Itoero Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 Ik ga dit jaar verschillende groentes bemesten met organische meststof zoals organic tomato fertilizer( Green Future), biobizz fish-mix en biobizz bio-bloom.Biobizz fish-mix is een vis-emulsie, met vinasse.Je moet van die meststoffen bij elke watergift een lichte dosis toedienen. (een paar ml per liter)Maar hoe snel worden voedingsstoffen uit deze meststoffen vrijgegeven?Ik heb namelijk al gelezen dat bepaalde organische meststoffen pas na een maand voedingsstoffen beginnen vrijgeven...?En hoe snel werken beendermeel en bloedmeel? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
weknow Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 Beendermeel en bloedmeel werken snel. De 3 speciale mestsoorten die je noemt ken ik niet. Maar als het wateroplosbare middeltjes zijn, dan vermoed ik dat ze eerder geschikt zijn om in potten toe te dienen dan grootschalig op de tuin. Bijvoorbeeld met het opkweken van planten. Wordt het anders niet erg kostbaar? Nog een bedenking. Volgens mij zijn in een biologische tuin normaal gesproken geen speciale meststoffen nodig en voorziet, zeker na een aantal jaren opbouwen van een laag humus middels compost en oude verteerde mest, je bodem je planten van alles wat ze nodig hebben. Het zo bouwen aan een gezonde en vruchtbare teeltlaag is het grondidee van biologische landbouw, die je daarna alleen aanvult omdat je door te oogsten er ook uithaalt. Het vraagt wat geduld....maar in de praktijk valt dat erg mee omdat je na 1 a 2 seizoenen al heel ver staat en al direct merkt dat je teelten beter gaan en succesvoller zijn. Ik betwijfel of al die speciale/exotische middeltjes en (dure?) mestjes de beste weg zijn om daarin echt verder te komen.....het zal niet verkeerd zijn....maar het gaat vooral om een systematische en geduldige aanpak voor de langere termijn als ik het allemaal goed begrijp Ook naar aanleiding van gesprekken in andere topics, zou je eens kunnen afvragen: Wat heeft mijn tuin nodig en wat moet er gebeuren opdat het een gezonde en vruchtbare basis is om alles op te kunnen telen? Is dat in de eerste plaats een shot bloedmeel omdat er snel stikstof nodig is? Beendermeel vanwege een ernstig tekort aan fosfaten? Speciale mest voor tomaten (met gewone meststoffen, waarschijnlijk wat meer kalium en wat extra mineralen en organische stof...die eigenlijk wel in bijna alle organische mest zitten) omdat er iets inzit dat anders in je bodem ontbreekt? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Bit Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 Bloedmeel kan je inderdaad inzetten als een snelwerkende ( en kortwerkende ) mest-boost Beendermeel is een veel langzamer werkende, meer een soort van ' basis ' , bemesting. Langzaam en langer werkend, met een nadruk op fosphor ( en niet zo zeer stikstof ) Quote
Itoero Posted February 24, 2014 Author Posted February 24, 2014 Je hebt gelijk dat het duurder is dan de gewone anorgganische meststoffen.Ik heb in de goedkoopste growshop grootverpakkingen biobizz besteld...dan is de prijs nog wel ok. De biobizz fish-mix, bio-bloom en organic tomato fertilizer zijn vooral voor m'n pepers.M'n tomaten ga ik ook organisch bemesten, tot ze naar de serre gaan.De beender en bloedmeel zijn voor m'n ajuin, knoflook, prei, shallot en sla. Bij anorganische meststof ga je in de bodem altijd van een hoge concentratie meststof naar een lage...dat wil ik vermijden.Vorig jaar heb ik voornamelijk anorganisch bemest, dit jaar ga ik de organische toer op in de hoop dat dat de productie verhoogt. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Recommended Posts