HuubvG Geplaatst: 11 februari 2014 Geplaatst: 11 februari 2014 (aangepast) Beste Guy, Als er aan het eind nog tijd over is, wellicht wilt u mijn vraag dan ook nog beantwoorden. Ik wil dit seizoen voor het eerst (van mijn leven) zelf tomaten enten. De reden is dat ik nogal last had van verkurkte wortels, stengelrot en andere uitputtingsziekten bij de tomatenplanten in de kas. Mijn vraag is vooral: wat is de beste methode voor een beginner? 1 volgens de aloude Brielse methode óf2 volgens de nieuwe Japanse methode van kop-enting?3 nog andere methoden eventueel? Ent u zelf ook tomaten of koopt u wel geënte planten? 15 maart 2014 aangepast door Gast Quote
Guy De Kinder Geplaatst: 13 februari 2014 Geplaatst: 13 februari 2014 Dag HuubvG,De brielse methode (= soort huwingsenting) heb ikzelf nog niet toegepast.De Japanse enting heb ik wel al toegepast en is volgens mij voor beginners goed bruikbaar.Andere entmethoden heb ik nog niet gedaan bij tomatenplanten. (Wel andere methoden bij fruitboompjes gebruikt)Ikzelf heb enkele jaren geleden de Japanse enting toegepast, maar uiteindelijk zag ik weinig verschil in opbrengst met niet-geënte oude tomatenrassen.Geënte tomatenplanten heb ik nog niet aangekocht.Ik pas het enten van tomaten niet meer toe omdat je dan vroeger moet beginnen te zaaien, je moet extra aandacht besteden aan geënte planten en uiteindelijk zag ik te weinig verschil in productie bij de oude tomatenrassen.Ik heb toen de onderstam 'Resistar' gebruikt en mogelijk geven andere onderstammen een beter resultaat. Quote
HuubvG Geplaatst: 15 maart 2014 Auteur Geplaatst: 15 maart 2014 Vandaag heb ik 15 stuks ent-tomaat gezaaid, Armada F1.Ook heb ik de andere tomaten gezaaid, zodat ze tegelijk opkomen en even dikke stammen gaan krijgen... hopelijk. Ik heb verschillende soorten gezaaid, van 5 soorten wil ik er 3 per soort enten voor in de kas en een stuk of wat zonder enten uitplanten buiten de kas. Sowieso extra planten voor als het ent-avontuur mislukt. - san marzano pruimtomaat- balkon star- brown cherry - roma stam- rose de bern Quote
HuubvG Geplaatst: 31 maart 2014 Auteur Geplaatst: 31 maart 2014 Twee weken na het zaaien zijn alle zaden zover opgekomen, dat ik ze kan verpotten. Eerst etiketten gemaakt om verwarring te voorkomen. Daarna een onderstamplant en een bovenstamplant samen in een pot gedaan. Klaar voor het oppotten, etiketten zijn polystyrol lepeltjes van Action. Vijf potten per kweekbak. En daarna alles in de kas gezet, waar ze de komende nachten mogen blijven. Ze hadden al een paar nachten goed doorstaan, dus ik waag het erop en houd de weersverwachting in de gaten. Alleen de balkon star zaden zijn niet tot slecht opgekomen. Twee zaden kwamen boven op een steeltje maar wilden verder niet opengaan om het kiemblad te laten gaan. Vandaar dat ik nu met 4 ipv 5 soorten ga enten. De zaailingen hebben tot nu toe ongeveer dezelfde dikte qua stam. Nu nog in de gaten houden wanneer het juiste moment van enten er is. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.