Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Knoflook in potten?


appelsientje 60

Aanbevolen berichten

Ik wil in oktober knoflook poten, maar ik wil ze eigenlijk niet in m'n moestuin bakken zetten, omdat ik de bakken in het voorjaar om wil spitten en wat bij wil vullen.

Is het mogelijk dat ik de teentjes in grote potten kan zetten of in van die aardappel kweek zakken?

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

of je zet potjes zonder onderkant in de aarde en poot daar de knoflook in? Als je dan in het voorjaar wilt spitten wip je ze er ff uit, en daarna kunnen ze (evt zonder potje) weer terug!

 

Geen idee of het werkt, maar zo ga ik het iig proberen

schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl

 

#groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop

Link naar reactie
Delen op andere sites

MIjn ervaring is beperkt tot een soortje uit de winkel (afkomstig uit China). Ik heb afgelopen voorjaar (maart?) teentjes van een uitgelopen bol gepoot in potten. Die kwamen op, gingen liggen en "verdwenen", om vervolgens eind juli - begin augustus weer boven te komen. Ik heb ze nog niet opgegraven om te zien wat ze ondergronds gedaan hebben, maar de verwachting is 'niet veel'. De meeste van deze plantjes staan bij een tomaat in pot in de kas, één pot staat buiten achter op de plaats.

Deze herfst wil ik een soort proberen die het wel goed doet in ons klimaat, zowel in de grond als in pot. Ik ben benieuwd.

Ik kan je dus niet echt antwoord geven of een knoflook het in pot beter of minder goed doet dan in de volle grond, ik kan alleen zeggen dat je de soorten uit de supermarkt, die uit China komen, niet moet hebben.... Dus niet het antwoord at je zocht

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja met winteruien moet dat ook wel gaan. Mijn winterui en knoflook ligt ook klaar om te planten. Winteruien gaan bij mij wel in de volle grond, maar mits plaatsgebrek en wisseling van mijn bedden zal de knoflook ook bij mij in potten moeten denk ik. Ik vroeg me enkel af hoe groot de potten dan moeten zijn en hoe ver je de knoflook uit elkaar plant? Of plant je ze in een cirkel in een pot ofzo? Ik heb me zondag plantknoflook aangeschaft bij de tuindagen bij het Kasteel Van Hex, 2 verschillende soorten: witte en violet.

De verkoper vertelde me dat als je 2 soorten plant, je opbrengst het beste is als je telkens afwisselt: een teentje witte, een teentje violet, een teentje witte,...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja met winteruien moet dat ook wel gaan. Mijn winterui en knoflook ligt ook klaar om te planten. Winteruien gaan bij mij wel in de volle grond, maar mits plaatsgebrek en wisseling van mijn bedden zal de knoflook ook bij mij in potten moeten denk ik. Ik vroeg me enkel af hoe groot de potten dan moeten zijn en hoe ver je de knoflook uit elkaar plant? Of plant je ze in een cirkel in een pot ofzo? Ik heb me zondag plantknoflook aangeschaft bij de tuindagen bij het Kasteel Van Hex, 2 verschillende soorten: witte en violet.

De verkoper vertelde me dat als je 2 soorten plant, je opbrengst het beste is als je telkens afwisselt: een teentje witte, een teentje violet, een teentje witte,...

Dat vraag ik me dus ook af, hoe groot de potten moeten zijn en hoever uit elkaar.

De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was vandaag op de oogstfair in Wolfheze, waar de mensen van knoflook.nl stonden. Ik vroeg ze over knoflook in potten laten groeien en het antwoord is dat ze vrij veel ruimte nodig hebben, een knoflookplant schijnt een wortelstelsel van ongeveer een kubieke meter te hebben. Ze hebben dus een enorme pot nodig, willen ze een beetje leuk kunnen groeien. Je kunt er dan wel klein blijvende planten bij zetten (aardbeien bijvoorbeeld) omdat ze niet graag veel concurrentie hebben. Ook hebben ze niet graag verse potgrond, maar als je oude potgrond hebt waar de voeding al lekker uit is, dan kun je daar humus/bladaarde aan toevoegen en dat zouden ze dan wel graag hebben. Wat korreltjes kali in het voorjaar moet ook goed zijn voor de knolvorming. Niet te nat, dus losse grond.

Heb ik dus antwoord op een paar vragen die ik zelf had (waarom ze het niet zo goed doen in mijn potjes...) en jij misschien ook?

Nog een opmerking: van kleine tenen krijg je kleine knolletjes. Maar je kunt kleine tenen ook in het voorjaar planten en ze in juli rooien; dan zijn ze waarschijnlijk knolletjes van 1 grote teen. Laten drogen. Die grote teen kun je in oktober dan weer planten en die zal dan een mooie grote bol gaan geven.

Ik heb wat geleerd vandaag!

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien kun je dit olifanten-knoflook-t3036.html draadje over de knoflook eens doorlezen, om een indruk te krijgen hoeveel wortels een knoflookteentje vormt binnen 1 week, plaats ik hier nogmaals een foto.

 

Knoflook planten in een pot, zal vrijwel nooit resulteren in een optimale oogst, ze laten zich door het tere wortelgestel zeer slecht verplanten.

 

Knoflookplanten hebben onderlinge afstand nodig, staan ze té dicht bij elkaar dan krijgen ze onheroepelijk last van schimmelziektes in ons vochtige klimaat, er moet voldoende lucht en licht tussen de planten kunnen zodat ze snel kunnen opdrogen. Hebben ook veel stikstofmest nodig.

 

ok-wortels9973132691803618811379791773.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik sluit me aan bij Persica en wil ook aangeven dat knoflook in pot mini-bolletjes voortbrengt. je krijgt wel veel loof maar, het loont niet de moeite voor het werk dat je er aan hebt(al is dat enkel maar, planten en zo nu en dan als nodig watergeven).

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...