Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke grond bestellen voor moestuinbedden?

Magda

Recommended Posts

Hoi, ik heb dit forum doorgespeurd, maar toch geen antwoord gevonden, dus hierbij dan mijn vraag

Wij gaan een moestuin aanleggen op een stuk grond waar in het verleden zand op is gestort; de vorige bewoner wilde hier bouwen, dan wel terrassen aanleggen of iets dergelijks. Wij gaan op dit zand nu eerst de paden voor de moestuin aanleggen en tussen de paden willen we bedden eerst uitgraven en daarna opvullen met....? Wat kan ik het beste bestellen? "gewoon" tuinaarde?

Ik ben heel benieuwd naar de reacties, alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Magda

ja, gewone teelaarde is het best, mesten kan altijd nog, zoek wel een vertrouwde leverancier die schone grond levert

(ik weet niet wat voor zand het was maar denk niet dat het erg vruchtbaar is, misschien zelfs wel te zout)

Gewone tuingrond/aarde inderdaad (desnoods grond die verbeterd is met compost of zelf doen). Informeer eens bij een aantal hoveniers in je omgeving of zij goede schone grond kunnen leveren.

Koop in ieder geval niet het product wat ze in zakken aanbieden bij het tuincentrum of bouwmarkt. Die tuinaarde is meestal niet aan te raden.

Vandaag een tuin afgevuld met goede teelt-aarde. Er is nogal wat verschillends op de markt. Deze was 60,- voor 1 big bag. Deze big bag was 1m2 60,- is aan de hogere kant kwa prijs voor tuinaarde, maar deze grond was ook wel écht goed. Zeer tevreden over.

Kortom, neem niet het goedkoopste, verlang een mooie grond. Het is de basis van je tuin, voor járen.

• 2 months later...

Hallo,

Na al de antwoorden gelezen te hebben heb ik toch nog een vraag

Ik ga nu ook een moestuin maken, maar wil het liefst biologische aarde. Maar dit is erg duur en nu vraag ik me af of iemand bekend is met deze leverancier :http://www.123tuingrond.nl/tuinaarde-bestellen. Daarnaast twijfel ik tussen teel-aarde of tuinaarde. En uiteraard over de kwaliteit.

Of zou ik misschien nog beter onze huidige aarde kunnen mengen met enkele biologische aarde zakken?

We gaan namelijk 4 'bakken' maken met 15-20 cm hoogte zand en daaronder een worteldoek. We hebben ongeveer 2-3 m3 zand nodig in totaal.

Alvast bedankt voor de tijd.

Hartelijke groet,

Jose