ferdinand Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Ik heb van de week een paar kleine bloeiende rozenplantjes uit de afvalcontainer vd bloemist gered. Nu vraag ik me af: waar kan ik deze het beste neerzetten? Ze zijn voor binnen bedoeld denk ik, maar ik wil ze het liefste gewoon buiten in de tuin hebben. Moet ik ze nu binnen houden tot het voorjaar, of gewoon buiten zetten, of in de kas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 20, 2013 Share Posted December 20, 2013 Een foto helpt wel. Roosjes en roosjes zijn niet altijd hetzelfde. Meeste rozen zijn gewoon voor buiten ( op wat speciaal voor de 'snij-bloemen-handel-kas-rozen' na )Dus hoogstwaarschijnlijk gewoon naar buiten. De overgang van bloemist naar buiten is dan wel erg groot, roos zal deze winter flink invriezen ( iets mulchen bv ) maar aan de voet in het voorjaar weer uitlopen.Binnen houden, krijgt het ding problemen met ziektes en luis. In zijn algemeenheid: rozen zijn buitenplanten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted December 23, 2013 Share Posted December 23, 2013 Zijn het van die kleine roosjes? Die Cordata? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ferdinand Posted December 31, 2013 Author Share Posted December 31, 2013 Ik heb eindelijk foto's.Het zijn kleine roosjes.Ze staan nu buiten in hun pot. Gaan ze dat overleven of moeten ze in de volle grond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 31, 2013 Share Posted December 31, 2013 Als je de planten tegen het huis aan, beetje uit de wind en bij grote vorst wat inpakken met kranten enzo, neerzet, overleven ze de winter best hoor. Deze roosjes zijn op zich goed winterhard, ze zijn alleen op een voor de planten hun 'gevoel' een verkeerd moment de kou in gezet.Dit soort roosjes worden en masse ( meestal uit weefselkweek ) opgekweekt in temperatuur en licht-gecontroleerde condities. In wezen dus geheel kunstmatig. Daarnaast met lekkere sproeibeurten tegen en vóór van alles en nog wat : bladbemesting, tegen ziektes, groeihormonen en wat al niet meer zij. Geeft niks. Je hebt een eindprodukt wat gewenst is in de handel kennelijk : een bepaalde kwaliteit tegen een bepaalde prijs. Dus jawel. Je kan de roosjes verder laten groeien in je tuin. Je kunt ze nu poten. Je kunt ze in pot de winter in laten gaan. Iets afdekken bij echte vorst is wel raadzaam, gewoon omdat ze nu nog zeer 'zacht' zijn en totaal niet afgehard. Zie maar. En plaats es een mooie foto van de roosjes as zomer. edit. Nu niet snoeien, in voorjaar, april, kort op 10cm van de grond met heggeschaar kortwieken. Nu niet mesten , niet wateren, eerder wat droog proberen te houden, niet uitdrogen ( op de aarde zetten is al voldoende ) of gewoon alvast poten. En dan ook nu niet snoeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts