Huibert1 Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Ik heb tegen de muur een enorme wingerd groeien die ieder jaar een grote massa aan organisch materiaal aan mn tuin onttrekt. Nu gooi ik alle afval altijd op mijn tuin en tegen het voorjaar (nu) haal ik al het hout weg en de rest is min of meer verteerd. Vraag is of dit een goede manier is om mijn tuin een beetje van organisch materiaal te voorzien? Verder lopen er de hele winter wat kippen over en die doen de rest van de bemesting..... Quote
RvO Geplaatst: 7 februari 2014 Geplaatst: 7 februari 2014 Wat zou er mis kunnen zijn met verterende blaadjes? Quote
Huibert1 Geplaatst: 9 februari 2014 Auteur Geplaatst: 9 februari 2014 oke. de eigenlijke vraag is dan meer: is het goed voor de grond een laag halfverteerde bladeren, kippenpoep van kippen die de afgelopen 5 maanden daar hebben gelopen, onder te spitten zoals ik nu gedaan heb? En als dat oke is, waarom zou ik dan een composteerbak aanschaffen? Quote
dennislp Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Die laatste vraag, die vind ik ook erg interresant om te weten. Wat zijn de voordelen van een composteerbak tenopzichte van een laag blad in je tuin. Maar voor zo ver ik weet zijn er alleen maar voordelen, beter bodem, meer insecten, etc. Wel kan dacht ik het stikstof gehalte in je bodem vrij hoog worden waardoor gewassen zoals radijs en wortels het slechter zouden kunnen gaan doen.. Omdat die dan meer gaan focussen op bladgroei (stikstof) dan wortelgroei (Kalium), dacht ik. Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Castaneda Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 @Huibert1: Als je het op deze manier doet en er geen hinder van ondervind (sommige mensen willen bijv. mooie kale onkruidvrije grond (wat in de meeste gevallen niet echt best voor de grond, en het leven daarin, is)) dan is dit een perfecte manier. De Natuur gebruikt precies hetzelfde proces en de Natuur weet het toch meestal het beste. Wanneer dit niet zo lijkt te zijn, dan is vaak eerder toe te schrijven aan het gebrek van ons begrip van de Natuur. Dit blijkt telkens maar weer wanneer je werkelijk de Natuur en haar processen gaat bestuderen.Een ander voordeel van het proces op deze manier is dat het een koud proces is, waardoor er weinig of geen energie verloren gaat uit het organisch materiaal. Je voed je grond op Natuurlijke wijze en dat kan niet anders dan goed zijn, je zou alleen de vraag kunnen stellen of het genoeg is voor werkelijke kwaliteit, mocht je die wensen. Is de verscheidenheid aan mineralen en vitaminen bijv. wel groot genoeg in bladafval en kippenmest? Het is al redelijk goed denk ik, maar kan naar alle waarschijnlijkheid nog beter, mocht je dat willen (ik neem aan dat je groentes/fruit op je grond verbouwd). Bladeren vallen op de grond, dieren (en mensen) poepen en piesen hier af en toe weer overheen, het bodemleven (bacteriën, schimmels, wormen enz.) verteren deze, en zetten zo het organisch materiaal weer om in voor de plant opneembare mineralen, vitaminen etc.. Planten nemen de voedingsstoffen weer op uit de bodem (voor een zeer groot deel ook uit de lucht) en maken op hun beurt weer suikers en andere voedingsstoffen aan, die weer als voedsel dienen voor de bacteriën en schimmels. Onkruiden en andere planten spelen op hun beurt weer een rol doordat ze via hun soms diepe wortelsystemen, of andere capaciteiten, mineralen en andere voedingsstoffen naar het oppervlak brengen en daar uitscheiden via hun wortels of door hun dood. De beschikbaarheid en variatie aan mineralen en andere voedingstoffen wordt op deze wijze dan ook weer vergroot (langzamerhand)(heel langzaam de Natuur heeft alle tijd). Het is maar net hoe ver je wilt gaan en hoe ver je interesse reikt. Je kunt je dus bijv. afvragen of er genoeg bacteriën en schimmels (en ander bodemleven) in de