Ga naar inhoud

Forumproject: Zaadjes kweken en delen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Die soort, die jij blijkbaar al jaren teelt (en selecteert) , Frans, is wat je noemt een plaatselijke selectie. Dat zijn vaak de beste...! Zeker voor wie onder soortgelijke omstandigheden kan telen. Daarom dat ik me even afvroeg, waar in Limburg je ongeveer je tuin hebt (in het zuiden (löss-grond) of boven de lijn Susteren-Echt, waar het waarschijnlijk zand is? Of ergens op rivier-klei misschien?

In ieder geval is dit een soort die ik hier - op de Zeeuwse zware zeeklei en zachter van klimaat - best wel eens graag zou willen proberen!

Ik moest wel even lachen om deze zin:

want er is maar één buurman met een groententuin in de nabijheid en die zet ieder jaar alleen maar van mij afkomstige planten
Dat noem ik een dependance

Je mag ze best een naam geven...voor de herkenning of omschrijving... maar een echt "ras" is het daarmee niet. Dat te laten registreren en officieel te maken wil je helemaal niet denk ik....kost best wel een duit en er komt heel wat bij kijken. Ik stel voor als "Roermondse rode" of "Wittemse dikbuik selectie" of "Lassy"(= speelse afkorting van Limburger uit het Schwarzwald)...bedenk maar iets leuks!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Wat dacht je van Schwanz??

nee niet wat je denkt, maar een samenvoeging van de naam Schwarzwald en Franz(s)

Er gaat nog een 2e dependance in Limburg van start in 2015

Geplaatst:

Om terug te komen op Beertje: de courgette en peultjes kunnen we goed gebruiken. Hoeveel zaden schat je ervan beschikbaar te hebben? Zou je deze (liefst voorverpakt) kunnen meenemen naar de MTFD of stuur je ze later op naar Geedee?

Frans, geen bekend ras dus. Hou ik het in het lijstje maar even op Schwarzwalder. Schwanz is ook weer zo wat...

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:
Die soort, die jij blijkbaar al jaren teelt (en selecteert) , Frans, is wat je noemt een plaatselijke selectie. Dat zijn vaak de beste...! Zeker voor wie onder soortgelijke omstandigheden kan telen. Daarom dat ik me even afvroeg, waar in Limburg je ongeveer je tuin hebt (in het zuiden (löss-grond) of boven de lijn Susteren-Echt, waar het waarschijnlijk zand is? Of ergens op rivier-klei misschien?

Goed dat je dit even aanhaalt weknow . Ook om eventuele teleurstelling te voorkomen van mensen die deze paprika gaan telen. De genen van deze paprika mogen dan dik in orde zijn , het uiteindelijke resultaat wordt nog altijd voor een groot deel bepaald door groeiomstandigheden en verzorging.

Met lokatie Echt-Susteren zit je overigens aardig in de buurt. De grond waar ik op teel is humusrijke zandgrond.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:
planten uit de kreis Breisgau-Hochschwarzwald meenam waar dit ras professioneel in de vollegrond geteeld werd.

kzie geen T

en die schwanz s was echt een geintje hoor

Geplaatst: (aangepast)
Oh he, inderdaad, Geert helemaal vergeten Rode kool zit nog niet in dit project dus lijkt me zeer welkom. Rode kool lijkt me ook erg makkelijk te controleren op zaadechtheid (de blaadjes moeten natuurlijk netjes blauwrood worden al vlak na opkomst). Dus, Geert en rest: ik zet het erbij in het overzicht en wanneer de zaaitest gedaan is, zou je dan een update in deze draad (of die andere) willen geven?

Het testen van puntpaprika's lijkt me lastiger, dan moet daar een heel seizoen overheen. En dat terwijl paprika's helemaal niet bekend staan om hun gevaar op kruisbestuiving (voornamelijk zelfbestuivend dus). Is dat echt noodzakelijk ja?

Paprika's van Frans zet ik er ook bij in het overzicht (ras is Zwarzwalder begrijp ik?). Als er meer gegevens daarover zijn hoor ik het ook graag!

Langedijcker vroege & ramiro zijn de varieteiten.

