Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zelf een Tomtato, tomper en chiltato (of wel de pépá) maken

Stan

Recommended Posts

Lol de tomatato is een ent tussen tomaat en aardappel. Deze planten zijn familie van elkaar n.l. beide nachtschade. Googel maar eens op de tomtato dan zal je verbaast zijn. Het kan een hele mooie oplossing zijn voor als je net als ik erg weinig ruimte tot je beschikking hebt. Door een ent te maken van een aardappel en een tomaat kan je buiten ruimte besparen ook gelijk 2 gewassen telen. En gaan we dus gewoon voor de proef op de som. Ik hou jullie op de hoogte.

Edit : daar ik niet echt de info betreft de plant wilde aan gaan halen maar puur zelf wil gaan enten en dan een ieder mee te nemen op de reis van het project. dus niet het zoveelste draadje maar de techniek.

(10-02-2013)Ik wist niet beter dan je kon een capsicum niet op iets anders enten maar vanaf vandaag weet ik beter en heb de titel van dit draadje dus iets aangepast om met de verschillende nachtschade familieleden te gaan enten.

Edited by Guest

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik ga de tomtato eens met verschillende rassen en verschillende enttechnieken maken. Ik ga iig een platte ent gebruiken zodat een ieder die het ook wil gaan proberen het met de meest simpele enttechniek zelf ook kan gaan doen. Ik heb zelf het idee dat het met een vroege aardappel zou moeten om een oogst veilig te gaan stellen i.v.m. ziektes e.d. Ik ga met een biologische pieper werken omdat daar wat soorten tussen zitten die aardig resistent zijn tegen o.a. aardappelziekte. De keuze bij de tomaatsoort is voor mij al wel bekend dat zijn voor mij n.l. de Honingtomaat F3 en de lollypop.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

@ Stan: De Sarpo Mira bio-aardappel is het meest resistent tegen aardappelziekte.

Ik heb die bij vd Wal in bestelling, heb vast wel een aardappeltje voor je over.

Mooie hoge stevige planten, lijken heel geschikt voor je doel. Hadden afgelopen jaar géén aantasting op zeer besmet gebied.

Er is een lijst met veel rassen en hun resistentie:

http://www.west-vlaanderen.be/upload/Pcbt/pdf/publicaties/Teeltfiches/Teeltfiche%20plaagresistentie%20aardappelrassen.pdf

Je kan de Matina tomaat enten, die heeft al een aardappelblad.

Bij mij waren die heel vroeg en verruit de productiefste.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Ik wil niet de indruk wekken dat ik dit topic kaap en daarom wil ik eerst even het volgende zeggen. Stan weet dat ik met 'project tomtato' bezig ben en in goed overleg hebben we besloten dat hij dit topic zou starten. Logisch , ik ben een 100% amateur , een experimenteerder, maar Stan heeft de kennis op het gebied van enten en alles wat erbij hoort en zal dat ongetwijfeld op boeiende wijze hier in woord en beeld gaan laten zien. Maar tussendoor zitten jullie ook met mijn geëxperimenteer opgescheept , voor zolang dat duurt tenminste , misschien is het wel gauw afgelopen .

Dat ik een tomtato zou willen maken heb ik al eens in een eerder topic gezegd. Als je naar de filmpjes op youtube kijkt zou zoiets niet zo moeilijk moeten zijn en misschien is dat ook wel zo. Wanneer het de beste tijd zou zijn om er mee te beginnen wist ik niet dus ben ik maar op goed geluk begonnen met op 9 januari een aantal tomatenzaden in een kweekbakje te leggen. Moeilijker was te bepalen wanneer de potertjes gezet moesten worden omdat tomaat en aardappelplant wat stengeldikte betreft een beetje in de pas moeten lopen wanneer je gaat enten. 14 dagen na de tomatenzaadjes heb ik de potertjes in de grond gedaan en achteraf was dat een goede gok.

t198701391811659.JPG

tomtato172671391642782.JPG

Door de snelle groei van vooral de aardappelplantjes vond ik het vandaag tijd om de eerste twee tomtato's in elkaar te gaan zetten. Die snelle groei van vooral de laatste dagen is een gunstig teken denk ik want dat zegt dat er een goede sapstroom bestaat en van die sapstroom uit de aardappels zal het geënte tomatendeel het toch moeten hebben.

t338711391811793.JPG

Ik gebruikte de entmanier zoals afgekeken van youtube. Tomatensteel doorsnijden boven de kiemblaadjes en de steel aan twee zijden schuin toesnijden met een scherp mesje zodat er twee vlakke kanten ontstaan. Overtollige bladeren verwijderen.

t494871391811835.JPG

Aardappelplant een paar cm boven de grond doorsnijden zodat er alleen nog een stukje stam over is. Het stammetje insnijden tot een diepte van ongeveer de lengte van de geprepareerde onderkant van de tomatensteel.

