willy61 Posted September 10, 2013 Share Posted September 10, 2013 Ik heb even een vraagje : in 2 van de totaal 14 weckpotten met wortelen wordt het water wit troebel.De potten blijven dicht, de lipjes wijzen naar omlaag.De andere potten, die tegelijkertijd in de ketel zaten, zijn kraakhelder.Weet iemand hoe dit kan?Ik heb ze in verschillende etappes geweckt (één potje tijdens de eerste weckronde en één potje tijdens de 2e weckronde). Hartelijke groeten,Willy Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willy61 Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 Niemand? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
martin.b Posted September 11, 2013 Share Posted September 11, 2013 Ik heb zelf geen ervaring met wecken maar ik lees dit.(via diverse google links) Troebele vloeistof, die men dadelijk na de inmaak ziet, behoeft geen aanleiding tot bezorgdheid te zijn, daar ze bestanddeel van de groenten kan zijn. Wordt de heldere vloeistof later troebel of vertoont zich witte aanslag op de bodem dan is dat meestal het teken van beginnend bederf. De inhoud van deze glazen mag in geen geval gebruikt worden Aangezien je andere potten wel helder zijn zou ik ervan uitgaan dat het een teken van bederf is. Maar ik heb dus geen ervaring met wecken!Als je er eentje openmaakt dan zal de geur je heel snel uitsluitsel geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
willy61 Posted September 11, 2013 Author Share Posted September 11, 2013 oké, dit kan dus het begin van bederf zijn.Wel raar dat die andere potten kraakhelder blijven, kan ik eigenlijk niet begrijpen. In ieder geval wil ik je bedanken voor je reactie ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rob1 Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 Hierbij de verklaring van het witte troebele vocht in de weckpotten met wortelen. De troebeling wordt veroorzaakt door anaerobe sporevormende bacteriën, d.w.z. door bacteriën die zonder zuurstof kunnen leven. Sterker nog voor deze bacteriën is zuurstof giftig. Het betreft zeer waarschijnlijk de clostridium botulinum, de bacterie die botulisme kan veroorzaken. Bij het wecken gaan de bacteriën dood, maar de sporen zijn zeer hittebestendig en kunnen het weckproces overleven. Na afkoeling ontkiemen de sporen die de hitte overleefd hebben en worden weer bacteriën, die zich vervolgens razendsnel vermenigvuldigen. Dat veroorzaakt binnen enkele dagen tot een week de witte troebeling. De inhoud van deze potten moet beslist niet worden gegeten, want een dodelijke afloop is mogelijk. Waarom de ene pot wel troebel wordt en de andere niet? Ik vermoed dat door het weckproces veel sporen wel gedood worden. In de potten die troebel worden zijn niet alle sporen gedood, waardoor bacteriegroei optreedt. Potten die na enkele weken nog steeds helder zijn, kunnen zonder gevaar worden gegeten. Een manier om na het wecken bacteriegroei te voorkomen is om per pot van ca. 500 ml een ui (gesnipperd of gebakken) toe te voegen. De stoffen die in de ui zitten voorkomen bacteriegroei. Ook het toevoegen van 50 gram suiker per 500 ml inhoud zorgt ervoor dat bacteriën niet gaan groeien. Het toevoegen van ui èn suiker is natuurlijk ook goed. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 28, 2016 Share Posted September 28, 2016 3jaar na dato... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Maar nooit te laat om die tip van die ui mee te krijgen. Misschien gaat het daarom bij mij over het algemeen goed met het inmaken... ik gooi overál ui bij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 (edited) Met de methode met uien ben ik niet bekend. Waar ik wel mee bekend ben is botulisme. botulisme is kleur- smaak en geurloos, dat maakt het ook zo'n gevaarlijke sluipmoordenaar. Het troebele witte in het potje kan dus geen botulisme zijn. Wat overigens niet zegt dat er daarnaast geen botulisme in het potje kan zitten. Eerlijk gezegd vind ik het zelfs een gevaarlijke uitspraak. Want zo'n uitspraak werkt ook andersom, iemand ziet een helder potje en denkt 'dit is veilig, want het is niet troebel'was dat maar zo gemakkelijk bij botulisme. Edited September 29, 2016 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
DannyL Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 Goede tips! Dat wist ik niet, maar dit houd ik wel in gedachten nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
speets Posted September 29, 2016 Share Posted September 29, 2016 De troebeling wordt veroorzaakt door anaerobe sporevormende bacteriën. In zijn algemeenheid: als een potje besmet is met zo'n bacterie, dan gaan de potten op korte termijn open, door het gas dat die anaeroben produceren. Ik hou altijd rekening met botulisme, maar zolang het vacuüm er goed op zit (lipje naar beneden), maak ik me geen zorgen En bij twijfel kun je de inhoud 20 minuten koken voordat je het eet, om eventuele anaeroben te doden. Bij het wecken gaan de bacteriën dood, maar de sporen zijn zeer hittebestendig en kunnen het weckproces overleven. Als je volgens de regels weckt (juiste temperatuur, lang genoeg, schone potten enz), zijn de sporen in de pot ook dood. Naderhand kan er wel besmetting optreden doordat bijvoorbeeld de pot niet goed afsluit/de ring versleten is. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts