angela († maart 2025) Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 (aangepast) Ik heb beide in de tuin staan, maar nu ik de herfst frambozen aan het oosten ben is me opgevallen dat de opbrengst van de herfst frambozen veel groter is dan die van de zomer framboos.Is dat normaal?Ook de vrucht is groter. 6 september 2013 aangepast door Gast Quote
weknow Geplaatst: 5 september 2013 Geplaatst: 5 september 2013 Herfst- en zomer-framboos is een hele algemene indeling. Je hebt ook soorten die bijvoorbeeld meerdere keren dragen of er tussenin zitten.. Het zal vooral ook aan het ras kunnen liggen. Je hebt misschien een ras van een dikke herfstframboos en een kleinere die vroeger draagt. Mogelijk speelt ook het lang koude voorjaar wel een rol bij kleinere oogst van vroegere frambozensoorten? Je zou het nog een jaartje kunnen aankijken...misschien is het volgend jaar door ander weer meer andersom? Ook de smaak van rassen kan een rol spelen! Vroege soorten worden veelal lekkerder gevonden onder kenners...maar zelf vind ik (toevallig?) mijn 3 soorten herfstframbozen lekkerder dan de 2 soorten zomerframbozen die ik heb. De zomersoorten heb ik ook maar toevallig gekregen, de herfstframbozen heb ik bewust als lekkere soorten proberen te kopen/ruilen. Maar als een struik slecht blijft dragen en niet echt lekkere vruchten geeft, zou je kunnen overwegen om een beter dragend en lekkerder ras aan te planten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
sugar Geplaatst: 6 september 2013 Geplaatst: 6 september 2013 weknow, ik ben het niet eens met je. Herfstframbozen en zomerframbozen zijn twee apart planten. In 't Engels is de benaming veel duidelijker : primocane en floricane.Primocane (herfstframbozen) geven het eerste jaar al vruchten op de nieuwe scheuten, en afhankelijk van ras tot ras het jaar daarna nog een oogst op de laagste bloemknoppen.Floricane geven pas fruit in het tweede jaar.Bovendien is de manier van vruchtdragen anders (herfstframbozen meer van boven naar onder)Er zijn late zomerframbozen zoals Octavia, maar ook die geven alleen fruit op takken van een jaar oud. 't Is dus niet het tijdstip van vruchten dragen dat van tel is, wel hoe ze vruchten dragen Wat betreft de opbrengst: hangt toch vooral af van het ras. De vruchten van herfstframbozen zijn individueel wel iets groter, en ik heb de indruk dat mijn productiefste herfstframbozen (Joan Jen Himbotop) iets productiever zijn dan mijn beste zomerframbozen (Tulameen), maar 't verschil is niet zo groot heb ik de indruk Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com
weknow Geplaatst: 6 september 2013 Geplaatst: 6 september 2013 Weer wat bijgeleerd, Sugar. Bedankt voor de uitleg! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Helly Geplaatst: 11 september 2013 Geplaatst: 11 september 2013 Ik heb een paar takken herfstframbozen staan. Mooie rijke bossen met vruchten in de herfst. Ik had vorig jaar gelezen dat als ik ze ook in de zomer wil oogsten, ik een dikke tak moest laten staan ipv snoeien. Dus ik heb er 1 laten staan, beetje getopt en jawel, ook zomerframbozen nu Kan niet zeggen dat ze minder geven dan in de herfst. Maakt hier weinig uit. Maar echte zomer frambozen heb ik dus niet qua ras. Ondanks dat prima te doen en ik laat voortaan bij elk struikje 1 grote stengel staan, de rest groeit er omheen. Quote Good things come in small packages
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.