Itoero Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Heeft er iemand al eens een maretak gezaaid?Hoe zie je of de besjes rijp zijn?Ik heb een maretak gekregen met een stuk of 15 besjes aan.Hoelang kan ik die besjes aan de maretak laten hangen?Ik ga in januari zaaien. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Heb je een goede boom om de maretak in te laten groeien? Ik heb er wel eens aan gedacht,en wel eens uitgezocht via google. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 google helpt ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Ik heb wel eens maretak gezaaid ja. Op oude appel , meidoorn en populier. Dit dan in N-Frankrijk, wat dan ook goed gelukt is. Hier in de omgeving geen ervaring mee. Of het op Esdoorn ook zou kunnen, is mij niet bekend, maar daar twijfel ik over. Ik smeerde de slijmerige rijpe besjes met daarin de pitjes ( besje uitknijpen, inclusief het vruchtvlees ; wittig, doorzichtig = rijp ) op de bast van de gekozen boom. Liefst wat gebarsten, schors. Oude takken dus, tussen de schorsmossen in de spleten. ( dat doet de vogel ook, die smeert zijn snavel schoon na eten van de bes, en het zaadje blijft dan kleven )Dat smeren het liefst aan de schaduwkant van de tak. Niet al te zeer uitdrogende plek dus. Het zaadje doet er heel lang over om te ontkiemen. Nu smeren is prima. Alle wilde maretakken zijn nu rijp. Wat later, tot februari is ook ok. Ze hebben koude nodig geloof ik. Jaar daarop is er pas eventueel wat te zien en dan nog maar minimaal. het jaar daarop pas de 1e 2 of 4 blaadjes. Net een hertegewei. elk jaar een stapje meer. Gaat echt heel langzaam. edit: Kiemingspercentage / slagingskans was bij mij niet hoog trouwens. Zeg ongeveer 1 op de 10 die lukten. Hoeveel er nú nog leven weet ik niet precies, lang niet naar gekeken.Wat me wél bijstaat overigens, is dat het voorkomen van maretak een beetje beperkt is aan bepaalde boomsoorten op ook heel specifieke bodems, waar kalk in de bodem een grote rol zou spelen. Verder ook een bepaalde luchtvochtigheid en niet té veel wind ed. In Nederland is maretak dacht ik vooral gebonden aan gastheren die groeien op typische kalkbodems in Limburg, beetje brabant en ik dacht ook stukjes Flevoland ( dat laatste ook niet zeker, zou je kunnen uitzoeken ). Vlaams Brabant moet kunnen denk ik , maar niet op de zandbodems denk ik. edit 2: De mooie link van RobO net gelezen, en ik kan me daar wel in vinden in wat daar staat. Toevoeging: heb eigenlijk nog nooit een maretak-groeiïng gezien op jonge bomen. Wel al op populieren vanaf zeg een jaar of 7 oud. In Noordfrankrijk zie je het heel heel veel. Op een aantal boomsoorten komt het echt niet voor. Eerlijk gezegd betwijfel ik het of het op esdoorn voorkomt. Ik zou zeker een andere gastheer nemen als je die hebt, en gewoon helemaal niet proberen, als je niet op een geschikte grondsoort woont. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted December 24, 2013 Share Posted December 24, 2013 Ik had het uitgezocht,en hier in Flevoland doen ze het echt niet. Ook had ik niet de juiste boom staan. In Valkenburg kreeg ik een paar jaar terug op de camping een paar maretakjes met de kerst,en toen we die besjes hadden,heb ik er aan zitten denken om dat te zaaien bij ons,maar dat gaat hier niet lukken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 Bedankt voor de info!Ik heb 2 kerselaren, die zullen wel geschikt zijn denk ik. Het zijn wel nog vrij jonge bomen.De besjes zijn nog niet doorzichtig, ik denk dat ze nog niet rijp zijn.Hier vlakbij is er een bos waar veel maretak in voorkomt, vooral op bomen aan de rand van het bos.Na de zware wind van vannacht zal er wel wat naar beneden zijn gevallen, straks eens een kijkje gaan nemen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted December 24, 2013 Author Share Posted December 24, 2013 Als ik morgen een maretak vind, ga ik maretak zaaien Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Echt heel toevallig, ik liep ff door ons bos vandaag naar de paddenstoelen te kijken en toen lag er een gevallen maretak op de grond! hij hangt nu boven de deur natuurlijk! Â goeie timing van de natuur. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Als je een sneetje maak in de berkenboom kan je daar een stukje maretakje stoppen.en dan heb je hem dicht bij huis.een soort envelopje/sneetje voor het takje in de boom Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Om óp te hangen wellicht Thea ? Groeien doet ie niet in berkenbomen he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Nee ik bedoel het wel zo.ze hebben een boom nodig om te overleven niet in een pot ofzo. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted December 25, 2013 Author Share Posted December 25, 2013 Ik heb takjes gevonden op een landweg, met een stuk of 30 besjes.Daar was denk ik iemand maretakken gaan plukken.Daar waren bomen met meer dan 20 maretaklken.Ik ga ze zaaien op een lijsterbes en kerselaar. