Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Geduld


veuvecouderc

Aanbevolen berichten

Geduld

 

Lieve mensen, begrijp me alstublieft niet verkeerd ik wil niemand aanvallen of voor het hoofd stoten maar ik vind het zelf gewoon zo grappig.

 

Als ik zo een beetje rondlees, zijn best aardig wat mensen op dit forum met hun moestuin begonnen omwille van economische redenen maar vooral omdat ze een beetje genoeg hebben van de ‘smakeloze fabrieksgroenten’ uit de supermarkt. Ze zijn toe aan hun eigen aardbeien, paprika’s, tomaten, patissons, preitjes, sla en kruiden want wat je zelf maakt/kweekt is toch het lekkerst.

 

Maar vervolgens lees ik dat velen zich van dezelfde kunstgrepen bedienen als de professionele teelt: uitgekookte grond, regelmatige hoeveelheden kunstmest, artificiele lampen, broeikassen, groeitunnels, uitgebalanceerde kalk, stikstof en zout preparaten en noem het allemaal maar op. Men kan niet wachten tot de spullen uit de grond komen en dus worden ze op alle mogelijke manieren een handje geholpen.

 

Ik vind dat grappig omdat volgens mij de essentie van zelf telen is dat je de planten de tijd geeft om zich op ‘natuurlijke’ wijze te ontwikkelen tot een gezonde en krachtige plant. En volgens mij geeft alleen een plant die rustig groot heeft kunnen worden de echte smaak van homegrown voedsel. Niet die opgejaagde tomaatjes of de gepamperde lookjes.

 

Maar goed de plant rustig zijn gang laten gaan, dat kost een hoop tijd, want die planten hebben zo’n haast niet. Ik weet zeker dat iedereen op dit forum overloopt van enthousiasme en goede wil, maar het zou handig zijn als de zakjes Geduldzaad ook eens in de aanbieding waren bij de Aldi, de Intratuin of Vreeken!

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij zit een groot deel van het verschil in smaak toch ook wel in de versheid van de groente en het fruit hoor. Bijv appels die je in de supermarkt koopt zijn vaak al maanden in de koeling geweest. Dus als ik ze vers van de boom kan eten dan kan dat alleen maar veel lekkerder zijn. En veel gezonder. Of ik nu wel of niet kunstmest gebruik.

 

Iedereen moestuiniert op zijn eigen manier he. Er is ook niet echt wat mee mis om je planten graag goed te zien groeien en ze daar wat extra voedingsstoffen of extra licht etc bij te willen geven. Ik kijk hier de plantjes ook echt uit de grond Ik doe het ook voornamelijk voor de hobby, en dat het af en toe wat geld scheelt doordat ik dan even geen fruit hoef te kopen, dat is mooi meegenomen.

 

Ik snap je punt wel hoor, daar niet van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

EN zo zijn er 101 manieren om te moestuinieren

Ik doe t om biologische redenen. Biogrond, biozaadjes, maar geen bioprijzen. Ik vind de bio groenten voor ons gezinnetje veel te duur om te kopen, dus doe ik het op deze manier. En straks kan ik 's morgens kijken wat ik 's avonds ga eten. Lijkt me ook een heerlijke vooruitblik. Ook ik kan als beginnende moestuinier de zaailingen wel de grond uit kijken. En ik weet ook dat geduld nog steeds een 'schone zaak' is. Maar voor 'kleine ongeduldjes' zoals ik is dat best wel moeilijk

De enige methode die ik wel s wil proberen is die van het zeezout. Voor de rest kijk ik wel wat er de grond uit komt. Overigens wil ik die speciale zeezout met mineralen ook voor mezelf proberen, gezien ik een mineralentekort in mijn lichaam heb. Zo gebruik ik ook oersuiker.

