Riverdale27 Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Tuinbonen kunnen goed tegen de kou hoor. Gewoon nu zaaien en in maart planten, kan prima. Als het echt koud wordt kan je er nog een omgekeerde pot over zetten. Ik zaai woensdag de mijne voor in de koude bak in potjes. Mogen ze begin maart de grond in. Quote
Eveline68 Geplaatst: 4 februari 2014 Geplaatst: 4 februari 2014 Op de. Tuin waar Ik kom zo! At gingen ze ook de grond in rond deze tijd, ik geloof dat er ook een ras is die je voor de winter in de grond kan stoppen. Quote
Missmass Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 10 januari had ik ze buiten gelegd en gisteren zijn ze dan eindelijk op gekomen! Ik had ze van te voren niet geweekt. Heeft dus 5 weken geduurd voor ze op kwamen, ik zeg niet slecht voor deze tijd van het jaar! Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
MartinH Geplaatst: 17 februari 2014 Auteur Geplaatst: 17 februari 2014 Ik heb ze (150 stuks) afgelopen weekend gezaaid (soort: 3x wit). Wel eerst even een nachtje geweekt. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl
RobO Geplaatst: 18 februari 2014 Geplaatst: 18 februari 2014 op onze tuin heeft er iemand in oktober gezaaid, die planten staan nu op 40 cm en zien er goed uit, maarja wintertje? Quote
Ann123 Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Even mijn ervaring met het 'leggen' van tuinbonen in het najaar.Ik hebt ze gelegd in oktober. Deze winter heeft het flink gevroren. Tot - 10 is voor waar ik woon behoorlijk koud. De plantjes lagen bij elke vorst plat op de grond en zagen er zielig uit. Maar bij dooi kwamen ze weer (half) recht. Er was vorstschade (zwarte stengels die er half kapot uitzagen) maar ze gingen door met groeien. Sinds midden februari hebben we geen vorst meer gehad. Dit voorjaar kwamen er vroeg bloemen. Eind april zaten ze aan hun 11e bloementrosje. Sindsdien zijn ze blijven groeien (30cm boven de laatste tros) maar komen er geen bloemen meer bij. Ik zou ze beter toppen, denk ik.Wij zijn al eventjes tuinbonen aan het eten. We zijn midden mei, dus dat is behoorlijk vroeg. Ik heb ook tuinbonen gelegd in het voorjaar. Die staan nog belange niet zover. En vooral. Ze zitten vol luizen. De bonen uit oktober zijn luisvrij. Voor mij een ideaal resultaat:- sterke planten waar luizen geen interesse in hebben - vroege oogst dus komt dit stukje al snel vrij voor wat anders - een groener zicht in de winter Dit is het tweede jaar dat ik dit doe. Vorige winter was er geen vorst en dus geen goed testjaar. Maar na dit jaar besluit ik geen tuinbonen meer te zaaien in het voorjaar, enkel in oktober. Quote
permanatuurtuin Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Ik ga het ook proberen. Mijn tuinbonen staan er prachtig bij, maar bij mij bloeien ze nog. De tuinbonen moeten nog komen. Ik denk dat ik nog wel een paar weken moet wachten. Ik ben in januari begonnen, maar de meeste tuinbonen heb ik in maart gezaaid. Ik vind het wel fijn om over een langere periode tuinbonen te hebben, dus ik zou zelf niet alles in één keer zaaien. Heb je ze ter plaatse gezaaid en wat voor bodem heb je? Ik zit op löss en die blijft natter in de winter, waardoor ik denk dat de tuinboonplantjes sneller kunnen gaan rotten. We hebben dit jaar 12 rijen van 6 meter staan. De oudste rij is van een oud ras, waar je niet veel tuinbonen van krijgt, maar die qua smaak heel goed schijnt te zijn. Quote
Ann123 Geplaatst: 18 mei 2017 Geplaatst: 18 mei 2017 Ter plaatse gezaaid inderdaad.We hebben zandleem. Heel zanderig en droog dus. Wellicht is de situatie anders in klei. Quote
Ann123 Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Update. Intussen hebben de winterse tuinbonen ook luis. Valt qua hoeveelheid (nu nog) mee maar ze zijn dus niet helemaal veilig voor luizen. Quote
Frits Geplaatst: 28 mei 2017 Geplaatst: 28 mei 2017 Ik heb op 22 mei 2017 de eerste pluk gedaan en had 11 kg van 60 planten. Ik heb dit soort in oktober 2016 voorgetrokken en in november geplant. Het heeft diverse malen gevroren deze winterperiode maar de planten hebben hier totaal geen last van.Het soort is Aquadulce en is een ideaal soort met mooie lange bonen die goed van smaak zijn door de vroege oogst geen last van bonenluis Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.