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Nee ik bedoel het wel zo.ze hebben een boom nodig om te overleven niet in een pot ofzo.  Ze groeien het liefst in populieren. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 In Zuid-Limburg heb ik ze toch ook in een aantal berkebomen gezien, grote "kwasten" zefls! mooi gezicht, zo'n maretakbos in een boom... Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Twee jaar terug kreeg ik van de imkervereniging maretak zaadjes.Elke bezoeker kon die gratis krijgen en de imkers beweerden dat de maretak veel bijen lokt.Ik heb die allemaal 'gezaaid' op bomen langs de E40 maar tot nu toe heb ik niets zien groeien wat op maretak lijkt.zal denkelijk aan de grond liggen, of aan de bomen, of aan beide, als het niet aan de mogelijks verkeerde manier van 'zaaien' ligt. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted December 25, 2013 Author Share Posted December 25, 2013 Naar wat ik al gelezen heb, hangt het sterk af van het soort van boom en je zaait het best op jonge takken die veel zonlicht ontvangen. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Lijkt mij lastig dat zaaien… Wij hebben er zeker 50 in de tuin, je ziet ze vooral als het winter is. Hier alleen in de ratelpopulieren. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted December 25, 2013 Share Posted December 25, 2013 Gaat het hier opeens over de maretak, terwijl er net 1 een topic over geopend heeft , ma goed, @ Roosmarij: wat je daar in de berkenbomen zag, waren hoogstwaarschijnlijk geen maretakken, maar " heksenbezems". : typisch voor berkenbomen dat verschijnsel, en makkelijk op afstand te verwarren met maretak, maar heeft er niks mee van doen. Dacht eigenlijk niet dat maretak op berk voorkwam, maar kan het mishebben.( betweter Bit weer in de bocht ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica (†december 2016) Posted December 26, 2013 Share Posted December 26, 2013 Maretak zaaien is goed te doen, maar je moet een 'micro klimaatje' creëren, ze kiemen vrij snel, krijgen dan 3 minipootjes met aan het uiteinde een soort zuignapje. Maar zijn erg gevoelig voor uitdroging. Ze gedijen zelfs op perzikbomen erg goed....  Maretak zaailing op pruim in eigen tuin hier een link naar een leuke site: http://home.kpn.nl/waudm001/maretak.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Raar maar waar, als ik de tweede pagina van dit topic aanklik kom ik ineens op een ander uit, dat was Bit ook al opgevallen geloof ik. Het springt van de maretak op het in december gezaaide, levendig topic moet ik zeggen. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted December 27, 2013 Author Share Posted December 27, 2013 De lijsterbes heeft veel van die groene aanslag (boomalg) op de takken, ik hoop dat dat geen kwaad kan voor maretak. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Raar maar waar, als ik de tweede pagina van dit topic aanklik kom ik ineens op een ander uit, ...Volgens mij blijf je wel in het topic "maretak zaaien". Kijk maar linksboven op de pagina (direct boven de knop "antwoord".Alleen is bij een aantal berichten - al dan niet bewust - het onderwerp gewijzigd van "Re: maretak zaaien" in "Re: wie zaait wat in december" (berichten van di 24 dec 2013, 23:12 tm wo 25 dec 2013, 23:45). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted December 27, 2013 Share Posted December 27, 2013 Er was een dubbele discussie gaande over de maretak. Vrijwel gelijktijdig werd er zowel in de kruidenhoek als in de groenten rubriek over de maretak gediscussieerd. De berichten met de titel "wie zaait wat in december" zijn afgesplitst van dat topic en vervolgens samengevoegd met dit topic. De zin van Bit: "Gaat het hier opeens over de maretak, terwijl er net 1 een topic over geopend heeft , ma goed," stond dus in het topic "wie zaait wat in December" en was de reden voor het samenvoegen van de berichten in het eigen topic over de maretak Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica (†december 2016) Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Vorig jaar januari 2013 heb ik enkele 'Maretak zaden' aan de onderkant van een appeltak geplakt.Een jaar niet meer naar omgekeken, tot mijn verbazing zag nu ik dat het kleine pitje zich heeft weten door te dringen tot de sapstroom van de appel.De slagingskans dat dit uitgroeit tot een heuse maretak is ruim aanwezig, zelfs midden in het land. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Piroska Posted January 9, 2014 Share Posted January 9, 2014 Wat leuk Persica dat het gelukt is! ik vraag mij wel af, is die maretak niet erg schadelijk voor je fruitboompje op die plek? Waarom wil je hem op je appel? Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts