Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wifi en planten...

Featured Replies

Geplaatst:

een nieuw artikel over een oud onderzoek.

het onderzoek is zelfs al onderuit gehaald. vooral omdat de omstandigheden tussen de beide groepen niet exact gelijk was.

de foto's laten ook een vertekend beeld zien. bij controle groep staat een foto van mooi ontkiemde plantjes en bij wifi groep staat een foto van voor het ontkiemen. terwijl er bij de wifi groep bijna net zoveel zaden waren ontkiemt als bij de controle groep (geen significant verschil, al helemaal niet gezien de verschillende omstandigheden)

Geplaatst:
  • Auteur

ohh... raar, waarom wordt dit dan geschreven 3 dagen terug? En waar heb jij je info vandaan? Is natuurlijk ook interessant..

Geplaatst:

mij lijkt wifi sowieso niet goed....

zelfs voor deze sterke greet niet!

en ja.....tell me more!

wel in nederlands he

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Ben beetje onder de indruk.

Ik werk op mri afdeling en voel me elk jaar een beetje gekker worden

Zou het kunnen dat .. ?

Thuis zoveel mogelijk met de kabel, de wifi is gratis via de router maar wordt niet veel gebruikt, maar hij is er wel natuurlijk.

Geplaatst:
  • Auteur

hmmzz ik weet niet Jokat, volgens het onderzoek heeft het alleen invloed op zaadjes

Maar serieus, ik geloof het wel, ik wacht op Loes haar referenties mbt tot het weerleggen van dit... kan best hoor, maar ben er benieuwd naar!

Geplaatst:
ohh... raar, waarom wordt dit dan geschreven 3 dagen terug? En waar heb jij je info vandaan? Is natuurlijk ook interessant..

onderzoek kwam mei 2013 in het nieuws. geen idee waarom ze daar nu weer wat over schrijven, dat gebeurd wel vaker met oud nieuws.

als eerste hier het complete onderzoek http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2013/05/16/131324.htm

ik kan het onderzoek wat ik toen had gelezen niet meer terug vinden. als je op google zoekt op wifi tuinkers kom je van alles tegen.

de meest uitgebreide die ik nu zo snel kan vinden is bijvoorbeeld deze http://tjomlid.com/2013/05/19/om-karse-wifi-straling-og-en-snurt-naturfagslaerer/ (even vertalen )

belangrijkste punt zijn de laptop's die bij de wifi groep staan en niet bij de controle groep(zie foto's van de opstelling). die blazen warme lucht richting de zaden. daardoor zijn de temperatuur en luchtstroom niet gelijk met de controle groep. dat geeft mogelijk een latere ontkieming.

de zaden zijn echter geoogst op het moment dat de controle groep was uitgegroeid. daarvoor is van te voren geen vaste tijd afgesproken.

aangepast door Gast

Geplaatst:

al met al. ik geloof niet in dit onderzoek.

of wifi nu wel of niet gevaarlijk is valt natuurlijk te betwijfelen, maar dit onderzoek toont het gevaar niet aan.

Geplaatst:
  • Auteur

Ik heb je linkje gelezen...uh dat vertalen was inderdaad wel handig Maarja... het betreft hier een blogje van iemand..ben nog steeds niet geheel overtuigd dat het onderzoekje van de meiden achterhaald en weerlegd is met dit verhaaltje.

Geplaatst:

Ik heb het zelf ook geprobeerd.

Het maakte geen bal uit waar de zaadjes stonden; ze ontkiemden en groeiden even snel en goed.

Wat nog niet wil zeggen dat wifi níet schadelijk is natuurlijk...

Geplaatst:

de link van het onderzoek staat er ook bij. daar kan je zelf de foto's zien van de opstelling en de foto's van de groei.

Bij een controlegroep hoort de opstelling exact hetzelfde te zijn behalve het punt waar je onderzoek naar wilt doen. dat is het belangrijkste onderdeel van een onderzoek. als dat faalt, dan faalt het hele onderzoek.

zoals gezegd was dit de eerste uitgebreide weerlegging die ik kon vinden. er was ook een herhaal onderzoek van een Nederlandse universiteit maar die kan ik helaas niet terug vinden. wie weet kan iemand anders dat nog opduikelen?

Wat nog niet wil zeggen dat wifi níet schadelijk is natuurlijk...

precies.

Dat het nog niet als schadelijk aangetoond zegt niet dat het niet schadelijk is.

Geplaatst:

Ik heb destijds meerdere artikelen gelezen hierover, waarin het onderzoek onderuit werd gehaald. In dit artikel wordt het artikel van die wetenschapsjournalist uit Noorwegen wat eerder door Loes is gepost samengevat http://www.pepijnvanerp.nl/2013/05/danish-school-experiment-with-wifi-routers-and-garden-cress-good-example-of-bad-science/ (en hier de Nederlandse versie van datzelfde artikel http://kloptdatwel.nl/2013/05/28/experiment-met-tuinkers-en-wi-fi-wel-prijs-maar-niet-zo-best-onderzoek/).

Er wordt uitgelegd wat er mis is met het onderzoek (vanuit wetenschappelijk oogpunt dan) en waarom je dit soort kul dus níet serieus kunt nemen.

Ook ik wil niet beweren dat wifi- en andere straling níet slecht is, maar enkel en alleen dat het genoemde onderzoek volkomen onzin is. En wat wil je; het is gedaan door brugklaskinderen. Ik vind het super dat kinderen onderzoekjes doen en dat moet ook vooral zo blijven (doen we dat niet allemaal in de tuin soms), maar belachelijk dat nieuwssites en dergelijke dit als een serieus te nemen onderzoek presenteren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.