Ga naar inhoud

De Vragen van een Overmoedige Super Beginner :)

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hier mijn voordeur topic:

https://www.moestuinforum.nl/een-overmoedige-super-beginner-met-veel-vragen-t1225.html

Hier komt vast een deel van mijn vragen vuur:

1.We hebben een groot gazon. Daar wil ik een moestuin maken. We dachten een grondvrees te huren (met de hand is geen optie )Is dat een goed idee, Is dat voeldoende?

2.Ik heb van die geperste potjes gekregen, moet je dat in elk kuiltje een paar zaadjes doen of 1 of 2 ofzo?

3.In de vensterbank (zie foto) heb ik pluksla ( of snijsla?) , maar weet nou niet meer wanneer je die kan gaan plukken?

4.Wat is goedkoop en handig als randen in de moestuin, of is dat niet nodig?

5.We kunnen veel siergrind krijgen, is dat handig als midden pad ( met een rand lijkt mij wel handig?) of niet aan beginnen?

Alvast bedankt voor jullie aandacht !

Groetjes Marieke

★*˚°。°*。°*。★*˚°。°*。°˚°★*˚°。°*。​°*★*˚°。°*。°*★

Geplaatst:

1. Wat is ongeveer de afmeting van de toekomstige moestuin? Hier hadden we weiland, waar de moestuin moest komen. Dat is met een grote trekker (van de buurman) gefreesd en daarna geploegd.

2. In elk kuiltje kan 1 zaadje. Vooral van grotere gewassen als maïs, tomaat, kool, etc. Van sla of kruiden kunnen er wat meer in.

3. Die pot staat wel vol zeg! Je kunt er nu al aardig wat blaadjes tussenuit plukken, zodat de boel nog lekker doorgroeit. De volgende keer zou ik ze iets verder uit ekaar zaaien. Dan kan elke plant ook nog aardig groot worden.

4. Randen in de moestuin..? Je bedoelt dat het opstaande (verhoogde) bakken worden? Dan is frezen ook niet nodig en vul je de grote bakken met mooie nieuwe grond.

5. Siergrind is mooi en handig hoor! Maar het is wel handig om er idd randen langs te doen en misschien worteldoek of onbedrukt bruin karton er onder te doen tegen onkruid.

Geplaatst:

Ik zou ook verhoogde bedden maken of halen. Zie het topic over de Makkelijke Moestuin. Genoeg voorbeelden.

Andere mogelijkheid is idd het frezen ofwel omploegen van het gazon. Overigens kunnen die verhoogde bedden of Makkelijke Moestuinen (weinig verschil) gewoon over het gazon heen leggen. En daar grond in storten. Heb je geen extra werk van de ondergrond. Worteldoek of karton over de paden, grind erover en je bent klaar voor de start. Geen geheister met machines of gespit in de grond.

Zoals Jorieke ook al zei over de pluksla, elk zaadje wordt een plantje en niet 1 stengeltje/blaadje. Wist ik ook niet en kwam ik hier ook achter op t forum. Zo leer je nog s wat

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik zou je aanraden de basis paden van grind en eventueel verhoogde bedden veel aandacht aan te besteden heb je later enorm profeit van als je overal goed bijkan en je basis goed ziet het er al zo'n stuk netter uit ook als je een x weinig tijd hebt voor je moestuin.

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Bij het aanleggen van grindpaden zou ik echt worteldoek gebruiken, karton werkt super voor houtsnippers, maar is wel tijdelijk want uiteindelijk verteerd het en dan komt alsnog het onkruid omhoog. Verder sluit ik me er helemaal aan om voor de verhoogde bedden te gaan, maakt het moestuinieren een stuk makkelijker en plezieriger.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Jorieke,Bedankt voor je reactie!

Ik dacht aan een stuk van 12 bij 6 ofzo. (?) Met een trekker , ik twijfel of dat kan. ivm appelbomen die er staan en de bereikbaarheid (er liggen o.a. slootjes omheen.

Ooh, echt 1 zaadje per potje ?? Oh jee die sla , hahahaha. Ik heb die pot getrooid alsof het tuinkers was. Maar die mini zaadjes van cherry tomaatjes ook 1 zaadje bijvoorbeeld?

Oke, misschien is dat grind wel een goed idee, maar wel dus met worteldoek. Die bakken ( makkelijke moestuin ) zien er ook aantrekkelijk uit. Ik twijfel nog .

Helly, inderdaad, erg leerzaam dit forum!! Bedankt voor je tips.

Hansm,

Bedankt voor de tip!

Dat ophogen van de bedden, dan moet je dus grond kopen om er nog bij op te gooien? . Of bedoelen jullie de bakken?

En wat zou handig zijn als rand tussen het grind/de paden en de bedden? Of is dan worteldoek genoeg ?

Geplaatst:

Je hebt gelijk ... de kosten van aarde en potgrond zijn sluipende, gemene kosten...

Maar soms wel noodzakelijk. Ik zie in elk geval dat je geen mestprobleem hebt....

Het plekje voor je moestuin ziet er perfect uit. Als je de grond kunt laten freezen, en je hebt de komende weken tijd genoeg om je tuintje in te delen, ben j nog net op tijd voor een leuk seizoen moestuinieren.

Het meeste kan nog steeds gezaaid worden in de volle grond (half mei), en die paar dingen die eerder voorgezaaid hadden moeten worden, koop je als jong plantje ergens, of misschien via buren, vrienden, dit forum...

Als ik jou was zou ik voor alles of niets gaan. Of je pakt je hele tuin aan, met wat extra handjes/hulp, of je zet drie MM bakken neer, en je wacht op het bewerken van de grond tot volgend jaar.

Je fout met zaaien is erg schattig: een zakje slazaad kieperen in een bloempot... Ach, gebeurt een keer... daarna heb je weer wat geleerd. ..

Een heleboel is snel bij te leren. Je moet er dan wel even wat tijd voor uittrekken: lezen, internet, praten met ervaren types... enz... Mij kost het geen moeite. In twee maanden ongelofelijk veel opgestoken met lezen, lezen, lezen.... maar ja... ik heb het in mijn kop gezet dat ik de boel wil weten en begrijpen...

Geplaatst:

In zo'n Square Foot Garden (SFG) ofwel Makkelijke Moestuin gaat dacht ik zo'n 10 zakken grond van 40 liter (potgrond, tuinaarde of een mix). Ik heb er zelf tuinaarde in gedaan met bemesting en wat hydrokorrels (die korrels valt ook wel mee in de kosten). Het groeit prima. Je kan er ook potgrond in doen maar dat is meestal veel duurder als je zoveel nodig hebt. Je kunt ook tuinaarde mengen met de cocopeat die de Action verkoopt. Dat is ecologisch en erg handig. Je koopt voor weinig een klein blokje wat je in (ff snel uit m'n hoofd) 15 liter water gooit en dan heb je na een half uur 15 liter potgrond tot je beschikking. Dat kan je zo gebruiken maar kan je ook door andere grond mengen. Misschien is dat een oplossing voor jou, om de aarde uit je tuin daarmee te mengen voor een luchtigere substantie. Ben je een stuk goedkoper uit en hoef je ook niet te sjouwen met grote zakken grond.

Wil je een veelzijdig voorbeeld van hoe een SFG tuin eruit ziet: http://www.google.nl/images?hl=nl&biw=1280&bih=685&gbv=2&tbm=isch&sa=1&q=square+foot+gardening&aq=f&aqi=g1&aql=&oq=

Zoals je kunt zien op de afbeeldingen hebben ze ook teeltplannen waar alles kan komen te staan. Genoeg info over te lezen. Wil je toch meer info, gewoon hier verder vragen stellen

Edit: in een SFG/MM heb je wel minder last van onkruid wieden omdat de groenten wat meer bij elkaar staan. Vandaar dat velen die het druk hebben dit systeem hebben uitgekozen. De opstart is wat duurder maar het werk is vele malen minder. Op de lange duur toch wel een prettige bijkomstigheid.

Geplaatst:

Ik zou toch niet als ik zo'n brok heb liggen die kleine mm bakken doen maar lekkere grote bakken in rijen zelf timmeren is tenslotte alleen maar een vierkant/rechthoek van hout.

grind ertussen als paden dat blijft dan mooi liggen en prachtig, dat je flink wat aarde nodig hebt geloof ik wel ik zou kijken bij je in de buurt wat een kuub kost en dan beslissen hoeveel je wilt, zijn vast wel bedrijven bij je in de buurt die dat los storten voor een redelijk bedrag.

Ik zou wel potgrond nemen en dat gedeeltelijk mengen met gewoon aarde uit je tuin.

Geplaatst:

Jorieke, dat is zo, maar meerderen zullen toch het rijtjes en afstand maten wat op het zakje staat aanhouden als ware dat het zo moet. Bij zo'n bak is dat al gauw overboord te slaan omdat dat gewoonweg niet mogelijk is. Kwestie van inlezen hoeveel planten er in zo'n vakje kunnen groeien. En dan volzetten. Bij een gewone moestuin heb je meestal wel meer ruimte en ga je het meestal vanzelf ook ruimer opzetten. Waardoor je uiteraard ook weer meer onkruid moet wieden. Het is een afweging die je zelf moet maken. Heb je er veel of weinig tijd voor over.

