eigendom van het Brugse OCMW, hebben de boswachters terug fruitbomen aangeplant en dat met zeer goed gevolg.

Daar hebben de jonge boompjes wel stambescherming nodig tegen herten reeën en everzwijnen maar groeien doen ze wel en goed ook.

Reden van die aanplant? Meer diversiteit in de voeding van het wild waardoor de smaak verbetert wat dus ook weer ten goede komt aan de jagers.

Hakken en wieden doen ze de eerste jaren ook maar dan met zeer zware machines op rupsen, anders overwoekeren de epicea zaailingen alles binnen enkele jaren, daarom worden die machinaal gewied.

Uw aanplant moet wel genoeg licht krijgen om een grote boom te kunnen worden maar dit is met alles zo.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bosgrond kan van alles zijn dus dat zegt helaas niet zo veel. Hoe zit het met de structuur van de grond, de grondsoort (zand,klei) en de ontwatering? Betreft het grond die al lang in cultuur is of is het woeste grond met een dunne teeltlaag?

 

Ik gok dat we het hier hebben over zandgrond gaat met een relatief dunne teeltlaag die moeilijk vocht vast houdt. Als de teeltlaag te dun is en de bodem is erg droog dan zullen de perenbomen het moeilijk krijgen. In dat geval kun je het beste perenbomen planten met een sterk groeiende zaailingonderstam. Dit zijn meestal hoogstambomen. Daarnaast is het aan te bevelen weerstandbiedende variëteiten te planten en de fijne rassen zoals bijvoorbeeld Doyenne du Comice te vermijden.

 

Voorbeelden van weerstandbiedende sterkgroeiende rassen zijn: Noordhollandse Suikerpeer, Brederode, Winterrietpeer, IJsbout, Juttepeer, St Remy, Beurre de Merode en Pondspeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het stuk bos is al vrij oud, minimaal 120 jaar.

Ik heb net op een aantal punten wat gegraven, de bovenste laag (6-8 cm) is allemaal onverteerd blad. De laag daaronder is donkergrijs zand wat vrij vochtig is, deze laag is minimaal 60-80cm dik, dieper heb ik niet gegraven. Het water blijft niet staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo allemaal,

 

In het najaar gaan m'n ouders een aantal bomen in ons stuk bos kappen, waardoor er vrij veel zon op sommige stukken komt.

Ik zou er graag wat perenbomen neer willen zetten, maar ik vroeg mij af of bosgrond wel geschikt is?

 

Volgens Permacultuur is bos juist de meest begerenswaardige staat van een tuin, dus het lijkt me dat het goed moet lukken. Maar ik ben absoluut geen expert hoor, wellicht kun je even googlen op permacultuur!

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor het advies.

 

Ik heb een aantal peren rassen uitgezocht daarbij heb ik gelet op oogsttijd, soort peer (hand/stoof/keukenpeer), tijd te bewaren, of de rassen niet al te ziektegevoelig zijn en de smaak.

 

Hebben jullie ervaring met een deze rassen? Of kennen jullie andere interessante rassen?

 

- Noord-Hollandse suikerpeer

- Bonne Louise d'avranches

- Concorde

- Saint Remy

- Comtesse de Paris

- Verdi

 

Ik moet nog even kijken hoeveel bomen er precies kunnen staan, waarschijnlijk 4 tot 6 halfstam bomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Interessante keuze!

 

Allereerst is het van belang om de onderstam vast te stellen. Halfstam zegt helaas niet veel over de gebruikte onderstam. Halfstam kan zowel zaailing als Kwee-onderstam zijn. Dit maakt een wereld van verschil in groeikracht, vorstbestendigheid, plantafstand, vruchtgrootte en schurftgevoeligheid.

 

Noordhollandse Suikerpeer en Saint Remy zijn zeer sterke weerstandbiedende, sterk groeiende en vruchtbare variëteiten: je zult hier zeker goede resultaten mee halen.

 

Comtesse de Paris is ook een sterke variëteit, echter deze rijpt meestal niet goed af in het Nederlandse klimaat. Daarom wordt deze vaak als leipeer gebruikt, zodat de vruchten meer warmte en beschutting krijgen om rijp te worden. Je zou Zwijndrechts Wijnpeer kunnen overwegen als alternatief voor Comtesse de Paris. Dat is ook een laatrijpende handpeer.

 

Bonne Louise d' Avranches is een goede bestuiver en heeft mooie vruchten met een rode blos, maar is op zaailingonderstam nogal schurftgevoelig. De vruchten hebben beschutting en warmte nodig om goed op smaak te komen. Ook deze peer werd daarom in het verleden vaak gebruikt als leipeer en tegen een muur geplant.

 

Concorde vind ik een goede keuze: vruchtbaar en weerstandbiedend.

 

Verdi heb ik zelf geen ervaring mee helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals hierboven al gezegd is.

 

Maar daarnaast zou ik de tip mee willen geven, om niet jezelf alleen de vraag te stellen : "is mijn grond geschikt voor de peer"

Is het licht voldoende voor de peer ?

 

Peer, nog meer dan appel, wil licht ! Zon. Warmte.

Zeker een fijne handpeer.

Een keuken / kook / verwerk / stoofpeer kan met mindere condities toe.

 

Zeker. De peer is van oorsprong een bos-boom. Groeit ook goed in een bos. Maar in een bestaand bos een jonge peer poten ? Welke concurrentie moet hij aangaan met vocht/ voedsel, maar voorál : Licht !

Dus je vraag betreft vooral de bodem. Maar ik zou als ik jou was ook zeker de licht-gesteldheid ter plekke in het bestaande deel 'bos' goed bekijken. Een boom ertussenuit halen en er een peer terugpoten bijvoorbeeld geeft geheid teleurstelling. Zeker en nog meer, als het geen hoogstammen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een goede tip, daar ga ik ook rekening mee houden wanneer er gekapt gaat worden.

 

Ik was ook niet van plan om ergens midden in het bos een boom om te kappen en daar dan een perenboom voor terug te planten.

Ze komen aan de rand van het bos te staan, op het zuiden.

 

 

@blije bakkus:

Bedankt voor het advies over de rassen.

Over de onderstamen ga ik mij nog even inlezen, wat ik tot nu toe heb gezien denk ik dat het een zaailing (of een sterker groeiende Kwee) onderstam wordt vanwege de grotere groeikracht.

 

Ik twijfel nog over een late handpeer. De comtesse de paris had ik mede uitgezocht omdat deze lang houdbaar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hep je al andere fruitbomen staan? 6 Halfstam-perenbomen gaan je wel héél veel peren opleveren. Met perenbomen heb ik niet zo'n ervaring maar een halfstam- of hoogstamappelaar levert - volgroeid - 400-500 kg op. Ik denk dat bij een perelar niet anders gaat zijn.

 

Je zou er ook appel- of pruimenbomen kunnen bijzetten...

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er staan al een aantal oude laagstam fruitbomen, 3 pruimen (2x Opal en 1x Reine Victoria), 1 appel (kruising Goudreinet met Cox) en 1 perenboom (Conference).

De pruimenbomen en perenboom moeten weg, want ze staan te dicht tegen het huis aan en er wordt over een tijdje verbouwd. Er worden daarna weer nieuwe laagstam pruimenbomen in de tuin geplant, omdat dit goed beviel. De perenboom deed het niet zo goed, waarschijnlijk omdat deze op arme droge zandgrond stond met weinig humus, daarom wilde ik de perenboom op de rand van het bos zetten (vochtigere grond). De appelboom doet het ook gewoon goed op de arme droge zandgrond.

Zes perenbomen misschien wel een beetje veel, mijn idee was om het teveel aan peren weg te geven aan familie en langs de straat te verkopen.

4 perenbomen + 2 appelbomen in het bos is misschien wel een beter idee.

 

Met perenbomen heb ik niet zo'n ervaring maar een halfstam- of hoogstamappelaar levert - volgroeid - 400-500 kg op. Ik denk dat bij een perelar niet anders gaat zijn.
Ik heb ergens gelezen dat een perelaar minder kg vruchten levert dan een appelaar.
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeker de peer seigneur esperen nemen het is een van de best smakende peren en is goed en vroeg vruchtbaar hij is wel matig gevoelig voor schurft de reden dat deze vrucht nooit op de markt is gekomen is omdat het erg kleine peren zijn en ze er niet zo aantrekkelijk uitzien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die appel lijkt wel wat op een Bellefleur.

Ik weet niet welk ras het is. De vorige bewoonster zei dat het een kruising tussen de goudreinet en cox is.

 

ik zou zeker de peer seigneur esperen nemen het is een van de best smakende peren en is goed en vroeg vruchtbaar hij is wel matig gevoelig voor schurft de reden dat deze vrucht nooit op de markt is gekomen is omdat het erg kleine peren zijn en ze er niet zo aantrekkelijk uitzien

Bedankt voor de tip!

 

 

 

Kent iemand het perenras Laxton's Superb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook de peer beurré alexander lucas nemen hij kan goed tegen schurft en heeft een lekkere smaak ik zou hem dus nemen want schurft vind ik persoonlijk een van de meest irritante ziektes het verpest namelijk de vrucht waardoor het er niet bepaald smakelijk uitziet

Link naar reactie
Delen op andere sites

@jens 'Pluk je al deze 'wijsheid'van het internet of onderbouw je al deze wetenswaardigheden over deze Óude perenrassen uit persoonlijke ervaringen?

 

Wat heb je zelf aan peren staan, inmiddels ben je al zo lang op zoek naar van alles en nog niks ? Ooit al eens een "Seigneur Esperen" of een "Beurré Alexander Lucas" van dichtbij gezien, laat staan ooit geproefd?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb nog geen peren staan nee maar ik heb op verschillende bronnen op het internet geken omdat ikzelf in oktober november een fruittuin ga aanleggen en ik dus veel opgezocht heb

de rassen die ik aanhaalde werden op erg veel sites aangeraden vooral dan seigneur esperen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Triomphe de Vienne (minder positieve eigenschappen van deze variëteit heb ik onderstreept)

 

Gebruikstijd

September tot begin oktober.

 

Boom

Middensterke groeikracht. Als jonge boom is de groei eerst redelijk sterk, later afnemend naar matige groei. Vormt een vrij brede boom met op latere leeftijd afhangende gesteltakken. Geschikt voor haag- en leivormen. Geschikt voor zaaling en Kwee-onderstam. Niet geschikt voor hoogstamvormen. Op Kwee A alleen met tussenstam te veredelen. Breed aanplantgebied, op lichte gronden is een hoge bemesting en watertoegift noodzakelijk. Vruchtbaarheid treedt vroeg op op Kwee-onderstam, wel beurtjaargevoelig. De vruchtbaarheid kan nogal willekeurig sterk wisselen.

 

Bloei

Laat, diploïde stuifmeel. Geeft vrij veel nabloei en is daardoor gevoelig voor bacterievuur.

 

Bevruchters

Beurré Hardy, Bonne Louise d`Avranches, Fondante de Charneu, Clapp`s Favourite, Super Trévoux, Conférence, Doyenné de Comice, Williams Bon Chrétien.

 

Weerstandsvermogen

Weinig vorstbestendig. Vatbaar voor bacterievuur, minder voor loodglans.

 

Diversen

Vruchtvlees is sappig, zoet, licht rins, soms iets gemuskeerd. Vruchten zijn groot tot zeer groot, lang peervormig. De kleur van de vrucht is geelgroen tot bronskleurig. De vruchten zijn goed van kwaliteit maar worden snel beurs. Ondanks de problemen met de vruchtzetting en onregelmatige dracht speelt dit ras nog steeds een rol in de beroepsteelt door zijn positie als kwalitatief goede late zomerpeer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...