Guest Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Hoi ik heb een vraagje. Ik heb bij de AH winkel een aantal pruimen gekocht Nu wil ik de pitten bewaren om te poten maar hoe moet dit. Nu had ik wel ergens gelezen, op het internet dat je de harde buitenkant kan kraken en de pit aan de binnenkant kan poten klopt dit ook wat ik gelezen heb. Groetjes jessica Quote
Bit Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Hoi. Het is sowieso heel leuk om uit een pit zelf een boompje te kweken. Daar is niet zo veel moeilijks aan. Niks kraken , gewoon nu in de grond stoppen en volgend voorjaar zal je je boompje boven zien komen. Verwacht daar echter niet de pruimenboom mee te krijgen met vruchten die je gegeten hebt. Zie daarvoor de vele topics die hierover op het forum te vinden zijn ( zoekfunctie rechtsboven )Je krijgt wel een pruimenboom, maar niet zozeer 1 met de eigenschappen van de door jouw gekochte pruim. Het duurt ook een klap langer voor er überhaubt pruimen zullen verschijnen, en de boom zal best groot zijn ook.Advies. Wil je een pruim die al met een paar jaar wat pruimen geeft, en die ook zeker lekker zal zijn ? : koop een pruimenboomje, struikvorm. Kost 15,- / 25,- en dan heb je jaren en jaren een kwaliteitsboompje in de tuin. Quote
Guest Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 HoiBedankt voor je reactie. Zelf is onze tuin niet heel groot dus is een pit poten niet heel erg slim dus, omdat ik lees dat die erg groot worden. Wel zag ik laatst een klein blijvende pruimen struik of 1 halfstam bij de hornbach. Denk dat ik deze dan koop. Zal ik deze nog kunnen planten of beter in het voorjaar. Groetjes jessica Quote
Bit Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Een jong boompje in pot kan je prima planten nu. Nu, straks, buiten de vorst om in de winter en in het vroege voorjaar. Om het even.Wél is het zo dat een jong boompje bij Hornbach nú ( aanbieding ? ) misschien een overblijvertje is van de lading die ze deze voorzomer of in het voorjaar aangeschaft hebben van een kweker. Dan stond de pruim deze zomer in die pot en heeft ie het wel even lastig gehad. Maar het kan zeker, als het boompje er verder goed uitziet. Ja hoor.Eind oktober - november hebben ze allemaal weer verse aanvoer van de kweker. Dan kopen is ook een goeie optie. Wat je het best uitkomt. Quote
Eveline68 Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Kijk het heel goed naar voor je het boompje koop want ik had de strop met een een hoogstam thuis te komen. En ook nog met een kaartje appelboom, bleek dus een pruim te zijn Bij groenrijk weet niet of er een in de buurt zit, maar die verkopen zuilfruit (ballerina) ik geloof zo rond de 16,00 euro miss loop de actie nog dan heb je hem met 50% korting.Deze boompjes zijn heel geschikt voor een kleine tuin of balkon... veel succes. Quote
Guest Posted September 1, 2013 Posted September 1, 2013 Bedankt voor al het advies. Ik ga morgen naar de hornbach even rond neuzen of ik wat vind. En groenrijk is redelijk te doen woon zelf in Groningen. In Delfzijl zit er 1 en in Assen. Groetjes jessica Quote
Recommended Posts