prinske86 Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 De titel van dit bericht klinkt dieronvriendelijker dan ik het bedoel Ik loop al een tijdje met de gedachte om een viertal kippen te gaan houden, maar ik wilde de oppervlakte die hier voor nodig is nooit ten kosten laten gaan van mijn moestuin. Ik heb wel een grote oppervlakte aan terras. Dit terras is veel te groot en ik zocht al lange tijd voor een oplossing om dit beter te gaan gebruiken. Tegels eruit en bij de moestuin trekken is geen optie omdat er een minstens halve meter wit zand onder ligt. Kan ik niet een deel van het terras gebruiken om de kippen te gaan houden? Ik zoek dus eigenlijk naar opties om de kippen een deel van het terras te laten gebruiken. Ik kan ze natuurlijk niet op de tegels laten lopen. Voelen ze zich fijn in het wit zand? Dan hoef ik alleen de tegels er maar uit te halen. Of moet ik een laag zwart zand/ grond aan laten slepen waar ze op lopen? Hoe kan ik dit het makkelijkst oplossen? Quote
Gemma Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 Mijn kippen hebben in de ren deels tegels en deels wit zand.Wel ondergaasd tegen ratten en ander gespuis. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
kiekenboerinneke Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 Sommige mensen vullen een kinderzwembadje met zand ter compensatie. Wit zand of speelzand is natuurlijk het "properst" voor de kippen ( vooral als je witte kippen hebt )Maar kipjes voelen zich thuis in gelijk welk zand.Om het scharrelgenot nog iets te vergroten op de tegels kan je deze evt nog bedekken met stro of versnipperd hout, zo wordt het vocht van de flatsen ook nog wat opgenomen, is het gemakkelijker op te vegen en heb je minder stank in de zomer Quote
prinske86 Geplaatst: 20 februari 2014 Auteur Geplaatst: 20 februari 2014 Bedankt voor jullie reacties. Als ik het goed begrijp is het witte zand dus eigenlijk ideaal voor kippen. Maar echt lekker scharrelen zullen ze er niet doen toch? Dus wat houtsnippers erdoor met stro? Nog andere tips om ze lekker te laten scharrelen? Quote
Nynkef Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 wit zand is super lijkt mij !! Je kunt altijd nog een bak/rand maken met oude zwarte grond erin waarin je een schep compost met wormen ondergraaft Quote
weknow Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 Kippen scharrelen heel graag! Met poten krabben in de grond o.i.d. en dan insectjes, wormpjes, zaadjes er uit pikken. Zijn ze een hele dag zoet mee! Zelf zou ik denken aan een flinke lading houtsnippers of boomschors op de bodem van de ren of inderdaad een stuk de tegels weghalen. Misschien een idee? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Eise Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Bovendien houden kippen er van om een zandbad te nemen. Ze gaan dan in het droge zand liggen en laten het tussen hun veren komen en schudden het later uit. Daarom wordt wel aangeraden om een bak droog zand neer te zetten als de kippen dat niet al tot hun beschikking hebben. Quote
Gemma Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Denk bij je bodembedekking wel aan je dak..Doe je een overkapping over je ren?Hoe minder overkapping, hoe meer vocht, hoe meer kans op ziektes.Hoe droger hoe beter!De mijne hebben een ren met 3/4 wit zand en 1/4 tegels.In het zand staan diverse stronken en boomstammen. Kippen zitten graag ergens bovenop.Ook kunnen ze hier weer torretjes en pissebedden uit pikken. Mijn ren is geheel overdekt met golfplaten die schuin aflopen ivm afwatering. Verder mogen ze, als wij in de tuin zijn, los lopen wat ze willen. Ze lopen je de hele dag achter je kont aan Vooral met onkruid trekken zijn ze er bij en willen ze graag even kijken wat er te halen valt aan wormen, rupsen, torren ed. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
prinske86 Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Geplaatst: 21 februari 2014 Denk bij je bodembedekking wel aan je dak..Doe je een overkapping over je ren?Hoe minder overkapping, hoe meer vocht, hoe meer kans op ziektes.Hoe droger hoe beter!. Bedankt voor je antwoord! Moeten ze ook niet een deel zon hebben? Quote
weknow Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Moeten ze ook niet een deel zon hebben Ja! Dat vinden ze erg lekker. Zeker in de winter. En in de ochtend en avond als het warm is, maar overdag dan luwte van wat struiken of zo. Ben het trouwens niet helemaal met Gemma eens, dat kippen vanwege gezondheid volledig droog moeten zitten. Als ze altijd ergens droog kunnen zitten is dat al prima. Wat regen deert ze niet. Ze kunnen dat zelf heel goed regelen hier Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Pietl Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Beste preventie voor ziekten is nog altijd voldoende ruimte en een tochtvrij hok volgens mij. Hoeveel opp. heb je ter beschikking? Ga je vr groothoenders of krielen? Quote
Gemma Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Moeten ze ook niet een deel zon hebben Ja! Dat vinden ze erg lekker. Zeker in de winter. En in de ochtend en avond als het warm is, maar overdag dan luwte van wat struiken of zo. Ben het trouwens niet helemaal met Gemma eens, dat kippen vanwege gezondheid volledig droog moeten zitten. Als ze altijd ergens droog kunnen zitten is dat al prima. Wat regen deert ze niet. Ze kunnen dat zelf heel goed regelen hier Ik heb nog nooit zoveel kippen met snot en coccidiose gehad dan toen de ren deels overkapt was.Nu hij volledig overkapt is nergens last meer van..Als kippen voldoende ruimte hebben zullen ze met nat weer vanzelf de droogte opzoeken.Maar kippen die in een ren leven moeten het doen met de ruimte die ze hebben, en als daarvan op een regenachtige dag de helft zeik nat is zullen ze geen keuze hebbdn.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Ze zitten hier nooit overdekt, en we hebben nooit meer snot. Het ligt ook aan je kippen namelijk. Wij fokken nu al een tijd alleen met de gezonde hennen (dus niet met de mooie hennen) en we hebben nu een groep kippen die nooit meer loopt te niesen/snotteren. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Eveline68 Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Hier het zelfde, hier slapen ze zelf in de regen of sneeuw op de klopstok Er zijn kippenrassen die gevoeliger zijn dan andere rassen. Quote
Bobjan10 Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Als ze in het binnen hok tochtvrij en droog kunnen zitten hoef je de ren niet af te dekken. Af en en toe een buitje is goed voor het verenpak van de kippen . Quote "Een onkruid is een plant die elke overlevingsstrategie beheerst, behalve die van het groeien in rijen." http://www.moestuinforum.nl/blog/Bobjan10/
Gemma Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Ik bedoel ok niet regen op de kippen, maar regen in de ren..Zodat er blubber in de ren ontstaat en dat vermengd met stront is echt niet gezond. Kijk als kippen dat kunnen ontwijken, geen probleem. Maar als het een dag of wat flink regent en die beestjes moeten hele dagen door de stront-drek wandelen ga je mij niet wijs maken dat dat gezond is.Zeker niet als het warm weer is is zoiets een bron van bacteriën en andere narigheid. Beaamde ook mij DA. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Nou ja, ik zeg ook niet dat het gezond is, maar het hoeft niet erg te zijn. Kippen die zijn gefokt voor de mooi (bijvoorbeeld met van die onhandige veren aan hun poten), en niet voor hun sterke gezondheid, zullen er niet goed zitten.Andere kippen wel. Als het langer nat is, gooi ik er blad en stro op de grond. Onze kippen lopen natuurlijk niet op een klein stukje, dus ik heb makkelijk praten. Maar toch wordt het stuk grond voor hun hok altijd een zanderige bende. Met regen wordt dat modder. Maar door die regen leeft de grond ook, en hebben de kippen dus wat te zoeken en te doen. Ik zou half/half doen. Dus een afdakje voor de ingang van hun hok, zodat ze niet zo nat naar binnen lopen. En dan de andere helft zonder dakje. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Gemma Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Dat is ook een optie, half om half.Kan wel merken dat mijn kippen een grote hekel hebben naan de combinatie wind en regen. Ze kunnen in de ren vrij beschut zitten, maar vaak blijven ze dan lekker een dagje in hun nachthok.Komen alleen voor water en een hapje ff buiten en dan snel weer naar binnen. Prinsesjes op de erwt.. Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Met rotweer lopen hier van die half verzopen kippen rond. Druk in de weer met peuren in modder omdat er pieren boven komen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Piroska Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Ik denk dat het handig is als de kippen ook een plekje zon hebben zodat als ze blubberig en nat zijn, daarna weer heerlijk kunnen drogen.. (ALS de zon schijnt natuurlijk) Hier lopen de kippen los op 1000 meter tuin, ze lopen ook wel in de regen dat vinden ze niet erg, dan heb je van die verzopen beestjes die er niet uit zien We hebben ook een ren maar die staat altijd open, is meer omheind voor noodgevallen, kuikens etc. Als het daar veel te nat en te vies is gaat er haksel op de grond. Bij echt kleine rennen zou ik ook wel voor een overkapping kiezen, wat Gemma zegt, het kan erg vies en onhygiënisch worden dan. Het nadeel is dat er dan weer minder zon in komt en ze zijn gek op een zandbadje in de zon. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
Jorieke123 Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Het is ook wel handig om af en toe de grond even los te wrikken met een hooivork/woelding. Dan trekt het water beter weg en zijn je kippen blij met pas omgewoelde grond. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
kiekenboerinneke Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Hier is de ren ook 3/4 overkapt en is de bodem voorzien van een flinke laag houtsnippers.Sinds ze droger zitten zijn ze idd minder snel ziek en heb ik ook minder last van ongedierte.Als je kiest voor hout, let er dan wel op dat je geen bloedluis krijgt ( meestal na 1 jaar pas ) Dit kan ( deels ) vermeden worden als je alles goed afkit. Quote
prinske86 Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Mijn grootste zorg was dat wanneer ik ze op wit zand zet, ze geen wormpjes e.d. kunnen zoeken, omdat het bodemleven in wit zand nul is. Maar dat krijg ik volgens jullie dus opgelost door houtsnippers, groen uit de tuin, stro etc te mengen met de toplaag? Quote
zoniet Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 al zou je het zand zo laten, op de kippenpoep komt al heel veel bodemleven af, als er maar een beetje vocht bij kan Quote
Gemma Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Ze mogen niet zo nu en dan even uit de ren om een ommetje te maken? Dan mag je wel een redelijk formaat ren maken voor de lichaamsbeweging. Hier een ren van 5x5 meter met 8 krieltjes die dagelijks een paar uurtjes los lopen. Dat vind ik, voor mezelf, wel het minimale. Maar daar denkt ieder natuurlijk anders over Quote http://www.buitenthuis.blogspot.comRien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.( St. Ignatus 1491-1556 )
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.