Caatjeh Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Ik heb de volgende foliekas gezien op internet: http://www.tuinadvies.be/shop/product.php?id=2246 Hij past precies op twee moestuinbakken die ik wil gaan neerzetten. Ik vroeg me af of de investering het waard is om ze te kopen. Het lijkt mij handig om bijvoorbeeld in het najaar de oogst te kunnen verlengen, en eerder te zaaien in het voorjaar. Er is hier eerder een vraag over geweest, en iemand gaf aan dat de plantjes die hierin voorgezaaid werden niet perse beter, maar eerder zwakker door werden. In het voorjaar zou ik bijvoorbeeld hierin eerder sla of veldsla in kunnen zaaien en oogsten? Ik heb zaadjes voor de paprika Minibel die zou 75 cm moeten worden, kan zo'n kas hierin van waarde kunnen zijn? Kortom ik zou graag ervaringen willen vernemen hoe jullie zo'n kasje gebruiken en welk voordeel ik er allemaal uit kan halen. En kan ik zo'n kas in de winter laten staan voor een eventuele winteroogst? Hoor het graag! Quote
weknow Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Dit soort kasjes (bij een foliekas denk ik eerder aan wat groters en degelijkers, zoals je ze vaak bij kwekers e.d. ziet) kan handig zijn, maar is ook waar naar prijs. Het zwakste punt zijn de ritsen. Die kunnen snel inscheuren, afbreken of onherstelbaar uit verband gaan.Het plastic gaat 1 a 2 seizoenen ongeschonden mee als je voorzichtig bent, gaat daarna wat rafelen. Na 3 a 4 seizoenen is het echt niet meer bruikbaar. Je houdt dan wel nog een handig buizenframe over dat hier of daar in te zetten is. Na 5 a 6 seizoenen is dat ook "op" door roest.Ook moet je iets bedenken om het goed vast te zetten in de grond of aan je bakken. (Ankers?) Want een stevige wind neemt het geheel zo mee. Als je wat verder "googlet" zul je meer modellen en vormen vinden. Nadeel van deze is dat ze vrij laag is. 63 cm, maar alleen waar de nok loopt in het midden! Naar de kanten is het snel al heel laag. Prima voor sla, andijvie e.d. Maar voor lage tomaten of minibel paprika's is het te laag. Zelf heb ik er 2 van 90 cm. hoog en dan gaat dat net. Ik vind ze wel handig om wat in voor te zaaien of op te kweken. Maar als je je hele bakkentuin er mee overdekt, zal het misschien eerder een "zit in de weg" zijn, dan dat het je veel extra's biedt. Het blijft niet zo mooi als nieuw op de foto (buizen verkleuren e.d.) dus of je het ook "mooi en netjes" vindt, kan ook een overweging zijn.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
appelsientje 60 Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Wat je ook kan doen is van die pvc buizen over je bakken spannen wat ik dus ook heb gedaan, en daar kun je folie overheen doen. Ik heb zelf ook twee aparte kasjes waar ik in zaai en opkweek, en wat ook nog een voordeel is als je de pvc buizen gebruikt kun je er ook nog insectengaas over doen.Ik heb daarvoor gordijnen bij de Ikea gekocht de zogeheten Lill gordijnen, kosten een paar euro. Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Caatjeh Geplaatst: 12 december 2013 Auteur Geplaatst: 12 december 2013 Goede ideeën. Ik zou gewoon dit kasje kunnen kopen, en bekijken hoe het bevalt. Is het geschikt voor aardbeien? Houd ik meteen de vogels weg, of kan ik dan beter deze buizen gebruiken met die vitrage van Ikea? Dan kan ik het op die manier in de zomer gebruiken, en dat zeil in voorjaar of najaar. De maat is overigens perfect, alleen hoogte aan de lage kant. En kan je er de oogst goed mee verlengen en of vervroegen? Scheelt het een paar graden? Quote
appelsientje 60 Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Als ik jou was zou ik helemaal niet zo'n folie kasje kopen, ik zou gewoon pvc tunnels maken.Ik heb twee kasjes daar zou ik als je er de ruimte voor hebt eerder voor gaan. In de kasjes kun je de plantjes afharden en natuurlijk kun je er ook in voor zaaien maar dan moet het wel warmer zijn.En als je onder de tunnel aardbeien wil beschermen kan dat natuurlijk prima!De hoogte tussen de tunnels en de aarde in de bakken is 70cm.Ik plaats ff wat foto'sSorry er staan er twee op z'n kop! Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Bit Geplaatst: 12 december 2013 Geplaatst: 12 december 2013 Alle waar naar zijn geld he ? Voor 20,- kan je niet veel verwachten aan kwaliteit.Vooral verder wat Weknow zegt.Ja je kan je teelt iets vervroegen en verlengen ( vergt nogal wat aandacht ivm vocht en kou in het voorjaar ) en ja, je kunt er wat dingen in voorzaaien enzo. Later in het voorjaar moet het ding weer weg, of je gebruikt het frame voor insektengaas ja, wat ook al genoemd is. Voor teelt is dan zo'n kasje al snel te heet. Aarbeien houden al helemaal niet van zo' n kasje, hoogstens héél vroeg in het voorjaar boek je wat winst, zie daarvoor de betreffende topics ook. Btw: er zijn een aantal topics die veel vragen hieromtrent ( zo' n kasje ) ook verder behandelen. Quote
Caatjeh Geplaatst: 12 december 2013 Auteur Geplaatst: 12 december 2013 Dank voor het meedenken! Ik denk dat de aanschaf van zo'n kas uiteindelijk zijn geld niet waard is.. Ga eerst maar gewoon mijn moestuintje neerzetten, en dan maar aanzien waar ik behoefte aan heb... Komende jaar wordt mijn eerste jaar, dus nog genoeg te leren.. Quote
Ilona Geplaatst: 4 maart 2014 Geplaatst: 4 maart 2014 Hallo Caatje, Afgelopen jaar heb ik een soortgelijk foliekasje van een vriendin gekregen voor mijn verjaardag.Ik heb daar een veel plezier van gehad en tomaatjes (tiny tim) en paprika in gezet. Onder de plastic rits zat een muggen net, dus als ik de plastic flap omhoog bond konden er weinig insecten in komen, wat heel prettig was. Op een gegeven moment werd het echter te laag en heb ik er pootjes onder gemaakt om het te verhogen (aan paaltjes omhoog gebonden). Zo bleven mijn tomaatjes fijn droog als het regende en bleef de warmte toch een beetje hangen. Het kasje heb ik in de herfst laten drogen en weer in de doos opgeruimd. Het heeft mij wel aangespoord om een glazen kas te kopen, waar ik dit jaar mee ga experimenteren. Het plastic kasje heeft niet veel gekost, € 20 schat ik, maar was voor mij het geld zeker waard. Ook heb ik zo'n houten muurkasje zoals hierboven op een foto, met polycarbonaat wandjes erin, ook dat gaat perfect, die was wel een stuk duurder, € 70 of € 80 in de aanbieding bij de BB. Groentjes Ilona Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/Ilona/
appelsientje 60 Geplaatst: 5 maart 2014 Geplaatst: 5 maart 2014 Mijn folie kasje is nu al kapot ik heb het één seizoen gebruikt de rits heeft het begeven!Ik zelf zou het kasje zeker niet meer kopen, het andere houten kasje voldoet prima!Weer wat geleerd Quote De aanhouder wint...niet geschoten is altijd mis!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.