Ga naar inhoud

Waterspinazie! Een idee voor volgend jaar?

Aanbevolen berichten

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Zoals verwacht was alles afgelopen winter dood gegaan.
Vandaag de in januari gezaaide waterspinazie in de volle grond geplant. De komende 2 weken verwachten ze minimaal 8 graden in de nacht, en de bakken stonden al een week buiten (1 bak op de tuintafel en 3 bakken onder glas) bij een nachttemperatuur van 2-3 graden afgelopen 2 nachten.
Verwacht dus wel een vroege oogst

Geplaatst: (aangepast)

Leuk, ik heb ook weer vers zaad gekregen uit Thailand dus moet nu eigenlijk ook weer aan de slag.

De N-Z spinazie heb ik voor het eerst levend door de winter gekregen op de tuin, maar met de kang kong was al snel afgelopen.

aangepast door Patrijs
  • 1 maand later ...
  • 1 year later...
  • 8 maanden later ...
  • 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Mmm heerlijk! Dat wordt smullen. Is wel een enorme woekeraar dus niet in de volle grond doen zou ik zeggen. Ik kreeg ze jaar erop in een veelvoud terug. Dus sindsdien alleen in pot.

Geplaatst:

@Mellie Ik had jouw relaas inderdaad al gelezen. En ondanks dat ook tomaten niet winterhard zijn komen er elk jaar in mijn kas wel zaailingen op uit achtergebleven vruchten. Terwijl het in de kas dan ook gewoon vriest.

Maar goed, omdat het ook mijn eerste keer is met deze plant, ga ik ze dit jaar in een grote bak zetten met diepe onderschaal zoals Diana Stek het op haar mooiemoestuin heeft staan. 

• Like 2
Geplaatst:

@woldistel je haalt 2 dingen door elkaar. Zaden kunnen tegen lagere temperaturen dan planten. Sommige planten kunnen niet tegen vorst, maar de zaden ervan wel. Sommige mensen bewaren de zaden in de vriezer om ze langer te kunnen bewaren. En de grote zadenbanken bewaren ook al hun zaden bij min zoveel.

@Mellie trouwens, je zei woekeraar. In de zin van de takken die de grond raken schieten wortel en groeien aan de ondergrond vast?
Dat heb ik nog niet meegemaakt. Bij mij blijven het keurige plantjes. Bij de basis krijgen ze nieuwe scheuten, en die groeien ook rechtop. Tenzij ze omwaaien of omvallen. Maar dat wortel schieten heb ik nog niet meegemaakt. Maar ik heb ze dan ook niet in het water groeien, gewoon op de (droge) grond.
Origineel zaad rechtstreeks uit Thailand.

• Like 2
Geplaatst:

@acpronk Je hebt helemaal gelijk, hoor 🙂 Ik bewaar sommige zaden in de koelkast (shiso, japanse indigo) maar ik heb ook wel eens zaden gehad die eventueel in de vriezer kunnen (zegt de verkoper) Sommige soorten hebben ook een koudeperiode nodig om te ontkiemen.

Geplaatst:
Op 14-5-2022 om 09:43, acpronk zei:
 trouwens, je zei woekeraar. In de zin van de takken die de grond raken schieten wortel en groeien aan de ondergrond vast?

Ik bedoelde dat ik het jaar erop geen waterspinazie hoefde te zaaien, omdat het overal op kwam. Ook op plekken waar ik het niet had gezaaid. Sindsdien durf ik het alleen in een bak te zaaien.

• 1 year later...
  • 1 year later...
Geplaatst:
Op 10-5-2019 om 17:35, Mellie zei:

Ik heb vorig jaar geen waterspinazie gezaaid en dit jaar doe ik het in een pot. Een stuk veiliger.

Bedankt voor de tip. Deze spinazie lijkt me lekker om volgend jaar te zaaien. Dus dan gaan ze in een mini.

Geplaatst:

Als je mijn foto´s bekijkt zie je dat ze in een metselkuip zonder gaten prima groeien.

Zolang ze niet buiten staan met lage temperaturen en veel regen, al had ik ze bij de opkweek wel lekker goed vochtig staan.

• Like 3
Geplaatst:

Ik heb ze binnen staat nog en over een maand ofzo mogen ze naar buiten. Ik kreeg wel flashbacks dat ze overal in de tuin opkwamen. Het is een woekeraar dus dat durfde ik erna echt niet meer. Grappig dat het bij @acpronk ook weer opkomt. Zou het hier in ons klimaat eigenlijk niet moeten doen.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...