Zal de rode kool testen en een foto maken

-> de puntpaprika's zijn F3 (3de zaai generatie) en ik heb hier maar 1 soort paprika's staan... zoals ik al zei er zijn hier geen moestuinen in de buurt laat staan met paprika's en ze staan hier met 8 heel kort op elkaar, de eerste paprika's die ik geoogst heb zijn trouwens door 'schudden' bevrucht toen ze nog in de veranda stonden. Daar zijn vast nog wel foto's van te vinden hier op het forum. Mijn andere paprika's en ook enkele van deze staan in de andere moestuin 5km verderop in volle grond. Ik hoor het wel of ik nog iets moet doen.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Ik heb een doosje bij me morgen waarin evt de zaden van dit project in verzameld kunnen worden.

De paprika's van Frans en mijn Nine stars broccoli zitten er al in....en een paar van mn artisjok zaden (10 of zo)

Geplaatst:

Doe graag mee. Dit jaar al wat laten bloeien, maar ja, het kost wel erg veel moestuinruimte.

Blond, blond, blond, gewoon verschillende kooltjes laten staan, dus wie weet, heb ik van mijn paarse spruitjes en de oud hollandse boerenkool volgend jaar een paarse boerenkoolvariant

Ik moet blijkbaar nog wat doorleren voor het algemeen nut, maar ben er zeker voor te porren

Geplaatst:

Zien er mooi uit Jorieke!

Ik neem aan dat je zo een fris plantje toch even verder kweekt voor oogst als een kool in het vroege voorjaar (kas?) of om - meerdere keren - te snijden als winter-bladgroente.

Wat was overigens je uitgangs-ras?

Geplaatst:

@ Jane : Ik had ze gisteren bij me zoals ook aangegeven een paar post geleden.

Ik heb een doosje bij me morgen waarin evt de zaden van dit project in verzameld kunnen worden.

De paprika's van Frans en mijn Nine stars broccoli zitten er al in....en een paar van mn artisjok zaden (10 of zo)

Verder wil ik graag voorstel/afspraak reeds eerder door Erny vastgelegd, aanhouden:

- Bestellen/afhandeling/versturen van de zaden naar deelnemers vindt plaats in februari/maart

- Zaden zijn verpakt in gepaste porties in zipzakjes voorzien van soortnaam, oogstdatum en kweker.

- Versturen vindt plaats nadat door deelnemers een enveloppe met naar jezelf geadresseerde enveloppe met postzegel erin is opgestuurd naar Gee.

Geplaatst:

Zal foto plaatsen, had per pb naar Suus geschreven.

Zijn planten die in eerste jaar groente gaven, winter door, 2 e jaar zaad en dit jaar zaad. Heeft 2 winters gehad, geen andere snijbiet of bietachtige in de buurt. Dit is het laatste jaar, de nieuwe planten van dit jaar staan klaar voor de opvolging.

Van een groene vorm gaat een plant al dit jaar bloeien, de rest van de planten nog niet.

Als de planten het toe laten, verhuizen ze van buiten naar binnen met bloeien en komen geisoleerd te staan tegen kruisbestuiving. En anders is de beplanting ver genoeg uit elkaar of anderen locatie.

Geplaatst:

Wat een fantastisch idee, met boontjes zou dit op een volkstuin geen probleem moeten zijn. Word alleen pas volgend jaar dan. Want ik lees het nu pas. En de boontjes die ik op de kaart wil zetten krijg ik van de week pas...

Geplaatst:

Hieronder de foto's van de paprika's in kwestie, het zaad dat ik voor deze serie gebruikt had is niet volledig op dus indien nog gewenst kan ik daar het kleine overschotje van ter beschikking stellen. Indien niet gewenst is het wachten op de nieuw geoogste zaden en is het te delen zaad dat van volgend jaar.

2014093012574949461412196832.jpg

2014-09-27-1613451412196871.49

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ha allemaal, ik zie dat er een heel systeem zich ontwikkeld heeft. Ik schrik me een hoedje... Ik heb een hele voorraad eigengeteeld zaad, maar ik weet niet of ik aan alle kwaliteitseisen kan voldoen. Ik selecteer vaak achteraf, dus uit een bak met bonen kies ik de mooisten om weer verder mee te zaaien.

