bio-fee Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Zijn er hier geraniumdeskundologen? Ik heb 6 geraniums in potten. Volgens mij moeten die voor de vorst naar binnen. Maar hoe? Gewoon in de pot laten zitten? Hoe koud of warm willen ze staan?Ik meen me te herinneren dat mijn moeder ze omgekeerd op de zolder ophing aan de waslijn maar ik weet eigenlijk niet meer precies hoe en wat... En ik vind het zo zielig om ze uit hun potjes te moeten halen! Op het kaartje staat "pelargonium grandiflorum' en er staat een tekentje op dat ze gesnoeid moeten worden. Maar hoe doe ik dat precies? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Je kan ze in de pot houden.en wachten met snoeien en in verse aarde eind jan. Wat je ook kan doen nu verse aarde en snoeien. potten in tem 10/15 graden in febr warme zetten. Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Je laatste zin is wat onduidelijk Thea, bedoel je dat ze een temperatuur van 10-15 graden moeten hebben? En wat dan in februari? Mooi dat ze hun potjes niet uithoeven. Maar hoe doe ik dat snoeien precies? Waar moet ik dan knippen? Ik heb slechte ervaringen met snoeien; planten die daara niet goed meer groeien/bloeien... dus die heb ik dan wellicht niet goed gesnoeid... Vandaar dat ik er niet zomaar meer een schaar in durf te zetten! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
thea Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Nu 10/15 graden eind febr 20 graden. moeilijk om te snoeien.hoofdtak-daar zitten ook weer takjes aan endaar weer aan enz Ik zal de hoofdtak van boven op tussen 15/20 cm afknippen.2 ogen of 3En dan de volgende tak 3 ogen laten zitten en dan de volgende 2 ogen(uitlopers/blaadjes) of 2 ogen laten zitten en dan de volgende 1 oog (''''''''''''''''''''''''''''''''''''''') Quote http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 Dorre bladeren, bloemen, aangetaste stengels e.d. verwijderen. Op een lichte koele plek zetten. Minimaal water (hooguit enkele druppels per week). In maart nieuwe potgrond, zo nodig maatje grotere bloempot, en geleidelijk wat meer water geven en dan meteen wat terugsnoeien tot een stevig en open gestel. 2, 3 of 4 ogen per tak (Daarmee bepaal je de vorm van de plant later in het jaar). Ze gaan dan hergroeien en blad vormen en later ook weer bloemen. Begin mei afharden en naar buiten, maar wel vorstvrij houden. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Oké dank jullie! Ik wist niet dat ze later in het seizoen weer warmer moesten staan. Eens denken waar ik dat kan doen... Slaapkamers zijn hier allemaal kouder. Maar hoe zit dat precies met snoeien...? Wat zijn ogen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted January 8, 2014 Share Posted January 8, 2014 temperatuur tussen + 2 graden en de 8 graden is echt perfect. Mag wel 10 of 12 zijn ook, maar dan blijft er iets groei in zitten en het liefst wil je dat niet.Hoe kouder, hoe droger ook en dan kunnen ze ook eventueel wat donkerder. Maar goed opletten dan, dat ze niet opnieuw aan de groei gaan, want dan liefst veel lichter. Geedee had een jaar of 2 terug een mooi topic over het overhouden van geraniums, lukte haar goed. Ik begin er niet meer aan. ps. ogen zijn de bladoksels, waar er blad aan de steel zit of heeft gezeten, is altijd nog wel te zien op de oudere stengel. Komt nu niet zo nauw, kan je ook veel later doen, als de planten weer groei vertonen, dan lichter en weer ietsje warmer zetten ( 12- 15 gr ) en zit de groei er weer in ( april ), dan ook water gaan geven en verpotten enz. Wat de anderen ook zeggen.Plaats je een paar foto's ? en later ook nog es. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted January 8, 2014 Author Share Posted January 8, 2014 Oké dank je Bit, zo kom ik er wel. Dan kunnen de planten ook in de bijkeuken want daar is het in de winter goed koud (maar wel boven nul). Ik zal later nog wel een update geven over hoe de planten het doen! Ik ga mijn best voor ze doen. Ik wil ze namelijk erg graag overhouden, ik vond ze zo duur in aanschaf dat ik anders geen nieuwe meer koop dus ze moeten maar mooi meerjarig gaan zijn hier. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts