Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Forumproject: Zaadjes kweken en delen


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Nog niet handbestoven, maar ze zitten vol met nog dichte bloemen die ik zou kunnen gaan afschermen zodat er geen kruisbestuiving komt. Ik snap dat het een en poos duurt voor je kunt oogsten, maar dat lijkt me geen probleem aangezien ik meedoe aan diverse zadendozen en dus wel wat" dispersiemethoden" heb voor de zaadjes Hoeft niet voor de MTFD deze herfst nog, je kunt toch pas volgend jaar mei zaaien.

Ik zal eens gaan knutselen met de flespompoen en de courgette. Fictor is een "verbetering" van uchi kuri, dus die oogsten lijkt me niet zo zinnig. Dank voor de tip betreft de mannelijke bloem!

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren heb ik de eerste portie rijp Snijbietzaad (Groene Witribbige) geoogst.

Ging wat lastig want de plant was dus ondertussen door het aardbeiennet heen gegroeid...

 

IMG207485371407684718.JPG

 

Dat wordt dus de volgende oogst als ze bruin zijn.

 

Heb er voor gezorgd dat er geen andere biet-achtigen in de buurt gingen bloeien dus hopelijk zijn ze soortvast. Zal komende week even een testzaai doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn boerenkoolzaad is ook geoogst..Westlandse winter. IK heb mooi en redelijk wat zaad gekregen ( dank Jorieke voor de "dekbedhoes"tip) en heb het gisteren uitgezaaid om te testen.

Het komt prima boven! Nu maar hopen dat het boerenkool is, wat ik wel denk trouwens want ik had niets anders in de buurt en 4 planten bij elkaar staan voor het zaad.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De houdbaarheid van koolzaden is heel goed (6+ jaar) dus we kunnen stellen dat geen van ons de komende jaren nog boerenkool of palmkool (of savooie) zaad hoeft te kopen of te oogsten goed vochtvrij evt in koelkast bewaren en op naar andere gewassen die nog minder goed voorzien zijn, bijv. pastinaak en wortel?

Ik neem het palmkool zaad gewoon mee naar de MTFD, dan kan ieder pakken wat hij nodig heeft voor komend jaar. Deel gaat ook in de blije doos straks.

 

De bolcourgette is al een flinke knoeperd geworden. Tot wanneer moet die blijven hangen voor het zaad oogstbaar is, tot het steeltje verkurkt a la pompoen? De flespompoen gaat nog niet zo hard, is pas 8 cm lang nu.

Voor volgend jaar kan ik pastinaak laten doorschieten als er interesse in is?

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK. Ik geef dan mijn boerenkoolzaad mee naar de mtfd...misschien is er iemand die een Forumproject zaadjes oogsten envelop wil opzetten? Ik vind dat dat iets anders moet zijn dan de blijde doos. Alleen zaden van/voor dit project, goed gelabeld en getest zaad!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is waar natuurlijk, maar misschien een envelop ín de blije doos? Scheelt weer portokosten. En je mag er toch hopelijk wel vanuit gaan dat blije-dozers die zelf niet meedoen met dit project er gewoon vanaf blijven, toch? Of is dat wat naïef

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk niet dat het handig is om de Blijde Doos te combineren met dit project.

Misschien handiger om alle zaden naar 1 vrijwilliger te sturen (verzamelpunt) die dan naar wens zaad opstuurt (pas ná overmaking van portokosten door diegene die het zaad wenst) van de verschillende soorten.

 

Er is namelijk ook altijd nog het risico dat de Blijde Doos verdwijnt in de postchaos... En dan zijn wel al het zaad kwijt...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is het een idee om er helemaal niet een zoveelste rondstuur-zaad-enveloppe van te maken ? Ik had helemaal niet het idee dat de openingspost daarover sprak ?

 

Ik ben met mijn knoflook nog wel even bezig hoor, voordat ik durf te zeggen: 'ja, kom maar op met de aanvragen; je kan van mij knoflook teentjes ( die ik dus dan er uit kweek ) krijgen.

Anderen zitten met wat meer korte termijn dingen, misschien dat iets nu al resultaten oplevert ?

 

Iemand die wat wil, kan zich dat toch bij die persoon melden ? Waarom moet dat centraal ? Je legt weer de organisatie bij iemand neer.

 

Als iemand knoflook teentjes wil hebben, hoor ik dat wel. Volgend jaar juli de 1e beschikbaar pas.

Heb trouwens deze zomer weer meer kralen te oogsten , maar uiteindelijk zijn van de 120 vorig jaar gezaaide kralen, er nu een stuk of 20 pootbare solo's overgebleven, die er dan as oktober weer in gaan.

Magere resultaten dus eigenlijk hier. Magere solo's ook trouwens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niks "moet" Bit, het was maar een voorstel om te boel te centraliseren. En misschien heeft iemand daar wél tijd voor en zin in. (En dan juist níet in de vorm van een doorstuurenveloppe.)

Anders wordt het inderdaad wél steeds een postzegel per zaadjessoort en dan zijn we toch niet echt veel goedkoper uit als wanneer je het bij een zaadhandel koopt.

Dan moet ik voor Palmkool naar persoon A, voor Afrikaantjes naar persoon B, etc etc. Dat lijkt mij juist wat omslachtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

N.a.v. het eerste bericht heb ik me aangemeld om zaden te kweken en te delen met een aantal vaste MTFleden die van elkaar weten dat ze niet een of ander gekruist zaad in een envelopje toegestuurd krijgen in ruil voor goed zaad.

Dit vergt hier en daar toch wel extra zorg en inspanning (bij het kweken) als ook vertrouwen in mekaar.

 

Met de blijde doos, zaden tafel enz. weet ik uit ervaring, dat je een klein risico neemt v w b kruisingen. Als je niet veel ruimte hebt, is dat een grote teleurstelling als je een plek reserveert voor iets dat een flop blijkt te zijn.

 

Hoe we een en ander in de praktijk gaan ruilen met elkaar heb ik nog even geen idee over, maar in de blijde doos stoppen, lijkt me niet. Zaden waarvan ik echter een hele berg van heb, gaan sowieso voor eenieder in de blijde doos of op de zadentafel op de MTFD, los van dit project.

 

Misschien dat we bij elkaar (leden opgesomd in het 1e bericht) kunnen aankloppen in pb's voor zadenruil aan het begin van het seizoen alvorens we gaan bestellen/kopen bij de handel?

 

 

Dat gezegd hebbende, nu nog even dit, ter aanvulling/wijziging van het eerste bericht:

 

 

Ik heb geen courgettezaden; ik heb ze aantal keren handmatig bestoven maar die bewuste vrucht is steeds afgestoten .

 

Wél heb ik pompoen zaden ( 3 soorten ), met succes, handmatig bestoven , te weten :

 

Small sugar (new england pie),

Hokkaido,

Fictor

 

Een Pink Banana is nog "in aanmaak" buiten en gezien er hier wel eens een beest ergens op gaat staan, zijn we pas ná de oogst zeker van zaden

 

Verder voor dit project Artisjokzaad en zaad van de witte voorjaars-broccoli Nine Star Perennial afgeschermd gekweekt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet ook niet hoe het moet.

 

IK heb in ieder geval een berg getest boerenkoolzaad, en ik geloof dat het ook wel de bedoeling is dat we testen, of een enkele zekerheid hebben ( zoals Gé die haar pompoenbloem afgeschermd heeft) op goed zaad.

Zo had ik voor twee jaar St Fiacre staan ( witte boon) en nu weer van eigen zaad. Tot mijn verbazing heb ik een plant die bruine boon geeft. Dat jaar stond er ook borlotti..blijkbaar is er toch wat gebeurd en durf ik dat zaad niet meer aan te bieden.

 

Het boerenkool is in ieder geval getest en in orde bevonden.

 

Hoe we het gaan ruilen? Inderdaad misschien op de mtfd, maar het mag ook per persoon als iemand dat wilt. Bv iemand wil van mijn boerenkoolzaad, die stuurt me dan een pb of een gepostzegelde envelop.

Of we doen een ruiltopic?

Erny, mag ik dan van jou enz?

Moeilijk hoor

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al lopen spitten in diverse topics. Maar ik kan niets vinden daar mij wel iets bijstaat dat we per regio een soort verdeel centrumpje zouden maken en de MTFD gebruiken omdat je daar vaak heen gaat voor de lol en dan de zaden al in de regio hebt bij thuis komst.

 

Ik meen mij ook voor Amsterdam en omgeving te hebben aangemeld

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mogelijk bij de peperkant dan? ik kan het me voor dit topic niet herinneren, maar goed, zó goed zijn die oude grijze cellen van mij ook niet meer.

 

Ik wil best voor Spitsbergen spelen, de houdbaarheid in de gaten houden en de voorraad in bewaring nemen op de MTFD maar misschien dat de topicstarter Jorieke dat zelf ook wel wil doen. Halverwege dit topic is er sprake van uitwisseling op de MTFDagen doch niet iedereen komt daarheen, altijd.

 

We komen er wel uit....uiteindelijk....ik ga er maar eens een nachtje over slapen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn er al aardig wat mensen die (al dan niet geteste) zaden hebben liggen? Dan kunnen we eerst eens zorgen dat er op de MTFD heel wat wordt verdeeld? De mensen die niet komen kunnen hun zaden opsturen of meegeven aan iemand die wel gaat? En dan maken we er daarna een soort van zadenenveloppe van? Ik roep maar wat hoor Voor de mensen die niet op de MTFD waren.

Het is wel mooi als we dit voorjaar aan de slag kunnen met een

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...