Ga naar inhoud

Zelf een Tomtato, tomper en chiltato (of wel de pépá) maken

Aanbevolen berichten

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Ik had nog steeds een tomtato staan waarvan de tomaatjes later begonnen te rijpen dan die van de reeds geoogste/gerooide tomtato's. De tomaatjes zijn zo te zien van het ras sungold (rijpen af naar geel tot oranje) en niet gardeners delight wat ik eerst dacht. Bij het enten moeten enkele tomatenstekken verwisseld zijn geraakt maar dat doet aan het verkregen resultaat , een tomtato , niets af.

De plant kreeg teveel last van phytophtora en moest daarom de grond uit. Ik was deze keer vooral benieuwd in hoeverre het langer blijven staan van de plant van invloed is geweest op de opbrengst van de aardappels.

1tt32551410210500.JPG

2tt67131410210508.JPG

Zoals je ziet , een duidelijke aantasting van phytophtora

3tt42871410210596.JPG4tt11631410210604.JPG5tt87201410210613.JPG6tt47981410210620.JPG7tt34731410210628.JPG8tt17641410210635.JPG

Op deze foto is de entplek mooi te zien.

9tt86311410210795.JPG10tt56611410210803.JPG

Ondanks dat bij de tweede serie niet meer rechtstreeks op potertjes werd geënt bleken de planten dus toch nog in staat uitlopers te vormen. Hier je zie waar bij deze plant , niet ver onder de entplek , twee grote aardappeluitlopers ontstonden .

10tta80051410210884.jpg

Detail

11tt70691410210980.JPG

Een leuke opbrengst maar ik had meer verwacht. Het gewicht van de aardappels komt praktisch overeen met de gemiddelde opbrengst van de vier vorige maand gerooide tomtato's.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Mooi om te zien, Frans . Bij deze plant zou je als opbrengst toch ook een half kilootje rijpe tomaatjes moeten tellen, niet?

Blijft een aparte aanblik, deze gerooide Tomtato.

Mooi experiment!

Geplaatst:

Ik ben ook vol bewondering over dit project.

Voor mij, als sporadisch aardappeleter en groot tomatenliefhebber, is dit wel erg handig.

Ware het niet dat dat secure enten e.d. dan weer niet zo geschikt voor mij is.

Geplaatst:

Nog een kleine aanvulling/correctie. Niet erg belangrijk , wel nodig voor de volledigheid van dit topic .Bij het vandaag leeggieten van de plastic mand bleken er op de bodem nog twee flinke aardappels te liggen. Ik ben dus vergeten na de laatste keer spoelen van de struik naar losgeraakte aardappels te zoeken . Het juiste gewicht van de aan deze tomtato gegroeide aardappels behoort dus 1963 gram te zijn.

12tt17801410817116.JPG

Geplaatst:

Buitengewoon

Misschien iets waar ik mij ook nog is aan waag.

Waarschijnlijk alles niet goed doorgelezen, maar welke aardappelrassen heb je gebruikt, zou het ook in de serre kunnen en waarom heb je de aardappelen nu al geoogst?

Geplaatst:

Als aardappel is het ras Nicola gebruikt. De belangrijkste reden voor het vroege oogsten was om planten te kunnen laten zien waaraan gelijktijdig zowel rijpe tomaten als aardappels aanwezig zijn. Het ging tenslotte om het experiment , niet om de opbrengst . De vijfde tomtato bleef wèl staan om een maximale oogst te kunnen leveren maar moest gedwongen door phytophtora voortijdig uit de grond worden gehaald.

zou het ook in de serre kunnen

Natuurlijk. Misschien nog wel beter dan in de vollegrond en je loopt ook nog eens minder snel kans op een aantasting door phytophtora.

• 8 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...