t567781391811882.JPG

Uiteinde van tomatensteel in de insnijding van het aardappelstammetje schuiven.

t680201391811915.JPG

De beide delen samen inpakken . Ik heb er reepjes huishoudfolie voor gebruikt en daar een klemmetje overheen geplaatst.

t744621391811954.JPG

Een tomtato in de dop naast nu nog een aardappelplantje. Goed te zien dat tomaat en aardappel familie van elkaar zijn.

t868571391811984.JPG

En daarna volgde nummer twee

t913581391812017.JPG

Om te snelle verdamping te voorkomen zullen de aspirant tomtato's denk ik toch minstens een week afgeschermd moeten worden van de vrije lucht . Dus poppetjes gezien ....

t1088861391812090.JPG

... het kastje is dicht

t1196151391812123.JPG

De pot heb ik in afwachting van het verdere resultaat in een hoekje van de keuken gezet. Daar is te weinig licht voor planten maar dat wordt morgen opgelost. Ik ga er een statief (driepoot) overheen zetten waaronder ik een verhuisfitting monteer met een 23 watt spaarlamp , 6500 Kelvin , 1395 Lumen.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Top Frans. ik kan wel achterover gaan zitten nu en enkel toevoegen dat je ook entband of raffia had kunnen gebruiken en en een entclip bij een platte ent had kunnen gebruiken. Voor o.a. het gemak bij dit formaat (dunne) ent. Ik hoop dan ook heel erg voor jou(en ook voor mij) dat we straks een mooi Tomtato gaan zien .

Prachtig !

Ik zie 1 probleem opduiken, vrij snel al: vocht/warmte: schimmel/rot.

De groeikracht van beiden zijn erg groot nu ( de aardappel het grootst denk ik ) : sapstroom duwt als het ware zichzelf tegen de ent aan, zoekt zijn weg en de tomaat wil vocht/ het sap, want die is zijn wortels kwijt. Als dat dus goed gaat, gaat het lukken. Maar dan het plastic er omheen. Had je daar niet iets anders voor moeten nemen, iets wat ademt, of méér ademt ? Dit wordt denk ik toch de zwakke plek.

Daarbovenop zet je het geheel in de zak. Ook een logische keuze, zou ik ook doen; maar een week ? Das wel lang he ? En de folie om de ent ? óók een week ( of langer zelfs ? )

Ik weet niet of ze op Youtube ook folie gebruikten ? Maar dan ook zo lang ? In een week ga je wel rot krijgen vrees ik. Misschien al met een dag of wat iets los maken ?

Zet je het geheel onder een lamp ?

Dan heb ik veel algemener ook wat vragen , gewoon uit nieuwsgierigheid: De aardappel maakt verderop de aardappels onder de grond aan de hand van de bladeren boven de grond. De tomaten doen hetzelfde. Hoe kan dat nou ? Ik bedoel: hoe kan je 2 oogstvormen hebben aan 1 en dezelfde plant. Dan moet er toch 1 van beide inferieur zijn uiteindelijk ? Of maakt de plant veel meer blad opeens ? Wordt ie veel groter ? Heeft ie extra voeding nodig ?

Ik snap op zich de werking wel, maar ergens kan je niet verlangen dat beide oogsten van een behoorlijke kwaliteit zijn toch ?

Dan nog een andere vraag. Frans: je entplaatskeuze. Ja, ik zou ook geen andere weten hoor. Maar op die plek de aardappelscheut onthoofden ( om daar de ent te maken ) wil toch niet zeggen dat er juist ónder, de slapende ogen niet uit gaan lopen ? Wat is dan de bedoeling ? Die ook laten vormen ? ( is dát dan wellicht het blad voor de aardappels bedoeld ?

Ik kan volledig mis zitten...misschien dat de tomtato zich anders gedraagt dan de oorspronkelijke tomaat en aardappel...mijn excuzes als ik wat bot overkom :

Volgens mij heb je een late phytophthora-resistente aardappel nodig zoals de Sarpo Mira en een heel vroege tomaat zoals de Bonset F1, Matina of Vitador F1(gewone trostomaat).

Dan zijn uw tomaten rijp, lang voor de aardappels rijp worden.

En zoals Bit al aanhaalt, kan een plant onmogelijk tomaten en aardappels tegelijk maken...tenzij die plant dubbel zoveel bladeren aanmaakt.

Dit probleem kan je oplossen door heel vroege tomaten met heel late aardappels te enten.

Als je aardappels rijp zijn voor al de tomaten rijp zijn (zoals op de foto's van thompson-morgan) moest je uw plant uit de grond trekken om aan de aardappels te kunnen, maar dan verlies je veel tomaten.