Mijn palmkool staat inmiddels kniehoog, is dat genoeg kiemtest, of had ik het anders aan moeten pakken? Elk jaar dat ik doorzaai, noem ik altijd een generatie. Dit is dus mijn 1e generatie Palmkool (al had ik hem dan vorig jaar gezaaid uit gekocht zaad). Deze ga ik ook weer door laten schieten in het voorjaar. Ik heb er momenteel niet superveel zaad van. Zo'n plant levert zo belachelijk veel zaad op, en ik wist toen nog niet van de verdeling in gripzakjes enz.

Ik heb in elk geval ook duivenbonen in de aanbieding waarbij ik al de tel kwijt ben van het aantal generaties dat ik die doorkweek. Vijf of zes. Dit jaar voor het eerst dat er een paar planten tussen zaten met dikkere bonen, gelijkend op tuinbonen, maar dan wel erg klein voor een tuinboon. Of dit spontane mutatie was, of kruisbestuiving weet ik niet. Het waren twee of drie planten in het complete bed, niet superveel dus. Ook geen storende afwijking trouwens. Ik denk er zelfs over om die juist óók door te kweken, kijken wat er gebeurt.

Geplaatst: (aangepast)

Jasmin schreef:

Ik denk er zelfs over om die juist óók door te kweken, kijken wat er gebeurt.

Wat jij doet is een plaatselijke selectie maken. Je gaat door met die grotere vorm door te gaan verder selecteren op grootte. Bovendien selecteer je -automatisch - steeds op de planten die het in jouw omstandigheden goed doen en niet ziek worden. Je krijgt zo een "stam" die voor jou sterk is. Eigenlijk is dit de manier waarop vroeger boeren het ook deden. Want die kochten echt niet ieder jaar zaad...dat vermeerderden ze zelf. (Of dat een officieel ras was, maakte niet uit....het ging om een gewas dat goed groeide en hen goede opbrengst gaf. Die kundigheid, zelf goed zaad kunnen vermeerderen voor in de eerste plaats eigen gebruik, maakte ook of een boer succes had met zijn bedrijf)

Nu weet ik te weinig van deze specifieke boon om te kunnen zeggen of het een echte cultivar is of een ras, of dat het meer een (ouder?) (heirloom?) natuurlijke plant is. Als het zou gaan om het in stand houden van een specifiek ras, dus met de specifieke eigenschappen van dat ras, dan voldoet je kweekwijze niet aan de noodzakelijke eisen. Daarvoor is je populatie te klein (ik denk niet dat je er jaarlijks honderden zet) en vereng je de genen-breedheid die voor een ras nodig is te veel. Bovendien selecteer je ook niet heel kritisch - mocht het een omschreven ras zijn - op de specifieke eigenschappen van dat ras. Het zou zelfs kunnen dat de grotere bonen afwijken van de "echte" duivenboon. Jouw versie van de duivenboon echter is blijkbaar voor jou een nuttige groente...dus niks mis mee om die te kweken en ook aan anderen te geven om te proberen. Wat zou het als het niet meer helemaal de "echte" is...? De genen zijn vrij. En je kweekt iets omdat je er het nut van inziet.

aangepast door Gast

Geplaatst:

Leuk dat je noemt dat mijn populatie te klein is, want ik had bij mijn pronkbonen iets bedacht om dt op te lossen: introductie van nieuwe pronkbonen, naast de oude. Het gaat mij natuurlijk niet om raszuiverheid. Integendeel, het moet een praktisch en sterk product opleveren. En gratis. En het moet plezier opleveren. Het blijft hobby natuurlijk. Ik had mijn eigen overgeleverde bonen gezet, met paarszwarte tekening, uit de blije zadendoos met paarszwarte tekening, uit Frankrijk met paarszwarte tekening en met bruinzwarte tekening. Die van mezelf waren eigenlijk nog steeds het productiefste met veel peulen en veel bonen in de peul. De geïntroduceerde bonen hadden kortere peulen, maar gelukkig wel met dikke bonen. Met een beetje geluk worden er toch genen gemengd, zodat ik langer door kan blijven zaaien door de jaren heen, met dezelfde lijn. Ik kom er wel achter.

Misschien krijg ik een nog grotere verrassing, als blijkt dat de limabonen en de pronkbonen gekruist hebben... dikke pret zal dat zijn...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...