Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

hoi allen !

Eerst en vooral een goed en gelukkig nieuwjaar en op naar een vruchtbaar jaar dit jaar!

mijn vraag dat ik wou stellen was , of er iemand een website weet waar men al de groenten/fruit/kruiden enz... soortelijke bodem nodig hebben.

vb die groente houd graag van een humus rijke bodem enz...

of moet men dat gewoon opeens weten van zich zelf

dank je!

Geplaatst:

Je echte vraag, om een link voor een site, kan ik je niet geven, want anders had jij hem óók al denk ik ?

Misschien dat een ander met een site komt, maar zal zo vlot niet zijn, want zelf heb je allang gezocht.

Maar je kunt natuurlijk best elke groente of vrucht of struik googlen, en dan kom je die info vanzelf tegen per plant.

In grote algemeenheid zijn gewone moestuinplanten ( buiten alle uitzonderingen om dus ) tevreden met gewone, goed doorlatende ( bijna altijd goed doorlatende ) humusrijke ( bijna altijd humusrijke ) grond met een neutrale zuurtegraad ( niet een laag, niet een hoog ph- getal ).

Oude tuinmanswijsheid is : tuin met je grond méé en er niet linea recta tegenin Dus áltijd handig is : wéét wat je grond is. De bodemgesteldheid, ook tot op diepere laag ( zeker voor fruitbomen ), al was het maar om zijn doorlaatbaarheid, stagnerend water enz. Maar ook zeker de zuurtegraad.

Verder: zorg dat je tuin zon heeft. Zovéél mogelijk zon ( het meeste en sterkste licht dus ). Niets met je bodem te maken ? Nee, klopt, maar andersóm wel: Je kan nog zorgen voor de mooiste bodem met jaren en jaren aandacht, zonder zon valt er een hoop af kwa moestuinieren. ( maar ook dan : er is ook een hoop wél mogelijk, maar ánders dus )

Moestuinieren is een samenspel tussen de grond, het weer, licht, aandacht ( factor tijd ) en de tuinman/vrouw.

Geplaatst:

jah idd bit ,

daar heb ik eigenlijk al veel achter gezocht maar niet gevonden helaas.

en googlen naar de planten heb ik al veel gedaan maar ja niet iedereen is gelijk vrijgevig voor het soortelijke grond vrij te geven , of het is zoals je zegt dat het een beetje algemeen is enz..

het zou toch mooi zijn als je de groenten hun volledige behoefte kunt geven en zo een vruchtbaar en mooi seizoen kunt hebben waar je dan natuurlijk er ook trots op bent niet?

alvast bedankt!

Geplaatst:

Nu ja. Zo groot zijn de geheimen daarachter nu weer niet he ?

Als je op sla-ssorten zoekt, kom je echt wel tegen, waar de sla van houdt. Zo ook kolen, wortelen enz enz.

Ook op ons eigen forum wordt er regelmatig melding van gemaakt.

Maar je hebt gelijk: een mooi overzichtje van alle groenten tegelijk bij elkaar heb ik ook niet. Ik heb het wel in mijn hoofd, maar een geheim is het echt niet hoor.

Wat ik al zei: Een neutrale grond kwa zuurtegraad voldoet meestal, op wat uitzonderingen na. Bijvoorbeeld : aardappelen willen in hun groeifase wat extra kalium ( alle wortel en knolgewassen wel ). Maar dat wil niet zeggen dat op een gemiddelde tuingrond zonder grote tekorten, de aardappelen niet zouden groeien he ? De oogst is wellicht wat kleiner. Maar dat zijn de pietluttigheden van ons moestuiniers. Groeien doen ze heus wel.

Kolen zijn stikstofvreters en willen ook wat extra kalk. Maar ook zónder ( of met minder ) doen ze het wel toch ?

Wil jij het dus per groep wat specifieker per groep of soort, zul je toch echt wat dieper moeten gaan met je googlen. En ons forum es doorsnuffelen. Overal staat wel wat

Kersen / pruimen en andere steenvruchten willen wat extra kalk, maar willen ook een hoop meer en weer specifiek. Appels idem: nét weer ietsje anders, maar ook weer per soort appel onderscheidend.

Hoe ver wil je gaan he ? Bessen en schijnvruchten als bramen en frambozen willen humus, stikstof, langzame mest vooral en ook kalium. Tja: In de topics over fruit komt het allemaal aan de orde.

Heel simpel : intypen op google : moestuin grondsoort ( ? ) / moestuin zuurtegraad bodem ( ? ). Ik verzin maar wat. Zelf ben ik niet zo een ontzettende googler.

Geplaatst:

Uiteraard een kwestie van ontdekken wat het op jou grond goed doet, of waarom het juist niet goed doet. Bij groenten zit je zoals bit schrijft al snel goed met het onderwerken van voldoende organisch materiaal. Heel nauw steekt het ook weer niet...

In zijn algemeenheid, de grond van te voren voorbereiden met:

Koolgewassen: veel compost / mest.

Vruchtgewassen: veel compost / mest

Aardappel: veel/ matig compost en mest

Wortelgewassen: weinig compost / mest

Uien: weinig compost / mest

Peulgewassen: weinig compost / mest

Bladgewassen: matig compost / mest

Uitzonderingen in elke groep zijn mogelijk, zoals prei bij de uien, die lust wel wat extra. Bijmesten in het seizoen is eventueel ook een optie. Bekalk etc. allemaal niet te druk overmaken, belang daarvan wordt vaak overschat en is niet altijd nodig. In sommige boeken en op sommige websites staat de ideaalsituatie beschreven. Vaak staat er dan vermeld dat groente X het beter doet op klei grond en groente Y zandgrond nodig heeft. Dat betekent echter niet dat groente Y het niet zou doen op jou grond.

Bij kruiden en fruit is het wel waard om wat specifieker in de teeltvereisten te duiken.

Geplaatst:

Ik weet niet of je al eens op de term goede buur , slechte buur hebt gekeken maar zie b.v. deze site van houtwal.be daar staat b.v De Appel en als v.b. O.I. kers en NZ spinazie : http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/goede_slechte_buren_combinatieteeltenfruit.htm

Het is geen totaal overzicht maar, er zijn meer site's met dit soort info en kan je zelf in b.v. excel/word e.d. een lijst maken.

De elkaar goed verdragende soorten hebben doorgaans ook veelal het zelfde aan meststoffen(of elementen daarvan) nodig.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

• 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...