Anyway, ik heb er ook nog een leuke hobby bij, iets wat ik nooit had verwachte te doen maar ik nu al leuk vind. En het echte groeien en bloeien moet nog gaan gebeuren.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het, ik weet het. Doe Maar zong er vroeger al over

 

We beginnen bij het zaad

Het goede zaad is van een plant

Die al minstens drie generaties

In Nederland groeit en bloeit

Sommige mensen zeggen zeven

Maar dat is een kwestie van geloof

Geloof ik

Dat mag je dus zelf weten

Goed, het goede zaad doe je in

Maart april mei in de grond

Geen gedoe met voorkiemen en zo

Dat is allemaal maar haastige spoed

Het plantje weet zelf wel het beste

Wanneer het op moet komen

Dus laat maar gaan

Dat gaat wel goed

Dat wordt prachtige....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoveel mensen, zoveel redenen...

 

Ik doe het voor de gezonde voeding. Maar ook om de hobby, de ontspanning. Ook om kennis op te doen voor zelfredzaamheid. Plus dat ik erg gevoelig ben voor de groei-energie van planten. Ik praat dus niet met bomen maar met plantjes... gezellig dat we het hebben!!

 

Dat planten eventueel de kans krijgen om hun eigen gang te gaan is bij-product voor mij. Het mag als het kan, maar als ik iets anders wil zal de plant niet protesteren. Het is ook een beetje de sport om een middenweg te vinden tussen natuurlijk en cultuurlijk. En een mooie, vette moestuin is puur cultuur... bij mij dan. Ik heb gewoon een rechte, platte lap grond toegewezen gekregen, en die mocht ik in absolute vrijheid inrichten. Een deel van mijn zaad reserveer ik voor de officiële zaaitijden. Maar het is ook leuk om de grenzen op te zoeken van wat haalbaar is.

 

Vorig jaar verhuisde ik in de zomer. In augustus had ik tijd om bij te puffen, maar natuurlijk te laat voor echte groente oogst. Ik twijfelde enorm of ik nog iets kon (op balkon) totdat mijn zoon zei: Gewoon doen, Ma... het klimaat is toch al vercracked... je kan het niet voorspellen... dus ik zaaide in bakken... en had inderdaad tot in November nog groen materiaal voor in de salade. Als ik de handboekjes had gevolgd, dan was ik erg passief gebleven, want dan had ik officieel niet veel meer kunnen doen.

 

En komende winter ga ik vast en ongetwijfeld wat experimenteren hoe je misschien toch groenten kunt blijven doorkweken in de winter. Tegen alle logica in. Misschien lukt het, misschien niet... Aan het eind van het seizoen is de groei er een beetje uit, maar als je gewoon dubbel zo ruim zaait, vroeger oogst (want de plant groeit op een gegeven moment niet meer zo), ... kan je best nog langer doorgaan...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het, ik weet het. Doe Maar zong er vroeger al over

 

We beginnen bij het zaad

Het goede zaad is van een plant

Die al minstens drie generaties

In Nederland groeit en bloeit

Sommige mensen zeggen zeven

Maar dat is een kwestie van geloof

Geloof ik

Dat mag je dus zelf weten

Goed, het goede zaad doe je in

Maart april mei in de grond

Geen gedoe met voorkiemen en zo

Dat is allemaal maar haastige spoed

Het plantje weet zelf wel het beste

Wanneer het op moet komen

Dus laat maar gaan

Dat gaat wel goed

Dat wordt prachtige....

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan me niet anders dan aansluiten bij Leslie en Doe Maar natuurlijk! Niks tegen mensen die het met al die hulpmiddelen doen, is echt nog steeds wel beter dan wat je in de supermarkt krijgt (alleen kunstmest zou ik echt niet aanraden, maar dat is persoonlijk.) Het is wel gewoon zo dat een groente uit het juiste seizoen gewoon het beste smaakt, een van de redenen dat ik ook niet heel veel inmaak of invries, ieder seizoen heeft zijn eigen pareltjes en dat smaakt toch echt wel het lekkerst!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Natuurlijk of niet ik vindt tunneltjes en koude kassen en grote kassen gewoon hardstikke leuk, leuk om over na te denken utproberen verbeteren enzv.

heb ik veel plezier mee en dat is het enigste wat belangrijk is.

