jootje Posted September 4 Share Posted September 4 Oohh….doe nou niet, Frans. Ik probeer juist om die dingen zo lang mogelijk te laten zitten, zonder dat ik ga kijken of er oogst aan zit! 😂 dat word nu moeilijker om vol te houden! maar eh…prachtige oogst. Als ik zo’n oogst heb van AL mijn planten ben ik tevreden! 😉 geniet ervan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 4 Share Posted September 4 Dit is toch een mooie opbrengst? Ik ga mijn uiterste best doen, om de mijne nog zeker tot in oktober te laten zitten, ik wil ze eigenlijk het liefst laten zitten tot het gaat vriezen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedTomato Posted September 5 Share Posted September 5 Ik heb dit jaar ook voor het eerst zoete aardappel. En vroeg me dus af, wanneer geoogst moest worden. Ik begrijp dus dat ze voor de vorst eruit moeten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
acpronk Posted September 5 Share Posted September 5 Ik dacht gelezen en onthouden te hebben als de grond temperatuur tot 10 graden daalt, dat is het beste. Stond ergens in dit draadje ongeveer 2 jaar geleden. Maar je zou ook de gemiddelde etmaal temperatuur kunnen nemen, het gemiddelde over enkele dagen. 1 Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 5 Share Posted September 5 Quote Harvesting sweet potatoes The foliage is edible and very nutritious. Eat it fresh in a green salad or sauté with other vegetables. Harvest roots as soon as they reach eating size and before a frost. Sweet potatoes generally mature in 85 to 120 days. Check root size after 80 to 85 days because they don't stop growing and can start to split when overgrown. Bron: University of Maryland Extension Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 5 Share Posted September 5 Op 1-11-2018 om 11:51, Frans zei: Een citaat afkomstig van een biologische teler van zoete aardappels : ... met tien man personeel vol aan de bak omdat de temperatuur van de bodem onder de elf graden ging komen. „Dat verdraagt de zoete aardappel niet. Dan wordt de knol bitter en kan gaan rotten." Kijk ook eens naar pagina 21 punt 10.1 van het volgende rapport : http://edepot.wur.nl/442972 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 5 Share Posted September 5 Oktober dus, en intussen de temperatuur in de gaten houden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedTomato Posted September 6 Share Posted September 6 Hoe groot mogen ze zijn/wanneer heb je kans dat ze gaan splijten? Je ziet in de winkel verschillende formaten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 6 Share Posted September 6 Over splijten zou ik me niet druk maken @RedTomato . Misschien dat zoiets gebeurt in een klimaat waar ze langer kunnen doorgroeien dan bij ons maar zelf heb ik het in ieder geval nog nooit meegemaakt. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 9 Share Posted September 9 En bedankt Frans, je hebt er voor gezorgd dat ik ook een plant heb geoogst. En ik heb de rest (nog 2 zoete aardappels en 2 yakons in die grote bak) laten zitten dus dat maakte het oogsten niet makkelijk. Ook omdat dit monster nog best lastig uit de grond kwam: 1,36 kilo, alleen die linker. De 2 ukkies zaten er nog onder, misschien zit er nog wat maar ik heb het gat maar weer dicht gegooid en zie het wel als we de hele bak omkiepen. 7 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 9 Share Posted September 9 Wauw!🤩 Wat een knoepert! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RedTomato Posted September 9 Share Posted September 9 ik heb even wat aarde opzij geschoven... maar het waren nog 1 haps knollen. Dus over splijten maak ik me geen zorgen inderdaad Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted September 9 Share Posted September 9 Wat een joekel, Jorieke! Wat voer jij ze? 😊😉 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gitta Posted September 9 Share Posted September 9 Wow Jorieke, wat een enorme joekel! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 20 Share Posted September 20 En zoals elk jaar: het loof gaat naar de varkens en koeien! 2 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted September 20 Share Posted September 20 😍 kijk haar/hem genieten! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted September 25 Share Posted September 25 Aan de rand van mijn veldje zoete aardappels vandaag de eerste knollen geoogst. Zo'n lichte bult en gescheurde aarde is al een goed teken. Tevreden met bijna 2 kilo van het ras Orleans. Ik ben benieuwd naar wat straks de totale opbrengst gaat worden. Ook benieuwd wat de beide andere rassen (Bellevue en Covington) gaan presteren. Er is nog geen haast bij het rooien want naar verwachting kunnen de knollen nog wel 3 tot 4 weken in de grond blijven zitten (en in gewicht toenemen). 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 2 Share Posted October 2 Krap aan 1,8 kilo!!! 8 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 2 Share Posted October 2 Bizar! 🤩 Daar kan ik alleen maar van dromen. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted October 2 Share Posted October 2 4 uren geleden, Jorieke123 zei: Krap aan 1,8 kilo!!! Welk ras Jorieke ? 1 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 2 Share Posted October 2 Tainung 65. Die heb ik al jaren, en hij maakt vaker dit soort uh, minder mooie maar wel zware exemplaren. Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted October 2 Share Posted October 2 Zo! Dat is bijna net zoveel als de bak knollen van Frans! Wat een monster! Niet mooi zeg je en hoe is hij dan van binnen? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 2 Share Posted October 2 Nou, dit is nog wel een knappe, wat dat betreft. Meestal zien ze er uit zoals die van mijn foto van 9 september. Ze zijn wit van binnen, en lekker! Wij maken er graag kruidige blokjes van uit de oven, en dat doet ie perfect. 3 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rookie Posted October 3 Share Posted October 3 Geen monsters hier, in tegendeel. Maar ik weet, wat er mis ging dit jaar: ik heb deze te laat uitgeplant en op een verkeerde plek, bleek achteraf. De verkeerde plek kwam ook, omdat we zulk vreemd weer hebben gehad, veel koude noordoosten wind en ze stonden niet beschut. Maar al doende leert men. Ik heb er nog meer, die ga ik misschien nog laten zitten tot het echt koud begint te worden. Nog een paar weekjes dus. Ze zitten in een hoge bak, dus ze zullen geen last hebben van de grondvorst de komende dagen. Volgend jaar wil ik ook die Tainung gaan doen, dit zijn Erato Orange. Ik wil ook grote... 😀 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted yesterday at 03:57 PM Share Posted yesterday at 03:57 PM Een gedeelte van mijn veldje zoete aardappels achteraan krijgt overdag nog maar nauwelijks zon, de grondtemperatuur was er vanmorgen nog maar 10.5 graden , het loof laat zien dat er onder de grond niet veel meer te gebeuren staat en het is ook nog eens bijna half oktober. Vandaag maar eens begonnen met oogsten dus . De 5 planten rechts zijn van het ras Covington. In het midden 5 planten van het ras Bellevue en de 3 planten links kunnen van alles zijn. Het zijn nakomertjes die bewaard werden als reserveplantjes waarvan ik me voorgenomen had ze te dumpen als ze niet meer nodig zouden zijn. Vreemd dat dat dumpen achteraf nooit lukt en ik dat spul uiteindelijk toch in de grond stop. Tevreden met de opbrengst en vol vertrouwen in de planten die nog geoogst moeten worden. Voorzichtig schoonspoelen met een niet te harde straal en aan de lucht laten drogen (hier knollen van het ras Bellevue). Daarna sorteren en naar de kelder voor opslag. 7 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts