Gemma Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Ik heb van min schoonouders een heeeeeeleboel druiven gehad (blauw).Ik wil daar sap van maken.Heb een weckketel ( kochstar ) met een sapgedeelte ( los opzet stuk )Maar hoeveel suiker moet ik toevoegen en moet dat gewoon over de druiven gestrooid??Hoe doe ik dat?iemand ervaring? Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Tja, dat ligt aan de druiven, en aan je smaak Ik zou eerst een klein beetje ontsappen, en dan proeven als het goed is afgekoeld. Of uit de koelkast. Dan nog weet je niet precies hoeveel suiker er in moet, maar weet je wel of het sap echt veel te zuur, of misschien al wel bijna goed is. Ik ontsap vaak vruchten, en doe er eigenlijk nooit suiker bij. Niet omdat ik nou zo gezond doe/ben, maar omdat het sap vaak van zichzelf al erg zoet is. Appels, peren, etc. Dus ik zou niet weten wanneer je de suiker bij het sap voegt. Het lijkt mij wat vreemd om het suiker al in de sappan te doen, want dan heb je toch dat de ene fles met sap zoeter is dan de andere? Omdat niet alles netjes tegelijkertijd ontsapt en mengt met suiker? Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
uitgedruifd Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 ik gebruik ook nooit suiker maar een vriend had wel ooit te zure druiven. Ik weet dat hij suiker toevoegde aan de druiven in de oogstmand van zijn sap-pan. De hoeveelheid is gewoon naar smaak. Je zou een handvol druiven kunnen persen (met de hand boven een zeef of in een passevite etc) en dan een beetje proevend meten wat de beste verhouding is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 12, 2013 Author Share Posted October 12, 2013 Ik heb nog een flesje staan van vorig jaar van dezelfde druivenstruik.Zou dat een goed ijkpunt zijn??daar heb ik geen suiker aan toegevoegd..Ziet er nog mooi rood uit. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 12, 2013 Share Posted October 12, 2013 Door het weer, regen, etc. kan het een heel ander sapje worden... Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gemma Posted October 17, 2013 Author Share Posted October 17, 2013 Hm..sapje van vorig jaar was vrij zuur..Weg gedaan en flessen hergebruikt voor de sap van dit jaar.Toch wat suiker aan toegevoegd ( over de vruchten heen ) en zo nu en dan een "steek-proef" gehouden of het nog wel smaakte. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 ) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts