Mellie Posted March 27 Share Posted March 27 Ik heb mijn uitgelopen knop aan mijn moeder gegeven. Die gaat het volgende maand in Turkije in de grond stoppen. Ze houdt helemaal niet van zoete aardappel, maar ze moest van me Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 6 Share Posted May 6 Ik ben deze keer later dan andere jaren. Dat komt omdat de knollen later in de bakjes gelegd werden terwijl scheutvorming ook nog eens traag op gang kwam. In ieder geval kon ik vandaag 18 stekken oppotten die voor het merendeel al goed geworteld waren. Van de 21 plantjes werden er 3 al een paar dagen geleden opgepot. Ik heb dit jaar 3 verschillende rassen en wel Covington, Orleans en Bellevue. Over ongeveer 14 dagen verwacht ik ze allemaal als mooie planten in de grond te kunnen zetten. In principe hou ik het bij 21 planten maar mocht ik me bedenken dan zijn er over een paar dagen weer stekken die ver genoeg zijn om opgepot kunnen worden. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tanja65 Posted May 6 Share Posted May 6 Het stekken van zoete aardappel is hier door onoplettendheid jammerlijk mislukt. Zou het nog kunnen of ben ik echt veel te laat? Alles lijkt wel trager door het natte weer, dus wie weet? Quote * er komt altijd weer een nieuwe lente * Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted May 7 Share Posted May 7 Plantjes kopen kan wel, maar nu een zoete aardappel (zonder scheuten) oppotten voor stekken ben je echt te laat.Ik ben ook veel later dan normaal (wegens privé omstandigheden, werk en baby).Mijn aardappels voor de stekken teelt zijn compleet verrot. Heb alleen nog de dunnere voor consumptie over, maar daar zit alles door elkaar.Deze heb ik pas enkele dagen geleden in een kweekkasje op een laagje water staan, nog niet eens in/op de grond gelegd. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 23 Share Posted May 23 Vochtige tuingrond, planten die er klaar voor zijn, een lekker zonnetje en een goed humeur. Wat heb je nog meer nodig om zoete aardappels uit te gaan planten. Ik heb steeds het gevoel gehad dat ik dit jaar later was dan andere jaren maar niets is minder waar. Terugkijkend in dit topic blijk ik vorig jaar de zoete aardappels op 5 juni in de vollegrond gezet te hebben al waren de planten zo te zien toen wel al wat groter. Omdat ik dit jaar minder tomaten en paprika's teel in de kas blijft er nog ruimte over voor een paar kuipen zoete aardappels. Het zijn 2 kuipen van 40/45 liter inhoud met in één kuip 3 planten van het ras Covington en in de ander 3 planten van het ras Bellevue. De rest van de planten staat klaar voor de vollegrond. Het zijn 3 verschillende rassen waarvan 8 stuks Covington, 8 stuks Bellevue en 6 stuks Orleans. Daar staan ze dan in 2 rijen. Nu maar afwachten of 2024 wat de zoete aardappel betreft net zo'n goed jaar gaat worden als 2023. 4 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 24 Share Posted May 24 Hier heb ik er 3 in een grote hoge bak gepoot ivm engerlingen. De rest staat wel in de vollegrond, met ieder een mandje van gaas er over want vorig jaar werd mijn oogst verpest door een rat Hopelijk groeien de planten er helemaal doorheen/omheen/in en kan het ratbeest niet bij de aanzet van de plant waar dan ergens in september de knollen al wat boven de grond worden gedrukt. 3 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
EdelSpint Posted May 27 Share Posted May 27 Zo! Wat een groei @Jorieke123! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greenipomoea Posted July 29 Share Posted July 29 (edited) Hello all, I must say I have been following this page for a while and absolutely love seeing everyone's progress and journeys with growing sweet potatoes in Europe. I just wondered if any of you have any planting material of the variety Burgundy, Bayou Belle and Vermillion? They are all touted as premium varieties and the taste of burgundy is simply unmatched in my opinion but unfortunately I have lost all planting material. I will send compensation of course. Kind regards , Edited July 29 by greenipomoea missed some information I wanted to include. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted July 29 Share Posted July 29 Ik ben even kwijt welk ras ik heb. Ik heb ze vorig jaar als plantjes gekocht en dit jaar gestekt. Ze staan uitgeplant op twee verschillende plekken in de tuin. Op de ene plek mogen ze klimmen tegen een klimrek aan, en ik moet zeggen: dat vinden ze leuk! Die bak lijkt wel ontploft. In de andere bak mogen ze kruipen. Die stekjes heb ik wat later geplant, maar ik verwacht dat die binnenkort ook wel wat enthousiaster zal worden. Ze houden voorlopig de knoldelderij gezelschap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 7 Share Posted August 7 Whoppa 4 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 7 Share Posted August 7 Zohee! In die bak ook! Denk dat daar mega knollen inzitten! 😊😋 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 7 Share Posted August 7 Wauw!🤩 Die gaan super. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 7 Share Posted August 7 Bij mij zijn ze nu ook echt aan het ontploffen. En ik heb even opgezocht welk soort het is: Bataten Erato Orange. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 7 Share Posted August 7 10 uren geleden, Jorieke123 zei: Whoppa Die van mij doen het juist een stuk minder onstuimig dit jaar. Zou best eens kunnen dat dit komt omdat ze noodgedwongen op hetzelfde stukje grond zijn gezet als twee jaar geleden. Nu nog afwachten of dat ook nadelig zal zijn voor de opbrengst. Die in de kas doen het beter maar dat is altijd al zo geweest vergeleken met de vollegrond. 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 28 Share Posted August 28 Bij Boerderijwinkel de Kruisbrink hier om de hoek zijn ze al aan het oogsten! Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted August 28 Share Posted August 28 Dat is wel heel vroeg, de knol vorming is toch pas 2 maanden geleden begonnen? Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 28 Share Posted August 28 Dat vind ik ook wel erg vroeg, ik wacht nog zeker een week of vier/vijf. Misschien dat ik mijn kleine bak iets eerder oogst, maar niet veel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted August 28 Share Posted August 28 Ik ga voor een mega oogst, dus wacht tot oktober…als het kan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted August 28 Share Posted August 28 🤞 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 28 Share Posted August 28 Ze hebben daar ook lang niet zoveel loof als hier! Het spul kruipt echt overal naartoe.. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted August 28 Share Posted August 28 Haha, bij mij is het loof nog niet eens onder de tomatenplu vandaan. Ik verwacht nul oogst, maar dit (slakken) jaar was het toch al een "afterthought" dus ach... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted August 28 Share Posted August 28 Bij mij is het aan de zoete aardappels 'toegewezen' oppervlak inmiddels dicht gegroeid en doen ze wat verdere uitbreiding betreft een wedstrijd met de omringende pompoenen . Als een met snoeischaar gewapende scheidsrechter zorg ik er regelmatig voor dat ze niet door elkaar gaan groeien. Binnenkort wil ik één van de 2 kuipen met zoete aardappels in de kas eens omkiepen. Dat is aan de vroege kant maar ik begin langzamerhand weer trek te krijgen in zelf geteelde zoete aardappels. 6 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
woldistel Posted August 28 Share Posted August 28 Bij jou doen ze het altijd geweldig 😍 @Frans Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted August 28 Share Posted August 28 Hier heb ik ze al weg moeten halen van de kolentunnel, daar groeiden ze tegenop. En nu nemen ze het erwtenrek over en willen ze ook richting de aardappels. 3 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 3 Share Posted September 3 De eerste zoete aardappels. Het zijn dan wel maar 3 planten uit een relatief kleine kuip en aan de vroege kant geoogst maar ik had stiekem toch op wat meer gewicht gerekend. Ze zien er overigens wel gezond uit. Morgen staat zoete aardappel op het menu. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts