LeonieZ Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Ik weet niet of jullie het goed kunnen zien op deze foto maar de tuinen op Matilo zijn verschrikkelijk nat... Wat kan ik nog doen om de boel beter af te wateren? Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Jawel, is wel te zien hoor. Wij hebben hetzelfde op ons complex. Sommige tuinen staan behoorlijk blank. Vooral na gisteren. Er is al zó veel gevallen deze winter, de regen van gisteren was echt wel wat té veel.Mijn ene tuin heb ik opgehoogd een 3 jaar terug, die is goed droog en bewerkbaar. Maar daar waar ik vorige week een stukje gespit heb, staat nu een geul water in de spitvoor. Het water staat gewoon erg hoog.De andere tuin ernaast heb ik niet opgehoogd, en is onbewerkbaar nu. Ook daar was ik bezig te spitten, maar dat spitten ligt al 2 weken stil. Kleddernat. Ik kom ook haast niet op die tuin buiten de paden, want je trapt de grond keikapot. Verticaal draineren is wellicht een optie ? Met grondboor gaten boren, en die vullen met grind bv.Doe ik zelf niet, ik heb geultjes langs de tuin lopen die ik probeer vrij te houden van dikke modder en begroeiing. Die geultjes lopen naar de sloot. Maar de sloot staat nu ook erg hoog. De geulen staan vol water. Ik zou de tuin nu niet te veel betreden ( klei toch ? )Die compost ( is het ? ) storten op de bedden nu, terwijl je de bedden niet nu schoon kan maken, zou ik niet doen. Maar goed, dat is persoonlijk.Wachten op een drogere periode ? Of de boel wat grootser aanpakken en aan de afwatering gaan werken nu.Op termijn aan ophogen denken ? Je zit in Z-Holland. Natuurlijk hoef ik niet te weten waar, maar misschien zit je in de gebieden met sterk inklinkende bodem ?Als je met een kleibodem zit die óp het veen ligt, zou ik niet verticaal gaan draineren trouwens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
beertjerinke Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 ja zie het Wat je er aan kan doenEr is ook wel een hele hoop regen gevallen dit jaar Ik zit met het zelfde probleem dus kan niet veel tips gevenbij ons gaat de moestuin vereniging er nu wat aan doen maar tot die tijd is het tobben ik heb mijn tuin al wat opgehoogd en er cacaodoppen over heen gedaan en flik composthopelijk gaat het bodemleven in mijn tuin er voor zorgen dat het beter word heel veel succes op je tuinen hopelijk is het snel droger Quote een beginner moet toch ergens beginnen en door jullie lukt het ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 Eén van de eerste foto's uit mijn 'moestuin-seizoen' , toen 2012 nog; mijn 1e tuin op het complex. Ruim 3 maanden mee bezig geweest om dat beeld, die winter, niet meer te hoeven hebben Wat pogingen daartoe, zie ook : blog/Bit/januari_b-454.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted February 2, 2014 Share Posted February 2, 2014 we zitten hier op veen en het ziet er hier vaak ook zo uit, zeker nu er weinig verdamping is en veel wateraanvoer de laatste 3 maanden vertikaaldrainage heeft mi geen zin als het grondwater toch al hoog staat, bovendien krijg je dat grind nooit meer uit de grond ophogen helpt hier niet want onze sponsgrond zakt gewoon weer in zand mengen helpt wel een paar jaar maar op een of andere manier verdwijnt dat weer onze oplossing: alles op verhoogde bedjes met veel humus met compost en mest, betegelde verdiepte paden en gegraven geultjes zijn voor waterafvoer naar de sloot; eventueel naar een putje met een dompelpompje erin Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted February 2, 2014 Author Share Posted February 2, 2014 Heel erg bedankt voor alle antwoorden, ik ga denk ik inderdaad tegens in de geultjes leggen en kijken of ik de bedden wat hoger krijg. Ook de geultjes schoonmaken kan heul geen kwaad geloof ik hier. Thnx!! Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thinkpad Posted February 5, 2014 Share Posted February 5, 2014 Je kunt een gat graven en daar een dompelpomp inleggen om zo het water weg te pompen.En niet teveel lopen op kletsnatte grond, dit veroorzaakt structuurbederf. Ondanks het goede weer, moet je gewoon geduld hebben, normaal hadden we vorst, sneeuw ed, in deze periode, en waren we ook niet in de tuin bezig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LeonieZ Posted February 9, 2014 Author Share Posted February 9, 2014 Ik kon niet anders. De compost kwam nu binnen en moest nu verdeeld worden. (stadstuincomplex) Quote In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move.~Douglas Adams~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts