Kim Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Op mijn balkon heb ik enkele potten en bakken waarin ik groentjes wil kweken. In mijn bakken gaat een mengsel zitten van potgrond en cocosvezel. Ik ben nu al even op zoek naar een goede oplossing qua iets van meststoffen te voorzien hierin. Ik sprak hier vandaag over met iemand op een boerderij. Die raadde me aan om wat van zijn koemesthoop te halen en dat in te werken (for the record: geen superverse, maar ook geen oude mest voor zover ik kon zien). Mocht ik ergens in volle grond hebben zitten werken (of met bakken op volle grond), zou me dit ideaal lijken. Maar is het wel zo'n slim idee in zo'n bakken? Ik lees hier vooral dat mensen korrelvarianten gebruiken, waarschijnlijk omdat het schoner en makkelijker is? Heeft iemand ervaring met het gebruik van koemest? Wat daarnaast ook een beetje een bezorgdheid is, zijn de eventuele geurtjes. Ik denk nu eenmaal niet dat mijn buren zitten te wachten op wat aroma van koe . Zijn er manieren om dit wat te maskeren? Of zijn er andere manieren om koemest te gebruiken? Ik kan me bijvoorbeeld vaag iets herinneren over koemest als gier, is dat een optie? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sakura Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Ik heb geen ervaring met (verse) koemest, maar ik heb wel enkele dagen geleden die korrels die je noemt in mijn bakken gestrooid.Was een mix van koe-kippen-en paardenmest.De geur valt niet echt enorm op, behalve wat bij het bewerken van de grond. Maar dit valt ook erg mee hoor. Meer kan ik er nog niet over vertellen, daar het bij mij ook het eerste seizoen is dat ik dit doe. Quote Mijn moestuinseizoen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted February 20, 2014 Share Posted February 20, 2014 Koeienmest (de 'verse' vorm) is zeer goed bruikbaar, en heeft vaak iets betere eigenschappen dan korrelmest als het om bodemverbetering gaat. Eerst composteren is wel het advies. Voor meer stabielere vormen van voedingstoffen, voor geur maar ook voor voedselveiligheid. Als gier zou ik het niet gebruiken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted February 28, 2014 Share Posted February 28, 2014 Iets tot soms veel geur heb je bij korrels maar,meer(sterker) bij poeder(gebruik ik zelf daar ik een mini tuin heb). Zoals Jorg al aan geeft goed verteerde koe mest stinkt niet meer. En is ook nog ens beter voor je bodem(wat voeding betreft maakt het niet erg veel uit). En tja wat is stinken ? B.b.q. van de buren is ook niet altijd fijn. Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts