Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Lavendelstekken: in welke grond verder laten groeien?

loxia

Recommended Posts

ik heb in september stekken genomen van mijn lavendel en in een bak met een mengeling van potgrond en scherp zand gezet. ze hebben nu wortels en ik wil ze in potjes zetten. in welke grond moet ik ze zetten ? in de zelfde mengeling ?

Zie ook wel dit topic. lavendel-t10381.html?hilit=Lavendel%20stekken er zijn meer topics trouwens.

Zou ze denk ik, nu nog in die bak laten staan en nog niet in aparte potjes zetten. Wacht daar liever mee tot eind februari. Niet dat het nu niet kan, maar beter als de kans echt een beetje kleiner is dat er nog een vorstperiode aan komt. Het zal maar gebeuren dat we toch nog 3 weken vorst krijgen. Dan beter daarná verpotten. Rond 1 maart is de kans op zo'n periode wel kleiner denk ik ?

Zou ze lekker oppotten in gewone potgrond, met bovenin wat extra doorlatend grit of grof zand. Wil je ze de rest van het seizoen in pot laten dan op een gegeven moment ( half april ? ) overpotten in hoge rozenpot. Lavendels wortelen graag diep. Bovenin de pot het meest doorlatende mengsel potgrond / grit. Onderin de gewone potgrond, eventueel gemengd met wat klei als je dat hebt in de tuin.

Plant houdt niet van natte voeten, maar uitdrogen moet ook echt niet hoor. En gewoon voldoende voeden na maart. Arme grond voor lavendel is onzin, al denken velen dat. In de natuur wortelen ze erg diep en breed.