Al moet ik zeggen dat veel volkstuinierders ermee op de goedkope toer gaan en er enorm zooitje van maken dan zie je zo'n complex liggen en het lijkt wel een uitdragerij van oud plastic en meest vreemde oude ramen,golfplaatjes en blauwe plastic tonnen en niet te vergeten kilometers grondzeil, beetje opletten dat het netjes eruitziet en ook beetje leuk mag wel

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Al moet ik zeggen dat veel volkstuinierders ermee op de goedkope toer gaan en er enorm zooitje van maken dan zie je zo'n complex liggen en het lijkt wel een uitdragerij van oud plastic en meest vreemde oude ramen,golfplaatjes en blauwe plastic tonnen en niet te vergeten kilometers grondzeil, beetje opletten dat het netjes eruitziet en ook beetje leuk mag wel

Daar ben ik het helemaal mee eens (nou ja bijna helemaal, zou ook weer eens niet! ) Je kunt er natuurlijk ook goedkoop een nette tuin op na houden, kan op zich prima met 2e hands materialen. Je kunt bij ons op de vereniging nu al goed zien dat de vereniging verjongt, de tuintjes van de jongere generaties zien er hier over het algemeen, leuker en strakker uit dan die van de ervaren rotten. Ze proberen naast het telen van groente er ook gewoon een leuke speelse tuin van te maken en dat vind ik persoonlijk er een stuk beter uitzien, nette kasjes, verhoogde bedden, vaste paden, goede steunen en netten voor allerlei planten en fruit en hier en daar wat decoratie, doet voor mij een stuk ogenlijker aan dan zo lap grond, met een weggerotte kas, lappen en doeken een stuk afgeraffeld gaas en een aftandse plastic stoel die er thuis niet meer inkomt!

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben het ook eens met voorgaanden... ik vind de uitgedragen zooi op een volkstuincomplex ook stuitend om te zien. Alles spik-en-span zou ik weer overdreven vinden, maar verzorgd en (relatief) netjes vind ik wel belangrijk. Ik vind het al vervelend dat ik van die emmers moet gebruiken om de kool te beschermen. Als ik op termijn tegen dikke rioolbuizen aanloop, ga ik dat zeker vervangen, bijvoorbeeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het blijft een hobby is het niet? Echt puur voor de oogst hoef je het volkstuinen niet te doen het gaat meer om de ontspanning en dat wat je doet een beetje oplevert wat je op kan smikkelen.

 

Maar ach aan de andere kant wil ik wel de maximale productie uit mijn gekweekte groenten en fruit halen dus voldoende voeding en vocht geef ik ze wel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik blij dat ik mijn tuin voor de hobby heb en niet vast zit aan het 'natuurlijk' telen. Wat voor jou de essentie is voor het zelf telen van groente is niet dezelfde als een ander. Het is een hobby en ik vind dat je dat moet doen op de manier waarop jij er het meeste plezier aan beleeft. Niks meer, niks minder. En ja ik gebruik ze bijna allemaal, een tuinkas, een tl-lamp, kalkcyanamide en ja hoor ook wel eens een handje kunstmest, een schande zeg ik u. Dat ik dan voor de resterende 95% biologisch (och wat een mode woord) teel zal dan wel niks meer uitmaken.

 

Ik snap je punt voor de rest wel, te vroeg zaaien kan uitlopen op teleurstelling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

... ik vind de uitgedragen zooi op een volkstuincomplex ook stuitend om te zien.

 

Nou ben ik al jaren niet op een moestuincomplex geweest maar toen ik mijn eerste tuin op zo'n complex had, kwam de welstandscommissie elke maand langs en wie zijn boeltje niet 'voor het oog' netjes had kreeg het advies om even op te ruimen, tweede keer een waarschuwing en de derde keer kon je je tuin inleveren. En daar was het best goed moestuinieren, vond ik.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles spik-en-span zou ik weer overdreven vinden, maar verzorgd en (relatief) netjes vind ik wel belangrijk.

