MaaikeHilk Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Beste tuincollega's, Sinds kort zijn wij naar een andere tuin verhuisd in een ander dorp, en op dat tuintje staat onder andere een grote kas! Nu is het voor het eerst dat we een grote kas hebben, en zijn dus benieuwd hoe je dat precies moet aanpakken. Alles binnenin is inmiddels helemaal schoongemaakt en de aarde is aangevuld met compost wat er nog lag. Ook staat er nog een druif, en ook daarvan is het de eerste keer om die te bezitten... Wij zouden graag tips willen voor:1. Wat kun je allemaal goed kweken in een kas;2. Wat kun je allemaal voorkweken in een kas en wanneer;3. Hoe hou je een druif in een kas. Wij zien graag de reacties tegemoet! Moestuin groet,Maaike & Richard Quote Oui oui oui, la vacha qui rit!
RobO Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 linkjes: 123 Oui oui oui, c'est le RobO qui rit! Quote
Erny Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Op dit forum hebben mensen deze vraag al vaker gesteld. En met zoeken met de zoekfunctie rechtsboven zou je dat (met wat geduld) kunnen vinden... Lukt mij nu ff niet , behalve deze pagina: post156884.html?hilit=wat%20in%20kas%20zaaien#p156884 Alwaar RobO een mooi jaar-overzichtje plaatst van kas-zaai. Quote
Jorg Geplaatst: 30 december 2013 Geplaatst: 30 december 2013 Ik kan het topic ook niet meer terug vinden, geeft ook niet. 1.Ik heb in de zomer in de kas staan: komkommer, tomaten, paprika's en peper (de laatste 2 staan ook buiten). Ook aubergine wel eens in de kas gehad.In het najaar: In de grond: winterharde kropsla, veldsla, winterharde snijmengels van diverse bladkoolsoorten als sla gewas, weeuwenteelt kolen (afgelopen jaren niet). In het voorjaar ook wel eens vroeg wortel en spinazie gezaaid, maar leverde niet heel veel tijdwinst winst op. In het voorjaar staan er ook heel veel zaaisels en plantjes waarvoor het buiten nog te koud is 2. In het kort: Ik kweek er in januari prei en uien uit zaad (niet binnenhuis zaaien), en maandje later wat sla plantjes, kolen, erwten voorzaaien. In april zet ik de binnehuis gezaaide tomaten en paprika plantjes in de kas. Later komen daar de pompoenen en komkommers plantjes bij. In Mei zaai ik er ook nog bonen voor in potjes. 3. Die doen het goed in de kas, op meeldauw na. Voor advies kun je best even vraag stellen in de fruit rubriek, daar zitten een aantal mensen die veel weten van de verschillende fruitsoorten en de teelt daarvan. Quote
MaaikeHilk Geplaatst: 30 december 2013 Auteur Geplaatst: 30 december 2013 Bedankt voor de reacties.Ik had eerst wel gezocht op wat te kweken in de kas, maar kon niet zo'n goed overzicht van RobO vinden. Eigenlijk alleen maar één soort gewas voor in de kas... Het bevestigd een beetje wat we al dachten, maar er zitten toch nog wel een paar nieuwe tips bij. Merci! Quote Oui oui oui, la vacha qui rit!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.