nod Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Zopas een mail gekregen,dat er opnieuw doorgroeide compost beschikbaar is.Ik ben van plan om te starten met champignons,fluweelpootje en blauwe oesterzwam.Blauwe oesterzwam op een stronk beukenhout met entpluggen,en enkele entpluggen in stro.Fluweelpootje op snippers van kastanje hout gemengd met stro.Ik wordt er al zenuwachtig van,is dan ook totaal nieuw voor mij. Dat wordt zaterdag gaten boren en dan stammetje in de vijver voor nacht. Als ik nu de houtsnippers en het stro druipnat maak en een dag of 2 in een gesloten zak bewaar om het te laten broeien en dan er deuvels onder meng ben ik dan correct bezig? Kan ik dat nu nog in een serre laten ivb.met de temperatuur Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Een dag of 2 ? De snippers moet kunnen liefst 1 dag maar, stro liefst de zelfde dag er kunnen anders makkelijk ongewenste schimmels voorsprong krijgen en dat wil je niet. Tenzij je buiten teelt gaat toepassen op stro maar, dan moet je enkele weken voor het enten van de pluggen het stro nat maken en laten voor-verteren/ of composteren. Het in de serre lijkt mij veel te koud om te doorgroeien en verhoogt de kans op mislukken heel erg.Het stro niet te lang laten een centimeter of 5 is voor champignons een mooie lengte. Kan je ook aangeven wat je straks wil gaan doen ? binnen in bakken ? of wil je in de moestuin met paddenstoelen gaan werken ? Dan kan ik iets gerichter omschrijven wat je zou kunnen doen. Denk b.v. aan de deklaag die bij champignonteelt nodig is. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 11, 2013 Author Share Posted November 11, 2013 Ik had gedacht in een onverwarmde kamer of in de garage,maar ik begin een vermoeden te krijgen dat het niet warm genoeg is?Ik heb ook nog een propagator die nu eigenlijk niets te doen heeft. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 11, 2013 Share Posted November 11, 2013 Fluweelpootje(is een winterpaddenstoel en kan wel in de serre om te vruchten maar, doorgoei iets warmer) en blauwe oesterzwam kunnen wel wat kouder(bij een graad of 15 (door)groeien ze nog wel). De propagator is voor de champignons idd goed. Je zou ook de balen om te laten doorgroeien in/tussen dekens kunnen doen. Zelf gebruik ik de pet(soort theemuts voor pannen) nu bij shii-take in een ruimte waar het 8 tot 15 graden is en ik duidelijke groei per week zie.(de baal is nu bijna 3 weken oud) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Dus de oesterzwamstam kan in de serre staan,als de zon er doorkomt loopt de temperatuur gemakkelijk op tot 16°-17° afhankelijk van het tijdstip.Fluweelpootje zou dan in een zwarte plastiek bak komen te staan (in de serre) die op zijn beurt (de bak natuurlijk) in een plastiek zak komt met de zwarte kant naar buiten gericht (om de warmte op te slorpen) en dan nogmaals omwikkeld met noppenfolie.Ik denk dat ik dan zal moeten opletten dat de temp. niet te hoog oploopt.Enig idee wat de max. temp. is of moet ik me daar geen zorgen in maken?De champignons zouden dan in de onverwarmde kamer komen in de propagator, als het volume het toelaat maar dat is een zorg voor zaterdag. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 maximale temperaturen voor de meeste paddenstoelen wat mycelium betreft is boven de 30 graden. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 12, 2013 Author Share Posted November 12, 2013 Daar moet ik dus niet bang voor zijn .Zopas gelezen dat die doorgroeide baal ong.17 kg weegt.Stel nu dat die baal te groot is voor de propagator en dat ik die verklein qua volume om hem wel te doen passen(stuk afsnijden) kan ik dan het overblijvend gedeelte afremmen tot ik hem nodig heb?Ik denk dus met kouder bewaren zodanig dat het groeiproces tijdelijk stopt of zal alles afsterven.Veel vragen ik weet het maar als je ze niet stelt weet je het antwoord niet en iemand anders kan hier ook iets van opsteken. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted November 12, 2013 Share Posted November 12, 2013 Eerst even nog je 16°-17° dat is ook voor je champignons goed. Voor het Fluweelpootje is dat al snel te warm, liever ietsje kouder. De Champignons zou je als het echt minimaal 12° blijft in de serre ook zonder gebruik van de propagator kunnen oogsten. Denk je dat het binnen 4 a 5 weken te koud gaat worden dan wel binnen af 12°. Bij stuk afsnijden of afremmen kan beide. Je kan het stuk wat te groot is ook weer gebruiken om weer ander stro mee te besmetten en kouder dan 4 graden maar wel vorstvrij kan je het gaan gebruiken wat op rekken.Dit zijn enkele weken tot 3 a 4 maanden. Als je dan niets in de propagator hebt kan je altijd wat van de oesterzwammen er in zetten en dan gaat het heel snel. Je kan dan met wat geluk binnen een week al oogsten als je zo snel als de paddenstoelen zichtbaar zijn met de planten spuit 2 tot 3 x per dag even een nevel over de paddenstoelen heen laat gaan. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted November 13, 2013 Author Share Posted November 13, 2013 Bedankt voor het antwoord.Ik denk dat ik de champignons toch in de propagator zal kweken,4 à 5 weken is tenslotte al half december.Maar die oesterzwammen zou ik wel in een klein bakje met stro en houtsnippers en deuvels erbij kunnen zetten dat is een gedacht. ,en misschien kan ik ook proberen enkele deuvels in een zakje te mengen met gewone deuvels kwestie van te vermeerderen.Straks is die propagator veel te klein .Ik zal zaterdag wel zien.Fluweelpootjes kunnen dan voorlopig gewoon buiten onder het afdak waar nu nog enkele tomatenplanten staan.De resterende tomaten zullen daar toch niet meer verder rijpen of toch heel langzaam,in de serre zijn die binnen een week rijp dus kunnen ze plaats maken voor de fluweelpootjes. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted December 16, 2013 Author Share Posted December 16, 2013 Vandaag even geloerd bij de opgezette kweekjes.Bij de champignons is er al volop mycelium te zien,Ik wist niet dat het zo rap zou gaan.De andere daarentegen nog geen verandering te zien.Vandaag de eerste champignons gegeten van eigen kweek,de champignons uit de supermarkt zijn daarmee vergeleken smaakloze rubberen substanties.Nu nog afwachten tot ik de oesterzwammen kan proeven als dat ooit wil lukken.Er wordt gezegd dat champignons moeilijk zijn en oesterzwammen één van de gemakkelijkste soorten.Ik heb toch mijn twijfels. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted December 16, 2013 Share Posted December 16, 2013 Nod , je oesterzwammen heb je nu nog warm staan of niet ?Zo ja dan nu kouder gaan zetten naar 10 graden. Dat voor 10-14 dagen dan weer warmer naar 15-18 graden.Normaal gesproken zou je dan paddenstoelen moeten gaan zien. Dan weer 10-14 dagen donker en wat koeler(10 graden) daarna een bad en naar de 15-18 graden.Je moet ze wel wat pesten zoals ik in de kweektechnieken ook aangeef.Hou je ze op de 20 graden dan kan je wel tot 2 jaar wachten.Je moet de jaargetijden een beetje na-bootsen.En je zal zien als je dat een beetje door krijgt hoeveel makkelijker de oesterzwam is. Zeker in grotere opbrengst. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
nod Posted December 17, 2013 Author Share Posted December 17, 2013 De oesterzwammen van de eerste kweek staan nu op 15°.Ik zie weinig of geen mycelium dus ik denk niet dat daar oesterzwammen zullen van komen ik niet tenzij ik iets mis.Ze hebben eerst op 20° gestaan,daarna heb de verwarming uitgeschakeld,laten staan en sedert een week staat de verwarming terug aan maar nu op 15°.De tweede kweek van oesterzwam die ik nu probeer is deuvels die vermengd zijn met deuvels waar reeds mycelium opzit te vermeerderen tussen karton dat op stro ligt en daar zie ik het mycelium sedert vandaag goed groeien.De bedoeling is dat ik deuvels overhoud om te bewaren en de rest te laten doorgroeien in het stro.Als dat lukt maak ik een grotere bak stro klaar en vermeng ik delen van het voorgaande bakje daartussen.Die tweede kweek staat gewoon in de kast in de huiskamer(afgesloten met deksel) op 20°.Als ik je goed begrijp moet ik na het overplaatsen in een grotere bak,de bak gewoon koeler zetten. Quote Enkel idioten herzien nooit hun mening Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted December 17, 2013 Share Posted December 17, 2013 Als ik je goed begrijp moet ik na het overplaatsen in een grotere bak,de bak gewoon koeler zetten. Niet na overplaatsen maar, als je bak waar je van wilt oogsten warm heeft gestaan ? die dan koeler zetten. Als je het gebruikt als "Broed"(over zet op meer stro e.d.)dan juist eerst wat warmte voor groei. Dus het leven van een kweek paddenstoel ziet er zo uit : eerst warm om te groeien dan wat kouder om te schrikken en dan weer wat warmer zo dat de paddenstoel denkt dat het een nieuw seizoen is en zo 2 a 3-4 keer met een kweekbaal blijven ehhh spelen. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts