Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Boomschors rondom fruitbomen, schadelijk?

Wiebelkonijn

Recommended Posts

Ik heb een blauwe bes Blue corde aangeschaft en in een grote speciekuip geplaatst. Op internet las ik dat het raadzaam is voor deze bes om boomschors rondom te plaatsen. Dus dat heb ik gedaan, op de oppervlakte, en het ziet er heel leuk uit! Ik begreep dat het zorgt dat de grond niet uitdroogt en omdat ik al mijn fruitboompjes in potten heb, leek me dat voor de rest ook wel geschikt. Dus ik heb mijn perenboompjes, braam, framboos en druif ook op de oppervlakte een laag boomschors gegeven. Maar helemaal niet bij stil gestaan of dat goed is voor deze of juist niet en op internet lees ik zojuist dat het ook juist schadelijk kan zijn omdat de schors voeding uit de grond onttrekt en daardoor die voeding niet aan de plant kan geven.

Is dit zo? Is het schadelijk of juist goed ter bescherming voor de vorst en zorgen dat het niet uitdroogt?

Valt allemaal wel mee hoor. Schorsdelen of houtsnippers die op de bodem liggen onttrekken stikstof aan de bodem ja. Dat is op dit moment niet erg, want de stikstof hebben de planten nú niet meer nodig. In het vroege voorjaar weer wel. Je zou dan dus de stikstof kunnen compenseren. Ik deed dat bv bij een laag schors die ik aan de voet van de frambozen had. Ik mengde dat met een handje extra koemestkorrels. Nú niet meer doen, dat spoelt alleen maar uit; het wordt winter. Dus in voorjaar wat extra koemestkorrels geven.

Maar. Niet bij die blauwe bes. Wel bij de andere dingen.

Dat met die vorst is ook deels wel waar. Maar alle zaken die je noemt zijn gewoon goed winterhard als het in de volle grond staat. Het is dus niet zo dat dat soort planten een winterjas nodig hebben ( strooisellaag = altijd goed ( over het algemeen gesproken )) Maar in pot is dat weer een ander verhaal. De potten bij invallen van de echte winter in een hoek van de tuin bij elkaar zetten , uit de wind en uit de zon. Bij lange strenge vorstperiode kan je de potten bedekken met iets. Stro , riet, tuinaarde, whatever. Op zich kan een appeltje als klomp ijs wel de winter door komen, maar steeds weer ontdooien en bevriezen en weer ontdooien en bevriezen is wel wat minder, en al helemaal als de planten op de wind staan.

Maar overall : niet gaan pamperen.

Edited by Guest

Edit ( doe ik in een nwe post, anders zie je het misschien niet:

Ik bedenk me net, dat er wél nogal wat verschil zit in het type schors war je kan kopen. Naaldbomenschors is nogal zuur. Heeft ook wat stoffen in zich die niet zo lekker zijn voor bv appel en pruim of kers.

Ik dacht looizuren oid ( sorry, weet ik niet precies ) Niet dat dat giftig is ofzo, maar je zou dat in de winter wat kunnen compenseren door een lichte kalkgift.

Is trouwens sowieso niet fout, om als je fruitbomen in pot houdt, die wat bij te kalken in de wintermaanden ( nov-jan , niet láter )

Dat geldt voor de appel , peer, pruim en kers. Niet de framboos en zeker niet de blauwe bes.