Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Oude zooi over wie zaait wat in ... december

Featured Replies

Geplaatst:
Buiten staat de veldsla die ik al eerder gezaaid had, er al mooi bij, die is nu te plukken en. Pepers liggen ook hier klaar om er wat van te zaaien.

De pepers liggen nog steeds klaar, maar zaaien heb ik ze in december niet gedaan. Waarschijnlijk zaai ik dat deze week, maar misschien volgende week. En dat meld ik dan in 'wat hebben we gezaaid/geplant (seizoen 2014)?', anders vind ik wel erg dubbelop en verwarrend allemaal.

Geplaatst:

Mijn vraag is dan ook om update's he ? Ik ben best benieuwd hoe de zaaisels er bij nu staan. Dat iemand iets zaait is oké, maar als daar niets op volgt, kun je het net zo goed niet melden is mijn idee.

Geplaatst:
Resultaten , vorderingen ? foto's ? mislukkingen , hoe staat het er bij ? Waar heb je het staan ? Doe verslag.

Helemaal mee eens. Alles kun je zaaien, overal, het hele jaar door. Opkweken tot een mooie zaailing is een ander verhaal.

En waar dan plaatsen? In hetzelfde topic als waarin je schreef dat je gezaaid hebt.

(onderstreepte tekst: later toegevoegd nav Huubs reactie)

aangepast door Gast

Geplaatst:
  • Auteur

Bit en Henk, dat klopt niet wat jullie willen. Het is een zaaitopic, geen oogst, teelt, etc. topic.

Daarop pleit ik voor één zaai/poottopic 2014, waarin je vanzelf van maand tot maand ziet wat er zoal gezaaid wordt.

De maandtopics vind ik overbodig en verwarrend.

Geplaatst:

Eens met Huub. Het wordt een totaal onverzichtelijk rommeltje zo.

Geplaatst:

Waar het voor mij om gaat is dat niemand iets heeft aan alleen "ik heb gezaaid" (vandaag een kokosnoot zaaien op Spitsbergen: probleemloos!). Wel aan "ik heb toen en toen gezaaid, op deze wijze, en na een paar weken zien de zaailingen er nu zo uit". "Gaat hartstikke goed zo omdat" of "duidelijk geen succes, veel te vroeg". Dit geldt zeker voor zaaien buiten de "normale" zaaikalender, en daar gaat dit topic over. Waar je zelf in hebt gepost.

Plaats anders je huidige resultaat in het winterzaaien topic ( "gezaaid op ...., nu ......")

winterzaaien-t11924.html?hilit=winterzaaien

aangepast door Gast

Geplaatst:

Nou ja, geeft niet, de mods kunnen de rommel opruimen

Grotendeels eens hoor Huub ( en anderen ook ).

Ik denk dat de verwarring onstaan is door de benaming van de nieuwe topics over de maanden.

'Wie zaait er wat in december' ( januari etc ), is in zich té veel een dubbelop iets ten opzichte van het reeds jaren bestaande topic "wie heeft er nu iets gezaaid ". Tuurlijk.

Maar ik denk dat de topicstarter het gestart is vanuit een ándere behoefte. Namelijk, om te horen van mekaar, wat de anderen denken te kunnen zaaien nu. In deze donkere koudere tijden.

Ik herinner me bv dat Mijke ook eens een topic geopend had met een dergelijke vraag. Er komen vaker zulke vragen langs. Het kriebelt bij velen. ( bij mij niet )

Speciaal de toevoeging van de maand, maakt wel, dat ik dus extra nieuwsgierig wordt, wat dan de resultaten zijn bij zaaien in zo een maand. Vandaar. Tóch mijn omhooghalen van dit topic van december.

Eerlijk gezegd is de inhoudelijke waarde 0,0 van een zaaitopic ( ook het oude bestaande ) als er niet méér gemeld wordt dan dat iemand iets gezaaid heeft.

Als inspiratiebron, waar bio-fee ook op wees, kan het aardig zijn. Maar inspiratie en daadwerkelijke inhoud ( oorzaak en gevolg ) zijn nog wel 2 heel verschillende zaken.

Is een zaaitopic eigenlijk niet meer dan een babbeltopic zonder info-overdracht waarde.

Geplaatst:
  • Auteur

Nu vind ik ook wel:

Dat alleen het meedelen van wat je zaait, een vrij zinloze opsomming kan zijn, behalve dat je de lezer op een idee kan brengen van wat die maand zoal gezaaid zou kúnnen worden.

Dat een topic waarin je kunt zien wat er met de zaaisels van een bepaalde maand gebeurt, veel meerwaarde krijgt.

Maar dat kan een ongelooflijke janboel worden, dus hoe orden je dat?

Geplaatst:

hahhah huub. Gelijk heb je natuurlijk Een ongelooflijke janboel kán het niet alleen worden, maar is het al he ? En zeg nou zelf. wás het ook altijd al, en is ook nauwelijks te voorkomen. Echt lastig.

De mods moeten deze hele pluk posts maar gewoon wegnemen hoor ( vind ik in ieder geval niet erg )

Je zou echt per teelt een geheel eigen topic kunnen hebben. wanneer zaaien , onder wélke condities opgroeien enz enz.

Je zou pér maand een topic kunnen hebben wat er dan te zaaien is. alles door elkaar dus.

Je kan álles door elkaar, het héle jaar door alles plaatsen in 1 topic wat je nú zaait ( het oude topic )

Bij alle mogelijkheden hou je het feit dat het een zooitje kan zijn, kan worden, of is.

Mij persoonlijk gaat het om de inhoudelijke waarde ( maak er anders een babbeltopic van ) en die waarde van een topic is naar mijn gevoel gróter, naar mate dat het topic specifieker is. En daar ook naar genoemd is in de titel.

Geplaatst:

Voor mij heeft juist de korte opsomming van het zojuist gezaaide wél een toegevoegde waarde, dat is dus duidelijk iets persoonlijks.

Maar dat het op déze manier verwarrend is zijn we het allemaal over eens...

Dus nogmaals , laten we de titel van deze topics ietwat veranderen (bv.... wat kán je zoal in X-maand zaaien) zodat er in de één van alles bij gehouden kan worden over wat er allemaal te zaaien is en hoe en wat voor resultaten dat geeft en in het andere topic gewoon lekker blijven bijhouden wat je net gezaaid hebt.

Geplaatst:

Oké dus als ik dan in januari bietjes zaai, dan moet ik ook in het januari topic (later) nog vertellen hoe dat gegaan is?

Geplaatst:

Er moét natuurlijk niets, maar als het een enorm succes blijkt te zijn willen wij dat dan ook vast wel weten...

Geplaatst:

Ja ik snap dat het niet móet, ik wilde alleen even checken of ik jouw bedoeling goed begrepen had Erny.

Ik blijf het toch tamelijk overbodig vinden om 2 zaaitopics te hebben. Volgens mij gaat dat niet werken omdat mensen toch kriskras gaan posten, omdat de topics teveel op elkaar lijken. Maar goed, we kunnen het proberen natuurlijk.

Geplaatst:
  • Auteur

Om op Bio-Fee haar reactie door te gaan: dan is het beter om het zaaitopic 2014 te schrappen en dan de maand-topics ook ven een jaartal te voorzien. Vergeet niet dat je ook tweejarige groenten hebt bijvoorbeeld, dus ik voel de bui dan alweer hangen...

En nieuwe titel bedenken voor de maand-topics, met trefwoorden: zaaien, maand, jaartal.

En... gezien het topic over op 6 oktober gepote knoflook, zou het handig zijn om zaaien en poten in één te bespreken, anders krijg je weer meer topics erbij.

Voorbeeld van topics die dan zoal voorbij kunnen komen:

Zaai/poot groei/oogst topic januari 2014

Zaai - poot - groei - oogst topic oktober 2013

Enz.

Blijft lastig, want er gaan dan vreselijk veel draadjes door elkaar lopen, en zoek maar eens op wie wanneer nou die en die bloemkool gezaaid heeft die de winter over in de kas blijft en in het voorjaar uitgeplant wordt.

Geplaatst:

over wat je zaait en hoe het vervolgens met de plantjes gaat heb je toch ook al de blog?

ik vind de zaai opsomming net als Erny wel interessant.

Geplaatst:

Als je je beperkt tot het melden van wat je hebt gezaaid, vind ik dergelijk topic heel handig/overzichtelijk.

Maar als mensen in april nog in dit topic gaan schrijven over groentes die ze in december hebben gezaaid, wordt het heel onoverzichtelijk.

Ik weet niet of het mogelijk is, maar ik zou dergelijk topic sluiten vanaf 1 januari...zodat je het alleen nog kan lezen.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Eerlijk gezegd is de inhoudelijke waarde 0,0 van een zaaitopic ( ook het oude bestaande ) als er niet méér gemeld wordt dan dat iemand iets gezaaid heeft.

Als inspiratiebron, waar bio-fee ook op wees, kan het aardig zijn. Maar inspiratie en daadwerkelijke inhoud ( oorzaak en gevolg ) zijn nog wel 2 heel verschillende zaken.

Is een zaaitopic eigenlijk niet meer dan een babbeltopic zonder info-overdracht waarde.

Dat geldt voor héél veel topics want wie leest er nog van een maand geleden wat iemand in zn tuin gedaan heeft of welk weer het was (het regent, het waait)'.......

"Wat heb je vandaag gezaaid" ben ik ooit begonnen om inderdaad een "O ja, dát heb ik ook nog liggen en kan ik nu zaaien" effect te krijgen. Gezien de vele berichten elk jaar weer opnieuw, zou ík het oude bestaande graag zo laten.

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.