Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Bloemenzaadjes nu zaaien: in de zomer bloemen?

palmera

Recommended Posts

Kán , waarschijnlijk wel, als je ze vroeg zaait ( half februari zou ik doen )

Het zijn 'vaste', meerjarige planten. Op zich hebben die best wat tijd nodig om zich goed te ontwikkelen.

Als je de planten , zeg met 3 maanden, zou zaaien, hebben ze te lang nodig om te groeien en dat redden ze misschien net niet dit seizoen ook nog te bloeien, want 2 van de 3 zouden het liefst in het voorjaar bloeien. Duifkruid komt nog zeker wel in bloei in het najaar.

Je kunt dus eerder zaaien, in koude kas bv, of inderdaad binnen ( maar dan koel en licht ! ) en dan hebben ze langer de tijd om te groeien dit seizoen, en dan halen ze de bloei wellicht wél.

Maar sowieso: als je ze nu zaait, de zomer in de tuin zet, heb je mooie sterke planten voor het jaar er op.

• 2 weeks later...

Volgens andere sites bloeien ze allemaal pas het 2e jaar.

Ik zal ze vroeg zaaien, wie weet bloeien ze evt wel zoals jullie zeggen.

Ik, amateur , kocht expres zaadjes niet waar op de zakjes stond: "bloeit pas 2e jaar".

Op deze zakjes staat dat niet, dus ik ging er dan vanuit dat ze dit jaar wel zouden bloeien .

Zie mijn eerdere post. Wat Ben zegt, kun je ook wel proberen, maar dan heb je wel een groter probleem met licht en koelte. De planten moeten na zaai en opkomst ( de meesten nemen 2 a 5 weken de tijd om te ontkiemen ) allemaal koel staan. Niet koud, maar erg koel. Tussen 8 en 12 graden ofzo, mag wat hoger wel ok , maar niet wárm. En zo licht mogelijk. ( een raam op het zuiden is te warm )

Gewoon proberen zou ik zeggen. En zaai niet al het zaad, zodat je later nog wat hebt om het nogmaals te proberen.

succes !

Misschien kan Ben wel even een foto plaatsen , hoe of zijn bosaardbeitjes er nú bijstaan ?

In de betreffende topics over aardbeien zaaien kun je ook resultaten zien van een vroege zaai.

• 3 weeks later...

Iemand ervaring met het zaaien van duifkruid, gerbera en geraniums?

Deze zijn nu bijna 20 dagen geleden gezaaid, en komen nog niet op, moet ik nog geduld hebben? Of zijn het moeilijke kiemers.

Ze staan op de vensterbank op het zuiden boven de verwarming.

Duifkruid meermaals gezaaid ja. Gerbera ook wel. Niet te warm, maar ook vooral niet te vochtig ook he ? Altijd lastig : wat is vochtig , wat is nat , wat is te droog ( kan ook een reden zijn ). Zie de vele topics. Laatst zei er iemand hier: licht vochtig als een uitgeknepen spons. Dat is wel het juiste denk ik.

Tja. Wat ik al zei. Nemen 2 tot 5 weken wel. dus 3 weken is niet zo gek.

Ik ga vandaag mijn eerste bloemen zaaien ( Delphiniums ) en die nemen ook een week of 2 a 3 a 4: erg wisselend. Duifkruid is makkelijker.