Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Mijn appelbomen vooral de wat oudere zitten vol maretak. (Ik doe alles eraan om ze eruit te halen, maar goed ) die boom kunnen jullie dus ook proberen...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Mijn appelbomen vooral de wat oudere zitten vol maretak. (Ik doe alles eraan om ze eruit te halen, maar goed ) die boom kunnen jullie dus ook proberen...

Ik zat erop te wachten wat bezield iemand om met opzet zijn (appelboom) te infecteren met een (halfparasiet)?

Ben een pionier zoek graag dingen uit, liefst dingen die anderen niet voor mogelijk houden, maar Maretak heb ik altijd wel mysterieus gevonden, zelfs al had ik in het noordelijkste puntje van NL gewoond had ik het ook nog uitgeprobeerd. Maar kan me voorstellen dat er menig fruittelers in het zuiden en ook in Frankrijk deze plant vreselijk vinden.

In mijn contreien zal het heus geen plaag worden dat scheelt, en echt vervelend voor de appelboom is het niet, het is een halfparasiet, m.a.w de plant neemt wel wat water met hierin opgeloste voedingsstoffen tot zich, en zorgt voor zijn eigen assimilatie want hij blijft altijd groen. Ook is het niet zo dat de maretak zich via de sapstroom over meerde takken gaat verspreiden, het beperkt zich slechts tot een tak.

Geplaatst:

Erg leuk die zaaisels op die jonge bomen Persica

Zolang je maar op een behoorlijk sterk karkhoudende bodem zit, kun je eigenlijk overal in Nederland dit wel uitproberen. De maretak is niet speciaal gebonden aan de zuidelijkere streken. Ben een beetje aan het zoeken gegaan, en de maretak komt ook in Zuid-Zweden voor en in Denemarken. Maar altijd op sterk basische gronden. Ook is de Maretak dus kieskeurig welke gastheer. Hij komt het meest voor op populieren ( maar nooit op de zwarte populier ( allemaal google-wijsheid hoor )), op Eik, sporadisch ook op Linde en Acacia. Verder erg makkelijk op Appel en meidoorn en ander fruit. Helemaal zeker is men niet over het waarom, het waarom niet op Beuk, Esdoorn en Berk en sparren oid. Men denkt vanwege de zachtheid van de houtsoorten ( de wortel moet de bast van de boom doordringen )

Hardheid bast kan een rol spelen, houtsoort zélf en de aanwezige zuren en harsen in het hout.

Steeds is de aanwezigheid van kalk in de bodem leidraad.

Op Oostvoorne ( kalk-duinen-gebied ) komt maretak veel voor.

Leuk is, dat in Midden-Duitsland 2 ondersoorten van onze inheemse Maretak voorkomen. Deze zijn geheel gebonden aan 2 naaldboomsoorten. Iets wat onze Maretak zeker niet is.

Verder ( iets nieuws voor mij ) is de Maretak inderdaad een halfparasiet, wat we al eens eerder hadden genoemd, maar is de Maretak ook een ondersoort van de grotere familie van de Sandelhout-familie. Nooit geweten.

Dennis vroeg of er meer half of geheel parasieten ( op bomen ) bestaan. Inheemse bedoel je, neem ik aan Dennis ? Ik kan er geen bedenken. Niet in bomen. Op de grond zijn er best vele.

• 1 year later...
Geplaatst:

Ondanks dat de maretak een halfparasiet is, zal de appeltak waarop hij zit uiteindelijk afsterven achter de maretak. Ik had in mijn appelbomen ook maretakken, en omdat ik ze mooi vind heb ik ze laten zitten. (Onze franse vrienden adviseerde ze meteen weg te halen) Nu 10 jaar later zijn vele takken dood en is het een redelijke plaag geworden. Heb ze nu, met pijn in het hart, allemaal verwijderd (voor de liefhebber: er liggen er zo'n 30 grote en vele kleine op de composthoop). Overal op de takken zitten al weer kleverige besjes, dus de vogels hebben alweer gezaaid. Ik ben er dus nog niet vanaf

• 2 maanden later ...
  • 11 maanden later ...
  • 4 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...