Hans, uiteraard zelf timmeren. Dan ben je véél goedkoper uit. En kan je idd ook bekijken hoe lang/breed/diep ze moeten worden. Ik moet eerlijk toegeven dat ik steeds meer heil zie in langere bakken die 3 vakken (90cm) breed zijn. Sluiten ook mooier aan als je lange paden hebt. En een iets hogere bak is ook geen slechte gedachte. Al heb je dan wel meer grond nodig. Maar als je dan toch al in kuub gaat denken...

Geplaatst:

Ojee, ja nu ga ik erg twijfelen hoor. En ik ben al zo'n ster in beslissingen nemen

Ik zag net dat er in de schuur nog hardhouten planken (voor hekwerk) liggen. En ook nog vloerdelen.

Welke afmetingen voor de bakken zou jij adviseren Hansm ?

Edit : helly ,. jij denkt 90 cm breed. en dan maakt de lengte niet zoveel uit lijkt me?

Maar nou heb ik nog niet zo heel goed een idee wat het kost om die bakken met aarde te vullen.Dan zou ik eerst even moeten informeren in de buurt? Heeft iemand een heel globale schatting ofzo

Geplaatst:

Ik heb hier compost laten storten, zo'n 3 kuub. Maar dat was vorig jaar en ging een beetje zwartzwart dus ik heb geen bonnetje en geen idee mee wat het kostte.

Eerder haalden we een hele aanhangwagen vol bij de gemeente, ik geloof 17 euro per kuub.

Bij reclycling bedrijven hebben ze vaak een boel verschillende soorten grond liggen, en je kunt ook nog (laten) mengen. Informeer eens, of google eens. Dat is STUKKEN goedkoper dan al die zakken.

Ik heb veldjes van 90 cm breed, maar 120 is ook nog te doen. Zolang je zonder al teveel voorover buigen met je handen tot over het midden van de bak komt, is het goed.

Geplaatst:
Helly: in een 'normale' moestuin kan je ook dicht op elkaar planten. Het zit hem er voornamelijk in dat je de bakken elke keer vult met nieuwe grond, en daar dus geen onkruidzaden in zitten (in tegenstelling tot de vollegrond)

Precies Jorieke!

Is het bij de MM wel de bedoeling dan dat je daar iedere keer nieuwe aarde in doet dan? Wordt het wel een heel dure hobby! Geloof niet dat mensen dat doen, dus op den duur krijg je ook in je MM gewoon onkruidzaden. Het voordeel ten opzichte van een normale moestuin is dat je maar een klein stukje hebt en dat is natuurlijk beter bij te houden, maar als je in verhouding 200m2 grond per m2 net zo veel aandacht geeft aan onkruidvrij houden als zo'n bak, dan zit daar geen verschil in.

Laat ik voorop stellen dat er niks mis is met een MM, ideaal als je niet veel ruimte hebt en er 1 of 2 in je achtertuin kan plaatsen, maar het heeft echt niet meer voordelen dan verhoogde bedden, die zijn precies gelijk. De MM is gewoon een super slimme verkooptruc niks meer niks minder!

Geplaatst:

Ik heb veldjes van 90 cm breed, maar 120 is ook nog te doen. Zolang je zonder al teveel voorover buigen met je handen tot over het midden van de bak komt, is het goed.

Wel grappig: Ik zie hier bij ons op het complex mensen allemaal verhoogde bedden maken, alleen bedden van meters breed(lengte maakt niet uit), moet je nog op je bedden lopen, valt gelijk 1 van je voordelen van verhoogde bedden weg (niet spitten)! Zit ik stiekem toch altijd wel te gniffelen

Geplaatst:

En hoe maak je dan verhoogde bedden zonder de mm bakken?

En waarom maak je verhoogde bedden?

( zijn vast een beetje domme vragen )

Geplaatst:

Je kunt ook, ipv meteen een hele moestuin van een paar 70m2 frezen, eerst alleen een paar bedjes uit je weiland omspitten. Ik weet niet meer precies wat je wilt telen maar je spit een stuk van 4 x 1 uit voor een paar tomatenplanten, nog een bed voor wat courgettes en nog een voor weet ik veel. Je sla laat je lekker in bakken en potten en je kruiden ook. Dan kun je zonder al teveel moeite en geld uit te geven eens kijken of het allemaal bevalt en of je er uberhaupt tijd voor hebt. Tussen die veldjes laat je je gras gewoon staan. Mocht je volgend jaar echt serieus willen uitpakken dan heb je in ieder geval dit jaar geen geld uitgegeven aan aarde en spullen die je later niet meer nodig hebt. Tenslotte heb je al grond, lijkt mij echt zonde om daar nog geld aan uit te geven dan.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Bedankt voor je reactie VeuveC. ... daar zit wel wat in.

Alleen het omspitten viel ons vorig jaar zo vies tegen. ( zware kleigrond)

Poeh , ik weet het echt even niet hoor, wat het beste is.

Geplaatst:

Vraag eens wat een kuub grond kost bij een bouwmarkt ofzoiets. Misschien kun je het zelfs online vinden.

