Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij mij stonden ze in een verwarmde kamer gewoon binnenshuis, maar niet op het zuiden. Ik ben het niet anders gewend als dat ze deze afmetingen hebben eigenlijk, doe het al jaren zo en ze zijn nooit groter geworden zolang ze binnen stonden. Zodra ze buiten in de tuin op het zuiden staan groeien ze wel erg hard door.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst: (aangepast)

Lage temperatuur met veel licht geeft 'gedrongen' planten, bij een hogere temperatuur met minder licht worden planten juist slungeliger.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Bij minder licht gaan de plantjes juist op zoek naar dat licht, groeien ze de hoogte in, dus gaan ze strekken. Heb ik hier ook last van bij gemis aan goede opkweekplek voor de tomaten.

Daarom begin ik ook pas begin maart met het zaaien van de tomaten. Misschien wacht ik dit jaar zelfs wel tot hálf maart (als dat me gaat lukken ).

Januari/februari is qua tomatenzaai voor de meeste mensen te vroeg. Maar als je daarvoor de (geschikte) ruimte hebt zou ik zeggen... waarom niet.

En als je geen ervaring hebt kan je het altijd een keer uitproberen. Zo kom je er vanzelf achter wat jou het beste bevalt.

Geplaatst:

Ik woon in een oud, tochtig huis met gaskachels. 's nachts doen we altijd alles uit dus de temperatuur zakt dan flink, als het buiten koud is wel onder de 10 graden. Vorig jaar in februari begonnen. Voor de tomaten was dat prima. De aubergine en paprika zijn compleet mislukt. Maar dat kwam omdat ik ze eind april in m'n kas had gezet en toen kwamen ze in een groeistop die ze nooit meer te boven zijn gekomen. Maar het lijkt me niet zo'n goed idee voor mij om al in januari te beginnen met opkweken van paprika, tomaat en aubergine. Toch?

Hoewel jullie me wel in de verleiding brengen met die verhalen...

Geplaatst:

De tomaat en de aubergine zou ik pas in maart zaaien. De paprika kan wel in januari. Dan zet je die binnen in een kasje. Overdag open zodat ze van de warmte kunnen genieten, 's nachts dicht om de warmte zo lang mogelijk vast te houden. Kasje kan trouwens ook gewoon een grote plastic zak zijn die je over een paar stokken hangt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...