Nielsie_b Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Waar zou je stikstof kunnen kopen ?? Mvg niels Quote Ik ben een moestuinnier in hart en nieren Kijk naar Niels' seizoen
Bit Geplaatst: 6 januari 2014 Geplaatst: 6 januari 2014 Ligt er érg aan wat je wilt. Verschillende opties:Bij een tuincentrum / kweker / zaadhandel oid. Je kan samengestelde mest kopen: de beroemde samenstelling N+P+K. ( stikstof + Phosfor + Kalium ) in een bepaalde verhouding.Maar die "N" , kan je ook los kopen, evenals de P en de H en ook de M trouwens ( magnesium ) Dan koop je dus alleen stikstof. Dat is wel erg sterk en eenzijdig en dus oppassen ! Je kan ook kiezen voor een meer natuurlijke bron van stikstof. Zie alle topics daar over : bv brandnetelaftreksel of andere aftreksels die een grote bron zijn van stikstof. Voordeel is: die kosten je niks ( wel zelf maken, maar nauwelijks moeite ) Maar je kan dus ook een samengestelde , eventueel vloeibare , meststof kopen : NPK 15 + 4 + 4 bv. dan is het aandeel Stikstof erg hoog bv. of 12 + 12 + 12 . verhoudingen gelijk.Maar er bestaat ook een 24 + 8 + 8 etc. Quote
Nielsie_b Geplaatst: 6 januari 2014 Auteur Geplaatst: 6 januari 2014 Bedankt ik denk dat ik het met de brandnetels ga doen Quote Ik ben een moestuinnier in hart en nieren Kijk naar Niels' seizoen
jokat Geplaatst: 8 januari 2014 Geplaatst: 8 januari 2014 Als beginnend tuinierder is het aangeraden een grondanalyse te doen. Kwestie van niet té veel te strooien van dit en dat. Meestal geeft men daarbij ook een voorstel om je grond te verbeteren. Dat kost wat, maar dan ben je voor jaren goed en doe je niets verkeerd.In het handboek van VELT staat een en ander om zelf a.d.h.v. die bodemanalyse berekeningen te maken over hoe veel je van dit of dat mag geven per are per jaar. Beetje ingewikkeld de eerste keer, maar je voorkomt dat je je grond gedeeltelijk verknoeit, vnl. op vlak van bekalking.Stikstof zal nu niet zo'n probleem zijn, maar je kan dit ook anders oplossen ; paardemest of konijnemest, liefst altijd eerst via de komposthoop voor de bioteelt, en anders liever een samengestelde meststof (genre blauwe korrel of zo, ik weet het niet, werk hier nooit mee), dan geef je ook andere elementen dan alleen stikstof. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.