Mindless Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Hoi allen, Messchien is er al een topic maar myn vraag is , is het nodig om in de serre uw grond vol met stro te leggen voor winter bescherming of is het beter met noppenfolie isoleren? Een compost heb ik nog niet het is ook my eerste winter dus weet niet goed wat te doen om de grond in zo goed mogelijke conditie te houden... alle raad is welkom zeer zelf! Quote
thea Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Je hoeft niets te doen een vorstje er over is goed voor de grond.Zo wie zo geen stro,dan komen de muizen te overwinteren. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.
Bit Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Ligt er helemaal aan wat je reden is om je grond te beschermen. Waartegen ? Vorst ? Als je vroeg wil zaaien / poten straks in het voorjaar, is het een idee om daar straks in februari iets voor te doen ja. Of staat er nu iets wat beschermd moet worden ?Verder; als er nu niets staat, kun je de grond gewoon de grond laten he ? Die krijgt het straks koud je. Maar das normaal in de winter.Grond behoeft geen bescherming tegen de kou nee. Quote
Mindless Geplaatst: 11 november 2013 Auteur Geplaatst: 11 november 2013 Ahzo oké. En zou het een goed idee zijn voor er dikke laag compost erin te frezen of spitten? Of is dit beter na de winter? Heeft is niet de bedoeling voor erg vroeg te beginnen of speciale dingen te doen ik zou dit allemaal doen voor de grond goede voedingswaarde te geven zodat my volgend jaar goed vruchtbaar is Alvast bedankt voor de raad Quote
Jorg Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Als het niet is om planten te laten overwinteren in de kas dan is bescherming niet nodig. Een laag compost aanbrengen als mulche (dus niet inwerken) is prima. Dat doe je best nu, de grond is nog warm. Breng je de mulchelaag in het voorjaar aan dan sluit je de koude van de winter in de bodem op, waardoor het vele malen langer duurt voordat de grond weer opwarmt. Zelf heb ik in de kas op de volkstuin geen bescherming met noppenfolie maar wel een paar cm dikke mulchelaag aangebracht. In de kas staan verder nog enkele kleine slaplantjes en slamixen die de winter (zonder extra bescherming) grotendeels overleven en straks vroeg in het voorjaar oogst geven. In de kas bij huis breng ik wel noppenfolie aan, daar overwinteren we planten die slecht tegen de vorst kunnen. Quote
Mindless Geplaatst: 11 november 2013 Auteur Geplaatst: 11 november 2013 Dus moest ik myn kast volledig in de noppenfolie doen is de serre dan vorst vrij? Dan zou men hele jaar door kunnen aanplanten dan? Mvg jorg Quote
Jorg Geplaatst: 11 november 2013 Geplaatst: 11 november 2013 Nee, de groenten groeien in de winter nauwelijks. Daarvoor zal je flink(!) moeten stoken en dan nog... Noppenfolie is alleen nodig om de kas min of meer vorstvrij te houden. Bij strenge vorst lukt dat niet! Maar nogmaals ik doe het niet met de kas waar de sla in staat, alleen in de kas met de vorstgevoelige planten in pot. In jou geval, de bodem beschermen, is het niet nodig om noppenfolie aan te brengen. Quote
Mindless Geplaatst: 11 november 2013 Auteur Geplaatst: 11 november 2013 Owkay Dank jullie voor de tips bij deze weer wat bij geleerd Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.