SuusP Geplaatst: 10 februari 2014 Auteur Geplaatst: 10 februari 2014 Snap je verwarring hoor Ken; ik heb nota bene biologie gestudeerd en heb ook hulp nodig bij dit thema Wat ik wel weet inmiddels is dat het als beginner met beperkte middelen het makkelijkst is te beginnen met bonen, erwten, moderne tomatenrassen en sla. Daar is de kans op ongewenste uitkomsten (zaden die erg afwijken van de ouderplant) het kleinste. Quote Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017
Bit Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ga ik het proberen uit te leggen, in zoverre ik het zelf snap. Dit is ook zeker niet mijn specialiteit. Het is ook best moeilijk. F1 zaad is een eindproduct. Na lange tijd kruisen en veredelen ( veredelen is gewoon het kruisen van de ene plant binnen een soortje met de andere: bv het verkrijgen van een roze geranium uit een witte en een rode geranium ). In het woord 'veredelen' zit natuurlijk soms ook wat anders: dingen die vraagtekens oproepen. Maar gaan we er nu even van uit dat veredelen dus ook kan op andere eigenschappen dan kleur. Op lengte, op zwaarte, op plantbouw, op zoetheid, op ziektegevoeligheid. Eigenlijk op heel veel.Aan de ene kant lijkt dit hokus pocus, en doet het al gauw aan iets erg 'engs' denken als het maken van een monster, maar in de natuur gebeurt dit ook gewoon, alleen minder gecontroleerd en minder met een doel voor ogen. Daarnaast kan de veredelaar ook inteelt toepassen. Kortom: zeer bewuste kruisingslijnen uitzetten, van jaren en jaren lang kruisen. Zoekende naar een nakomeling die dát heeft, wat je wil.Twee kruisingslijnen ( waarvan je inmiddels wéét wat er aan eigenschappen doorgegeven wordt ) , die samenkomen: gekruist worden, geven zaad. Dát is F1 zaad. Allemaal met de eigenschappen die dus er in gekruist zijn. Dat heet een Hybride. Een F1 Hybride. Dat kan je zaaien en geeft allemaal gelijksoortige planten Als je dáár dan weer zaad van neemt, kan het zijn, dat de plantjes die daar van komen opeens eigenschappen laten zien uit de eerdere kruisingslijn. En dus niet zijn zoals de F1.Het F1 zaad is dus een eindproduct van de zaad-veredelaar. Het is voor ons dan het startpunt ! Onze nakomelingen van dat F1 zaad hebben dan eigenschappen die eerder in de veredelingslijn zaten.Nakomelingen van F1 hoeven dus helemaal niet dezelfde eigenschappen te hebben. Jouw vraag naar genetisch gemanipuleerde eigenschappen. Tuurlijk. Aan de ene kant heeft dat wél met dit onderwerp te maken. Het gaat om eigenschappen en over het doorgeven van die eigenschappen.Maar als onderwerp heeft dat dusl niets met de reguliere zaadveredelingsbedrijven of kwekers te maken. In hoeverre wél kun je in heel andere topics lezen. Dan wou ik nu beginnen aan een verhaal over de tomaten. Maar ik ga naar de tuin. Dat doet een ander dan wel.Hoop dat je me kunt volgen Ken ? Quote
kenbeimer Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Ik begrijp al dat mijn vraag moeilijk te beantwoorden is. Ik begrijp nu hoe F1 Hybride werkt en dat ik niet zomaar kan vragen "Zijn tomaten of prei zaadvast" en dat dit afhankelijk is van het soort. Ik kan nu een lijstje maken met soorten waarvan ik dit wil weten maar besef nu dat ik ook daar niet verder mee kom. Bedankt voor de uitleg, weer wat bijgeleerd. Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
weknow Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Eigenlijk kun je van deze 2 algemene "regels" uitgaan Kenbeimer. 1. Rassen van een soort zijn (min of meer) zaadvast. Als dat ras zichzelf bestuift, krijg je (ongeveer) dezelfde nakomelingen. 2. Als er bijstaat bij zaad: F1, dan zijn de nakomelingen onvoorspelbaar en vaak slechter in kwaliteit.Als 2 rassen of verwante soorten planten elkaar bestuiven (een kruising) zullen de nakomelingen ook nogal kunnen verschillen, maar altijd een soort combinatie zijn van de kenmerken van de bestuiver en de plant die bevrucht wordt. Op elke regel bestaan er ook weer uitzonderingen. Het bovenstaande geldt ook wel voor tomaten, maar wat minder "hard". Daarom zijn tomaten ietwat een uitzondering op bovenstaande regels. Om 2 redenen: 1. Toevallig is bij een tomaat bijna altijd zelfbestuiving. Dat heeft te maken met de bouw en positie van de bloemen. 2. Bij tomaten die als een F1-ras worden verkocht is de kans groter dan bij de meeste andere gewassen, dat in de nakomelingen wel enige eigenschappen van de ouderplant (de F1 die werd gezaaid) terugkomen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
kenbeimer Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Top! Dit was het antwoord dat ik zocht! Hier kan ik mee verder. Heel erg bedankt! Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
jasmin Geplaatst: 10 februari 2014 Geplaatst: 10 februari 2014 Genetisch gemanipuleerd is echt een andere orde. Dan wordt De DNA streng opengebroken (nou ja... onder een microscoop breek je niet echt) en wordt er een vreemde eigenschap tussen gezet. Heel vaak ook van niet plantaardige oorsprong. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
erik82 Geplaatst: 25 juni 2014 Geplaatst: 25 juni 2014 Een beetje offtopic maar past wel degelijk in het onderwerp . Een erg interessant topic dit. Het is mijn eerste jaar in de moestuin en tijden een vakantie is de pluksla doorgeschoten. Enkele hiervan zijn erg lekker. Ik wil dus daarvan de zaden oogsten, maar hoe weet ik nu wanneer ik de zaden er rijp voor zijn? Kun de de pakketjes met zaden al oogsten als ze bijvoorbeeld groen zijn? En hoe lang laat je de bloei doorgaan? Kun je bijvoorbeeld ook bloemen eruit plukken om de rest van de zaden te laten rijpen oid? Quote Die andere tik van mij: http://www.aqua-specials.nl
RobO Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 zaden zijn rijp als ze zich gaan uitzaaien, door de wind bijvoorbeeld bij slaze zijn dan bruin, droog en laen makkelijk losnarijpen kan soms (paardebloemen zijn er heel goed in) maar als je er verder mee wilt zou ik wachten tot ze er af vallen, in het door jou omgeknoopte zakje, dat wel... Quote
geertlaurent Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Leuk topic om door te lezen Het F1 gebeuren had ik al begrepen, en met de zaden die ik jaar na jaar terug uit mijn tomaten win heb ik vrij zaadechte opbrengsten dus dat gaat ook goed. Dit jaar heb ik voor het eerst pompoenen en courgetten samen in de tuin staan, op een onderlinge afstand van pompoen naar courgette van maximum 5 meter. Ik veronderstel dat ik, want deze bloemen vragen gewoon om (kruis)bestuiving, heel vreemde planten ga kweken volgend jaar. Quote
geedee Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Ook met pompoenen kun je zaad-echt kweken; ben er druk mee momenteel zie ook topic: blog/geedee/pompoenen_voortgang_en_linkje_b-3960.html Quote
aalterse-willy Geplaatst: 28 juni 2014 Geplaatst: 28 juni 2014 Dit heb ik een paar dagen geleden gedaan bij een watermeloen en er is wel al een vruchtje ter grootte van een knikker te zien. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.