Bij 90cm breedte maakt de lengte niet uit. Dan hebben we het over een bak waarvan de achterkant niet per pad bereikbaar is. Het belangrijkste is dan dat je de groenten in de achterste vakken kan bereiken. Als je wel van beide kanten bij zo'n bak kunt, er dus omheen kunt lopen, dan kan je het zelfs 1.20m breed maken omdat je een reikweidte van 60cm naar binnen hebt. En dan maakt de lengte ook niet veel uit. Er zijn ontzettend veel mogelijkheden om op de SFG/MM manier te tuinieren. Je moet alleen rekening houden met de manier waarop het voor jou goed kan werken. Je kan het met kleine smalle bakjes doen, of met lange wat bredere en grotere bakken. Het ligt meestal ook aan de ruimte die je tot je beschikking hebt (ik heb 'slechts' een deel van de achtertuin tot beschikking) maar dat zal zo te zien bij jou weinig problemen opleveren

Verhoogde bedden is dacht ik beter voor je rug omdat je dan minder diep hoeft te bukken. Gewoon op je hurken zitten is veel prettiger. En als ik t goed heb onthouden is Koert iemand die veel verhoogde bedden heeft. Die kan je ook van omhoog staande stoeptegels maken zoals hij het heeft.

Bij zware kleigrond is het sowieso handiger om het te mengen met zand of iets wat meer water doorlaat (gelezen hier op t forum).

Jorieke, iedereen maakt zijn eigen keuzes. Ik praat over wat 'gangbaar' is bij de meesten. De 'meesten' doen het ook nog steeds op de manier van veel zaaien in een richel en daarna uitdunnen. Wat betekend dat je ook weer meer zaden gebruikt dan je echt nodig hebt. De gouden tip van een mede forum lid daar gelaten, dat was wel een goeie Maar doorgaans blijkt dat er toch volgens de 'regels' wordt geteeld. Uitzonderingen als jou daargelaten

Koert, dat is niet nodig als je daar ook de wisselteelt op toepast!

Waarom zouden die mensen door hun bedden heen lopen? Hebben die geen paden aangelegd?

Geplaatst:
En waarom maak je verhoogde bedden?

Eerlijk gezegd Marieke heb ik dat ook nog nooit begrepen, volgens mij zijn in de 'klassieke' moestuin de paden juist hoger (beetje bol zelfs) dan de bedden, kan het regenwater lekker van het pad af zo de groentegrond in lopen

Veuvecouderc

Geplaatst:

Marieke ik zou zelf de grote van de bedden laten afhangen van bv je planken en wat je precies van plan bent.

Zeg jij bv ik wil dat hele stuk moestuin dan zou ik dat opmeten en de paden eraf halen en kijken wat je overhoud.

Je kunt bv eerst met touwtjes even de indeling uitzetten dan heb je idee en loop je er even doorheen en verander je waar nodig.

Een verhoogdbed/bak van een meter breed vindt ik ook genoeg net als Koert de lengte kun je dan zelf bepalen dat kan 3 of 4 meter zijn bv.

de bedoeling is inderdaad dat je zo weinig of niet in de bedden zelf gaat staan, maarvan af het pad in de bakken bezig bent zodat de grond mooi losblijft.

Verder zou ik er rekening mee houden dat een groentetuin opzetten je toch wel een paar 100 euro kost, je hebt al mazzel als je hout en grind hebt dat zal enorm schelen, maar dat het geld kost eerstejaar ipv opbrengt denk ik wel zeker als je bv ook wat fruitstruiken en kruiden enzo wil aanschaffen

naast de groente.

natuurlijk bepaal je alles zelf en is moeilijk inschatten wat je precies wilt of je idee is maar als ik zou kijk naar dat brok grond dan zou ik zeggen als begin bv 10 bakken 1 meter breed en 3 meter lang lijkt mij mooi begin waar je flink van kan oefenen en beetje groot opgezet waar je waarschijnlijk je handen vol aan hebt, uitbreiden kan natuurlijk altijd waneer je wilt.

maar wil je bv aardbeien dan is 1 zo'n vak zo vol, mischien wil je nog tunneltje of koudebak dat kan dan gewoon los van de verhoogde bedden.

Geplaatst:
Bedankt voor je reactie VeuveC. ... daar zit wel wat in.

Alleen het omspitten viel ons vorig jaar zo vies tegen. ( zware kleigrond)

Ik heb ook lastige spitgrond maar als je elke dag 2 m2 doet (dat moet toch wel lukken) dan heb je binnen een week drie bedden van 4x1 klaar!

Veuvecouderc

Geplaatst:

Met verhoogde bedden valt in jouw geval probleem van spitten/freezen/ploegen weg omdat je boven op het gras de bakken zet en vult met mooie voedzame zwarte grond.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...