Rookie Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Ik heb ook net vandaag mijn zoete aardappelen geoogst. Ik heb ze niet afgespoeld, alleen voorzichtig afgeveegd en naast elkaar op een stuk karton neergelegd, om ze afgedekt veertien dagen te laten rusten. Ik lees juist overal, dat je ze niet moet afspoelen. Wat is wijsheid? 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Ik spoel ze ook af, laat ze even in een kratje drogen in de zon en wind en zet ze dezelfde dag nog in de kelder. Gaat al jaren goed 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Goed om te weten! Ik doe dus weer veel te moeilijk... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Ik misschien wel te makkelijk Maar we eten er heerlijk van en ze zijn lang houdbaar (op de dunnetjes na dan natuurlijk... ) 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Rookie Geplaatst: 11 oktober 2024 Geplaatst: 11 oktober 2024 Ik wil ze inderdaad wel lang bewaren. Zeker een paar maanden. Quote
acpronk Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Bij De Tuinen van Weldadigheid worden ze ook gewassen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Rookie Geplaatst: 14 oktober 2024 Geplaatst: 14 oktober 2024 Dan ga ik ze binnenkort ook wassen en opbergen. Quote
Rookie Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 (aangepast) Ze zagen er iets beter uit, toen ze nog niet gewassen waren. Ik denk niet, dat ik hier veel van overhoud. Er zijn een paar grote bij, die waren gespleten en een paar waren verrot. Dat een grote splijt kan ik me nog voorstellen, ze hebben misschien te lang in de rond gezeten. Maar de onderste foto is een knolletje van een centimeter of acht, waarom dat al een paar splijtwonden heeft, ontgaat me echt. Maar goed, ik laat ze drogen en ga schillen, wat er te schillen valt. Dan kan ik ze in blokjes snijden en conserveren. Ik weet nog niet in welke vorm ik dat ga doen, invriezen of inmaken. Volgend jaar kies ik een andere soort. 15 oktober 2024 aangepast door Rookie Quote
Rookie Geplaatst: 15 oktober 2024 Geplaatst: 15 oktober 2024 Geschild en al houd ik er toch nog een ruime 2,6 kilo aan over. Niet wat ik verwacht had, maar ik ben toch niet ontevreden. Volgend jaar beter. 3 Quote
Frans Geplaatst: 22 oktober 2024 Geplaatst: 22 oktober 2024 Vanmiddag het laatste deel zoete aardappels van de vollegrond geoogst. Na de oogst van het eerste deel 11 dagen geleden volgden een paar koude nachten . Een dekzeil zorgde er tijdelijk voor dat de grondtemperatuur boven de 10 graden Celsius bleef. Nog langer laten zitten heeft momenteel weinig zin meer omdat de nachttemperaturen, en daarmee de grondtemperatuur, weer flink gaan dalen . Vandaag dus de rest geoogst. In de kas staat momenteel nog één kuip met zoete aardappels. Zolang de grondtemperatuur in die kuip niet onder de 11 graden daalt oogst ik ze niet. Ik heb ze momenteel niet nodig en ik denk zelfs dat het voor de kwaliteit en bewaarbaarheid van de knollen nog het beste is ze voorlopig in de kuip te laten zitten. 3 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Frans Geplaatst: 8 november 2024 Geplaatst: 8 november 2024 Tot vandaag stonden er nog 3 planten in een 40/45 liter kuip in de kas maar aan het seizoen zoete aardappels 2024 is nu toch echt een eind gekomen. Voor in kas geteelde knollen is het een matig resultaat maar ieder kilootje is meegenomen. 2 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.