Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gebruik koude kas

Adrielle

Recommended Posts

Ik heb al gezocht maar niet helemaal gevonden waar ik naar op zoek was, dus ik dacht dan maar zo. Net zo gezellig.

Anywho, wanneer beginnen jullie het seizoen in de kas? Het overbrengen van zaailingen bijvoorbeeld, of direct zaaien in de kas. Is er specifieke temperatuur waar je overdag/'s nachts rekening mee moet houden?

Ik heb een koude bak, en toevallig vandaag heb ik verschillende zaden gezaaid (prei, bloemkool, broccoli, peulen, radijs en uien)

Meestal gebruik ik mijn koude bak pas in maart, maar het weer is (en blijft) vrij warm, dus vandaar dat ik nu al ben gaan zaaien.

Dit is een lastige vraag, iedere plant heeft andere eisen en iedere kasbezitter heeft weer andere planten.

Ook de geografie speelt mee, in Brussel of Maastricht is het nu een pak warmer als bij ons in het noorden.

Om alles te benoemen kan je heel wat blz. vullen.

Zelf heb ik de lage kas en plattebak al vol zitten.

Ik begin hiermee in januari om later te kunnen profiteren van het mooie weer dat we bijv. nu hebben.

Maar eerder of later kan ook, afhankelijk van wat je zet en van wat het weer doet.

De tomaten en pepers etc. zet ik hopelijk als tweede lichting onder glas.

In de zoekfunctie kan je gegevens invullen en daar dan gericht op zoeken, of kijk bij je zaad, op de zakjes staan ook vaak die gegevens.

Als je wil weten wat ik al heb staan  kan je kijken bij mijn Blog en je kan ook kijken bij de rubriek wat heb jij vandaag gezaaid of geplant voor een idee wat anderen aan het doen zijn.

Ook hebben we hier maandoverzichtjes: Wat zaaien / planten in februari - Huiskamer - Moestuin Forum

Succes!

Edited by Patrijs
  • Thanks 1

Hier komt in de kas de spinazie net boven de grond, vroege wortels en zelfs sla is er net in gezaaid.

Maar we hebben in het najaar nog tuinbonen en erwten (beiden een koudegeschikt ras) gezaaid voor een extra vroege oogst in het voorjaar.

En een deel van de kool wordt in de kas voorgezaaid in maart.

Nu staan overdag de net gekiemde erwten en tuinbonen (binnen gekiemd, klaar om uit te planten als ze een cm of 10 groot zijn ivm vraat en kou) in de kas. En eigenlijk alles wat niet teveel warmte maar wel licht nodig heeft.

Als het wat warmer en zonniger wordt, gaan de zaailingen van de tomaten, paprika's etc overdag de kas in en 's nachts weer naar binnen of in de schuur.

Dat s altijd een heel gesjouw, maar altijd beter dan het hele huis vol met planten die we nergens meer kwijt kunnen.

• Thanks 1

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?