grond zit en of dit ook wel de goede soorten zijn en de verscheidenheid groot genoeg is. In de Natuur gaat dit allemaal vanzelf, maar het duurt heel lang voordat er een werkelijk goede kwaliteit grond is gecreëerd. Wij zouden om dit proces te verbeteren en te versnellen dus bijv. EM (effectieve micro-organismen, in welke vorm dan ook) aan de bodem kunnen toevoegen, om het aantal bacteriën en schimmels, maar ook de variatie daarvan, te vergroten. (Denk aan compostthee, EM, PHC etc.. Het is in het begin een investering, maar naar verloop van tijd (3-5 jaar) is het niveau en verscheidenheid van micro-organismen en ander bodemleven zo hoog dat je ze amper of niet meer hoeft toe te voegen. Zeker als je op jou wijze het organische materiaal op peil houdt, want dat is weer het voedsel voor deze kleine organismen.)Hetzelfde geldt natuurlijk voor de mineralen in onze bodem: zijn ze wel allemaal aanwezig en in juiste verhouding en hoeveelheden? En misschien nog belangrijker voor het toevoegen van eventuele mineralen: wat is hun functie in de bodem en de plant en hoe gaat dit proces werkelijk in zijn werk? Als ik een magnesium tekort heb in de plant, moet ik dan wel magnesium toevoegen aan de bodem? Kan kunstmest werkelijk de bodem en plant kwalitatief voeden, of is dit uiterlijke schijn? Enz. enz. Het is super oke wat je doet en een compostbak is dan ook niet nodig, soms kan deze alleen wel eens handig zijn uit praktisch oogpunt (mocht je voedselresten/beetje kranten enz willen composteren, die kan je ook wel zo op de grond gooien (doe ik ook wel eens), maar dat is misschien niet altijd wenselijk). Maar mocht je je willen richten op steeds hogere kwaliteit van je bodem en planten, dan zou je dus nog meer kunnen doen. Quote Comprehend and copy Nature
Huibert1 Geplaatst: 9 februari 2014 Auteur Geplaatst: 9 februari 2014 @castaneda. Dank voor je uitgebreide antwooord. Geen compostbak voor mij dus! Quote
Bit Geplaatst: 9 februari 2014 Geplaatst: 9 februari 2014 Hmmm. Er lijkt nu iets van een tegenstelling te worden gecreeërd tussen een natuurlijke humuslaag en een laag compost die je kunt aanbrengen.Waarom een tegenstelling maken. Het is een prima aanvulling. beide. Op elkaar, of 1 van de 2 onafhankelijk ( of ook áfhankelijk ) van elkaar ingezet op een tuin ( een stuk grond ) Ik zie niet in waarom iets in tegenstelling zou zijn met elkaar. Is de tuinier die een compostbak vult, dan een tuinier die geen mulchlaag toelaat op zijn grond ? Ik doe beide. Weliswaar afhankelijk van de teelt; ik heb niet overal een mulchlaag. Ik doe het met name op de perma-stukken. Ik ruim helemaal geen blad wat in de herfst gevallen is op. Ja. Misschien in maart april, als ik wil gaan zaaien. Of er zal wat meegespit worden op het veldje waar de aardappelen komen.Ik zie het allemaal minder zwart wit hoor. Je kunt álle methodes inzetten. Je kan trouwens ook zéér wel een fanatisch composteerder zijn en een humuslaag van blad en onkruiden aanwezig laten zijn. Moestuinieren is meestal geen telen in een bos. Een moestuin is een zeer onnatuurlijk intensief gebruik van de grond, hoe je het ook wendt of keert. Daar horen toevoegen van externe zaken bij, anders put je de grond uit ( zoals Castaneda ook al zegt ) en dus is aanvoer van buitenaf bijna onomkoombaar. Dat kan compost zijn, dat kan mest zijn in vele vormen, dat kunnen schimmels en mycorrhiza zijn, dat kan van alles zijn. En blad ja. Ook blad van de wingerd.Dat zeer onnatuurlijke intensieve gebruik van de grond en zijn bezit, kun je proberen iets te verzachten, Permaculuur is een voorbeeld, er zijn er tig. Allemaal methodes om toch aan eten te komen zonder de ware natuur geweld aan te doen. Maar geweld doen we het aan. Daar kom je niet omheen. Er zijn er trouwens óók die vinden, dat je de natuur er door verijkt. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.