Itoero, Thanx voor je tip op het chiliforum

Dank zij Itoero ga ik dus nu ook de tomper(tip van Itoero voor een peper/paprika op een tomaat) en chiltato (of wel de pépá)(een peper/paprika op een aardappel). Dus genoeg te enten dit seizoen.

Zie hier een link van Itoero over Capsicum op tomaat : http://www.chilepepperinstitute.org/content/files/Maribel%20Rodriguez%20Grafting%20Chiles%20onto%20Tomatoes.pdf

Edited by Guest

@Bit

De vochtigheid in de zak valt wel mee . Ik zie geen sporen van condens en/of natte bladeren. De zak heeft een relatief grote inhoud en ik heb er een paar gaatjes in gemaakt. Het plastic rond de ent wil ik toch ongeveer een week laten zitten want de kans om de ent te verliezen door hem voortijdig te ontdoen van het plastic lijkt me groter dan verlies door eventuele schimmel. Morgen wil ik nog een stuk of drie planten gaan stekken , dat worden de laatsten waarschijnlijk , en bij die drie ga ik het inpakken van de ent inderdaad anders doen.

Ook ik denk dat je niet veel kwaliteit hoeft te verwachten van zo'n tomtato. Wil je er redelijk wat aardappels van kunnen oogsten dan zul je inderdaad de slapende ogen onder de grond , die ongetwijfeld gaan uitlopen , hun gang moeten laten gaan. Een 'gewone' aardappelplant waarvan je bovengronds op één na alle stengels verwijdert produceert ook minimaal .

Uiterlijk zou zo'n tomtato er op twee manieren uit kunnen zien . Een bos aardappelloof waarin in het midden een tomatenplant groeit of , bij verwijderen van het aardappelloof , een plant die er als een gewone tomatenplant uit ziet. In beide gevallen niks spectaculairs dus. Je kunt beter één aardappelplant en één tomatenplant naast elkaar hebben groeien dan twee tomtato's. Naar mijn mening een onding zo'n tomtato , alleen het idee erachter is leuk en het is leuk om zoiets proberen te maken maar verder houdt het op.

Naar mijn plantjes nu. Ik noem ze bewust nog geen tomtato's want dat zijn ze pas als het inderdaad lukt om ze als combi plant zelfstandig verder te laten leven. Met de verlichting heb ik het anders gedaan dan wat ik eerst van plan was. 's avonds staan de planten op tafel voor een bureaulamp waarin een spaarlamp 23 watt , 6500K , 1395 lumen . Om te profiteren van het daglicht staan ze overdag voor een raam.

t1258121392054767.JPG

t1379271392054781.JPG

De geënte koppen hebben het moeilijker gekregen sinds ze 72 uur geleden hun wortels zijn kwijt geraakt maar toch valt hun toestand me mee. Er valt nu nog niks te zeggen over of ze het zullen halen of niet.

De Tomper ga ik zeker proberen , de andere als ik binnen genoeg plaats heb.

Aardappelen zijn oogstbaar wanneer het loof geel wordt en afsterft.

De wortels sturen dan geen voeding meer naar het loof.

Volgens mij staat of valt dit project met de soorten die je gebruikt om te enten.

Na nog een keer drie dagen verder weer een update. Het rechter plantje ging de laatste dagen steeds verder achteruit en beschouw ik nu definitief als verloren . De ander doet het nog goed dus er is nog hoop op een tomtato. De ent uitpakken lijkt me nog veel te vroeg. Hoe lang mag/moet zo'n verpakking om een ent blijven zitten Stan ?

t1447001392295994.JPG

Hoi Frans, normaal een weekje of 2 tot maximaal 3 bij dit soort enten. Er is ook een folie te koop dat oplost door uv straling en dat gaat ook maar enkele weken mee.

Edit : die linker ziet er wel goed uit. Bij de rechter mogenlijk het blad wat inkorten of idd als verloren beschouwen.

Waar is die folie te koop Stan ? Met huishoudfolie is het maar sukkelen omdat die nauwelijks rekbaar is.

Ik had voor twee nieuwe planten een andere methode bedacht maar dat werkt niet. Een laagje steriel gaas om de ent draaien en daar omheen een stukje in de lengte doorgesneden tuinslang geplaatst. Het idee erachter was dat de entplek dan meer ventilatie zou hebben maar dat blijkt averechts te werken . Na ruim een dag hingen de plantjes al zo belachelijk slap dat ik ze maar heb opgeruimd. Ik heb nog levend materiaal over om drie aspirant tomtato's proberen te maken en dat wil ik vanavond gaan doen maar dan wel weer , bij gebrek aan het juiste materiaal , m.b.v. huishoudfolie.

Die folie moet je even onder de naam parafilm zoeken en niet schrikken is echt erg duur(25 tot 45 euro rol). Je zou ook een dik-rietje door kunnen knippen of bij b.v. zaadhandel vanderwal entclips kunnen halen.