 

O dat vind ik ook belangrijk, ik heb wel een oude koude kas, maar hij ziet er wel netjes uit.

Niet zo mooi als die van RickT bijvoorbeeld (eerlijk is eerlijk ), maar wel verzorgd.

 

Geduld heb ik genoeg, maar sommige dingen kun je volgens mij best al doen. Zoveel meningen inderdaad. Ik heb de aardappelen al gepoot en ook de uien staan al. Verder heb ik wat dingen voorgezaaid, zoals pepertjes, paprika, tomaten en courgette.

Die laatste kregen overigens al bloemetjes, maar die heb ik snel verwijderd. Ik vergeet mijn slaplantjes, die groeien als kool buiten in een kasje, die wel open staat dat dan weer wel.

 

Alle plantjes zien er goed uit, stevig en compact, ik ben niet ontevreden dus, maar goed we zullen zien

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geduld is een schone zaak en mijn persoonlijke moestuinbelevenis is dan ook de plant met zo weinig mogelijk hulpmiddelen zijn gang laten gaan maar...

 

Eerlijk is Eerlijk, als ik al dat jonge spul dat in kasjes wordt opgekweekt hier op de foto's bekijk, dan ogen ze allemaal een stuk beter dan mijn vollegronds kiemen!

 

Bij mij in de tuin ziet het er allemaal lichtelijk aangevreten (door de mieren, spinnen, rupsen, slakkenbabies, zandkonijnen weet ik veel), gekronkeld (vanwege een keitje waar dat kiemplantje omheen moet groeien) en gedeukt (door de grote regendruppels) uit. Sommige zaden nemen niet eens de moeite om de grond uit te komen of zijn al opgegeten voor ze goed en wel konden uitlopen.

 

Toch treur ik niet want ik doe dit niet voor het eerst en dus heb ik 24 tomatenzaadjes gezaaid terwijl ik maar 5 planten wil plaatsen, heb ik 18 aubergines in de koude bak staan terwijl ik maar plek heb voor 2 etc etc. En daarbij hoop (en bid en smeek) ik dat 'mijn' kiemen, die al zo vroeg in hun leven blootgesteld zijn aan de narigheid van het leven flink gehard de puberteit ingaan en straks als doorgewinterde volwassenen mij van een fikse oogst gaan voorzien....

 

Maar nogmaals, eerlijk is eerlijk die 'kasplantjes' zien er een stuk aantrekkelijker (en veelbelovender) uit dan mijn 'straatschoffies'.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet treuren of verontschuldigen Leslie jij woont in Frankrijk en mag het best met "de franse slag" doen.

"Wij" geordende en op netheid ingestelde "Hollanders" moeten voor de goegemeente zorgen dat alles er piek uitziet.

Tenminste dat idee heb ik vaak en doe er dan ook alle moeite voor om mij hieraan te conformeren.

Eigenlijk vind ik een onkruidje hier en daar en wat rommeltjes bij een tuin horen. Maar ben ook weer blij als het er straks (over enkele weken) weer redelijk opgeruimd bij ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet treuren of verontschuldigen Leslie jij woont in Frankrijk en mag het best met "de franse slag" doen.

"Wij" geordende en op netheid ingestelde "Hollanders" moeten voor de goegemeente zorgen dat alles er piek uitziet.

Tenminste dat idee heb ik vaak en doe er dan ook alle moeite voor om mij hieraan te conformeren.

Eigenlijk vind ik een onkruidje hier en daar en wat rommeltjes bij een tuin horen. Maar ben ook weer blij als het er straks (over enkele weken) weer redelijk opgeruimd bij ligt.

 

In vergelijking met sommige tuiniers op dit forum mag ik me er dan met de 'franse slag' vanaf maken , in vergelijking met sommige van mijn buren is mijn tuin een oase van netheid. En dit is geen verwaarloosde tuin, meneer is namelijk de afgelopen drie dagen continu bezig geweest in zijn tuin!

2w5iof7.jpg

qqpttz.jpg

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...